האם השליחים שונאים אותנו בחורף? וידויו של שליח תל אביבי

שחר ויינברג. תנו טיפ, בחייאת
שחר ויינברג. תנו טיפ, בחייאת

מה השליחים חושבים עלינו בחורף? ומה הטיפ האידיאלי (דווקא תופתעו)? יצאנו לבדוק. זאת אומרת, התקשרנו לבדוק. מי ייצא מהבית במזג אוויר כזה?

26 בדצמבר 2019

עד שרובוטים ישתלטו על העולם, העבודה הכי חשובה כרגע היא שליחות. לא במובן היהודי, אלא ליטרלי, שליחות. אוכל, בגדים, מוצרי טיפוח, ריהוט, מוצרי חשמל – אבל בעיקר אוכל. חזרתם מאוחר מהעבודה? מזמינים אוכל. משבר מאנץ' קשה בלילה? משלוח. הצלחתם להתאים בגדים לעבודה? מגיע לכם וולט. אבל מאחורי השקית המהבילה עומדים אנשים, חברים. אנשים אמיתיים. האם הם שונאים אותנו? התקשרנו לבדוק.

את קולם של השליחים כולם בחרנו לשמוע מפיו של שחר ויינברג (45), שש שנים במקצוע, נשוי ואב לילדה בת 4.5. ביום הוא עובד עם לקוחות פרטיים ועם גט דליוורי, ובלילה הוא האיש שמביא לכם נייט קוקיז.

משלוח מפיליפ (צילום: אנטולי מיכאלו)
משלוח מפיליפ (צילום: אנטולי מיכאלו)

"לאנשים שאומרים 'אין לי טיפ' אני עונה שיש לי ביט ואפשר להעביר באפליקציה. אומרים לי, 'אנחנו לא בקטע הזה', אבל הם בקטע של אשראי ואוטו חדש"

בוא נוריד את זה מהשולחן. מה אתה חושב על אנשים שמזמינים בחורף?
"שהם חושבים על עצמם קודם כל. לא מעניין אותם מזג האוויר הסוער, הרוחות או שהמשלוח מגיע רטוב. לא מעניין אותם כלום, העיקר להזמין. הם צריכים את השליח".

אז זה נכון? אתם שונאים אותנו?
"לא, אני לא כועס, לא שונא. אוהב כל אחד ואחד".

יש יותר עבודה בחורף?
"לא, אותו דבר. העבודה היא אותה עבודה, את השליח תמיד צריכים. שליח היום זה מצרך בסיסי כמו לחם".

לקוחות מתנצלים בפניך כשאתה מגיע רטוב?
"כן, בטח. 'וואי סליחה, אנחנו מצטערים שנסעת במזג האוויר הזה'. בסוף הם מפנקים בטיפ יפה, ייאמר לזכותם".

אתה מצפה לטיפ יותר גדול בחורף?
"זה מה שקורה, בחורף הטיפים יותר גדולים מאשר בקיץ. אנחנו מעריכים את זה. אנשים רואים שבא שליח, עטוף בניילונים נגד הגשם, וזה לא דבר פשוט. בקיץ הם מפנקים במטבעות ובחורף בשטרות".

מה הטיפ הכי גדול שקיבלת?
"200 ש"ח. זה היה משלוח של אוכל שכולו עלה 59 שקל. באתי ביום סוער ממש לדירה מפוארת ביפו, של בחור צעיר. הוא אמר לי, 'שמע, אתה יכול אולי לקנות לי קופסת סיגריות? אני אשלם'. עברתי באיזה קיוסק וקניתי והוא נתן לי 200 שקל. אני לא רגיל, אמרתי לו שאין לי עודף, אמר 'זה בשבילך'".

משלוח מפילדלפיה (צילום: אנטולי מיכאלו)
משלוח מפילדלפיה (צילום: אנטולי מיכאלו)

"אני נכנס לחדר המלון, והייתה שם חגיגה אמיתית בחדר. נקלעתי למצב שאני לא יודע מה לעשות ולאן להסתכל. הנחתי את המגש ליד הטלוויזיה ומשם רק אלוהים יודע איך זה המשיך"

מה יגרום לך לשנוא לקוח?
"אם הוא לא מביא טיפ. כמו שאתה יודע להזמין, תן טיפ. לאנשים שאומרים 'אין לי' אני עונה שיש לי ביט ואפשר להעביר באפליקציה. אומרים לי, 'אנחנו לא בקטע הזה', אבל הם בקטע של אשראי ואוטו חדש. זה קורה כל יום".

קצת חצוף, לא? אני לא משתמשת באפליקציות האלה, ולפעמים קורה שבאמת אין לי. אז מה אתה אומר, לא להזמין?
"אז תגידי, 'בפעם הבאה אני אפנק אותך'. העיקר שיביעו נכונות, יתנו מילה טובה. השקענו, עלינו ארבע קומות ברגל, תעריכו".

מה המנה שהכי מסובך לנסוע איתה?
"מנות ממסעדות של מאכלים ביתיים, שהכל שם מרקים ודברים נוזליים. צריך לנסוע על 20 קמ"ש ולסדר את המשלוח ישר בארגז. הכבישים בתל אביב ממש ממש שבורים וכל קפיצה מזעזעת את האוכל. גם בעוגיות זה ככה – הן חמות אז הן עדיין רכות, נסיעה לא זהירה והן הופכות למרק. כל הנסיעה אנחנו חושבים על העוגיות".

מה הדבר הכי מעצבן שלקוח עשה לך?
"הגעתי ללקוח ביום חורפי. התקשרתי מלמטה כי זה היה מאוחר בלילה ולא רציתי להעיר את האנשים בבית. הלקוח היה צריך להזמין לי את המעלית, אז ביקשתי ממנו. אמר לי: 'לא, אתה שליח. תעלה ברגל'. במילים האלה. אמרתי לו טוב, תודה, עליתי ולא ציפיתי לטיפ. וזה מה שהיה".

מה הדבר הכי יפה שלקוח עשה בשבילך?
"יש מלא כאלה שאומרים לי, 'וואי אחי, אין עלי כלום אבל אני יכול להזמין אותך לבירה קרה'. באחת הפעמים אמרתי שאני לא שותה, אבל הלקוח אמר לי, 'אני חייב לפנק אותך'. אמרתי לו ששטרות הכי טוב, ככה אני חוסך לתאילנד. באמת לא היה לו, אבל בפעם הבאה שבאתי הוא הביא לי שטר של 50.

"במקרה אחר לקוח הזמין אותי לשאכטה. אמרתי שאני לא מעשן, אני מעשן רק רכבי אספנות. כל הטיפים הולכים לתחביב הזה. סיפרתי לו על המפגשים שיש לנו האספנים, הוא התחיל לבוא ונהיינו חברים".

שירות המשלוחים של בינו (צילום: אנטולי מיכאלו)
שירות המשלוחים של בינו (צילום: אנטולי מיכאלו)

"אצלנו במשפחה נותנים טיפ גבוה – שטר של 20 בכל מצב. מהסופר זה 30 כי הבנאדם עולה עם ארגזים. הלוואי וכל אחד ייתן לי 7 שקל טיפ. זה מצוין"

מה הדבר הכי נורא שעשית ללקוח? או פינטזת לעשות?
"אני בדרך כלל לא נוטה להתעצבן. הבת שלי אומרת, מה שיוצא אני מרוצה. ואני ככה זורם על השליחויות. אני אוהב את כולם. מי שמעצבן אותי אני צוחק".

מה הדבר הכי מוזר שקרה לך בעבודה?
"יום אחד בקיץ קיבלתי משלוח שהיה מיועד לבית מלון. קומה 9, הלקוח אמר שהדלת פתוחה ורק שאכניס את האוכל. אף פעם לא הייתה לי בקשה כזאת. בכל זאת דפקתי בדלת, צעקו 'פתוח'. אני נכנס והייתה שם חגיגה אמיתית בחדר, נקלעתי למצב שאני לא יודע מה לעשות ולאן להסתכל. הנחתי את המגש ליד הטלוויזיה ומשם רק אלוהים יודע איך זה המשיך. זה כנראה פנטזיה של אנשים, אולי רצו שאצטרף".

אתה מזמין אוכל בעצמך?
"אני כמעט לא מזמין אוכל, אני מעדיף לאכול במסעדה ולדעת שזה מגיע חם".

וכשאתה מזמין, כמה טיפ אתה נותן לשליח?
"אצלנו הטיפ גבוה – שטר של 20 בכל מצב. מהסופר זה 30 כי הבנאדם עולה עם ארגזים. אנחנו המשפחה הכי מפנקת בטיפים. הלוואי וכל אחד ייתן לי 7 שקל טיפ. זה מצוין".