למרות שנותרה לה רק עונה אחת אחרונה, HBO מבטלת את "ווסטוורלד"

ירחם האל על נשמותינו. ווסטוורלד עונה 4 (צילום מסך: HBO)
ירחם האל על נשמותינו. ווסטוורלד עונה 4 (צילום מסך: HBO)

היוצרים של סדרת המד"ב ביקשו רק עונה אחת אחרונה בשביל לסגור את כל קצוות העלילה, אבל נראה שהרייטינג של העונה הרביעית היה נמוך מכדי ש-HBO תוכל להצדיק לעצמה את ההשקעה - וכך עלילות הרובוטים ובני האדם ישארו ללא פתרון

5 בנובמבר 2022

לזה לא ציפינו: HBO הודיעה אתמול כי היא מבטלת את "ווסטוורלד" לאחר ארבע עונות. הסדרה, שהייתה חלק ממבול של סדרות מדע בדיוני ופנטזיה שצצו בניסיון למלא את החלל התרבותי שנותר עם לכת "משחקי הכס", ראתה ימים יפים יותר ופחות אבל מעולם לא הפכה ללהיט הענק וחוצה הקהלים ש-HBO ציפתה ממנה להיות. ועדיין, המהלך הזה הוא חריג בעיקר כי היוצרים שלה, ג'ונתן נולאן וליסה ג'וי, היו במשא ומתן סביב צילום העונה החמישית, שהם עצמם תכננו שתהיה האחרונה ותסגור את כל קצוות העלילה הפרומים – ולאחר שהיה נראה ש-HBO דובקת ב"ווסטוורלד" גם כשהיה ברור כבר מסוף העונה הראשונה שהיא לא עומדת בציפיות המסחריות ממנה, ההנחה הרווחת הייתה שיתנו להם להגיע לקו הסיום. אבל נראה שהם פשוט לא יכלו להצדיק את ההוצאה התקציבית עליה לאור ההתרסקות המוחלטת של הרייטינג שלה: בעונה הרביעית, הסדרה ירדה לשפל רייטינג (בארה"ב בלבד) של כ-350,000 צופים בלבד, כשבריר מה-1.85 מיליון עמם הם יצאו לדרך ב-2016. לצורך ההשוואה, "משחקי הכס" טיפסה לאורך העונות שלה מכ-2.5 מיליון צופים לפרק בממוצע לשיא של 12 מיליון בעונה האחרונה שלה.

"ווסטוורלד", שהייתה מבוססת על סרט מד"ב די נשכח משנות ה-70, שהיה בתורו מבוסס על רומן של מייקל קרייטון ("פארק היורה"). העלילה שלה החלה בפארק שעשועים עתידני דמוי המערב הפרוע, המאוכלס ברובוטים תבוניים שאינם מודעים לרובוטיותם ולעובדה שכל הקיום שלה קיים רק על מנת לבדר, לעניין ולמלא את הפנטזיות (הלעיתים מיניות ו/או רצחניות) של מבקרי הפארק. עונות מאוחרות יותר הרחיבו את עולם ההתרחשות לכדור הארץ כולו, הנסחף בהדרגה למלחמה של ממש בין הרובוטים לבני האדם שרצו לשלוט בהם.

למרות הבעיות שהיו בה, "ווסטוורלד" הייתה סדרה טובה מאוד שאהבנו לאורך כל הדרך, לפעמים לא מפוקסת אבל דווקא בעונה האחרונה שלה היה נראה שהיא מוצאת מחדש את הכיוון שלה. רק אתמול כללנו אותה ברשימת 15 סדרות המד"ב הטובות של זמננו, וכתבנו עליה כך: "בעונה הראשונה שלה נחשבה 'Westworld' לסדרת מד"ב גבוהה העוסקת בסוגיות פילוסופיות של הקיום האנושי והשפריצה יומרות עם כיסוי לכל הכיוונים. מאז כבר למדנו והפנמנו שהמטרה היחידה והבלעדית של יוצריה היא לשחק לנו בראש ולקיים יחסים שלא כבדרך הטבע עם המוח שלנו, וחייבים להודות שבעונה הרביעית שהסתיימה לא מזמן זה היה די מענג. אתם כבר מכירים את התרגיל: רובוטים ואינטליגנציות מלאכותיות, בני אדם שהם אולי רובוטים ורובוטים שהם אולי בני אדם, מציאות מוטלת בספק, סימולציות בתוך סימולציות, צירי זמן נפרדים, חידות עטופות באניגמה עטופות במסתורין, כל טריק בספר כדי להמם ולבלבל את הצופה ולהכריח אותו לחשוב. סדרה שהיא בעצם סוג של מתקן עינויים בלונה פארק, ממש כמו בלונה פארק החולני שבו היא מתחילה". בינתיים, היוצרים של ווסטוורלד כבר נחתו באמזון פריים עם פרויקט חדש – "The Peripheral", לפי רומן של אבי הסייברפאנק, וויליאם גיבסון. כרגע נראה שהיא הולכת להיות מבלבלת ושאפתנית לא פחות.