וי כחול-לבן: האם קבוצת תושבים מצאה פתרון למצוקת החניה?

משהתייאשו מחיפושי החניה בתל אביב, פתחו תושבי לב העיר קבוצת וואטספ שכונתית המאפשרת להם לעדכן זה את זה מתי מקום חניה פנוי נראת/ה לאחרונה

חניה בתל אביב (צילום: שאטרקסטוק)
חניה בתל אביב (צילום: שאטרקסטוק)
7 בספטמבר 2017

כשפרויקטים כמו האוטותל וחפירות הרכבת הקלה מהדקים עוד יותר את החבל ההדוק גם כך סביב צווארם של מחפשי החניה בתל אביב, לתושבים לא נותרה ברירה אלא לפנות לפתרונות יצירתיים. קבוצת ווטסאפ חדשה, המכונה "חניה שיתופית" ובה חברים כ־130 תושבי שכונת לב העיר (מספר שמוסיף לעלות כל העת), מציעה פלטפורמה חדשה ושימושית עבור הנהגים המתוסכלים. מדי ערב מקפידים חברי הקבוצה לעדכן בזמן אמת אם אותרה חניה פנויה ונדירה או שמא הם מפנים חניה באחד מרחובות העיר.

"בעיית החניה באזור מאוד מאוד קשה, ובשעות הערב כמעט בלתי אפשרי למצוא", מספר תום קידר, מנהל הקבוצה, המחזיק בשני כלי רכב עם בת זוגו. "יש הרבה אנשים שמגיעים לעיר לחפש חניה, אבל לשכנים בשכונה יש יתרון כיוון שאחד יכול לעזור לאחר וליצור עזרה הדדית". כך התהוותה קהילת נהגים שמנסים להקל, ולו במעט, את המצוקה הקשה. "הרעיון הוא לתת כמה דקות בשביל השכן שלי, ובפעם הבאה הוא יעזור לי. גם אם אני אשב חמש דקות באוטו ואחכה למישהו מהקבוצה שיגיע לתפוס את החניה זה לא כזה נורא, תמיד יהיה מישהו שירצה. הקבוצה מאוד פעילה, כל ערב אנשים כותבים שהם יוצאים מחניה", מסביר קידר.

(צילום מסך מתוך קבוצת הוואטספ חניה שיתופית)
(צילום מסך מתוך קבוצת הוואטספ חניה שיתופית)

על הרעיון חשב לפני כחצי שנה, אז החל לתלות ברחוב שלטים על המיזם. "בהתחלה היינו 30־40 אנשים בקבוצה, ובשבועות האחרונים היא לא מפסיקה לצמוח, כל יום אנשים מצטרפים, זה מעולה – כמה שיותר, יותר טוב". אליה גרינפלד, המתגורר באזור גן מאיר, הצטרף לקבוצה לפני כמה ימים, ואף שלדבריו יש קושי מסוים בתיאום פינוי החניה – הקבוצה עדיין יכולה לשמש פתרון לא רע בכלל למצוקת החניה. "בגלל שהבעיה כל כך גדולה, אם אני יוצא מחניה יש בדיוק חמש שניות עד שהיא נתפסת, כך שהאוטו השני צריך לבוא להחליף אותי בזמן. זה דורש מאיתנו להתחשב בעוד אנשים ולהודיע מספיק זמן מראש על פינוי חניה, אבל אנשים משתפים פעולה בינתיים", הוא מעיד.

מלבד חיפושי החניה, הקהילה החדשה שנוצרה גם עוזרת לאתר בעיות אחרות. השבוע, למשל, אחת מחברות הקבוצה כתבה על מכונית שהושארה עם אורות דולקים – והיא הייתה שייכת לחברה אחרת, למזלה של זו. בזכות הקבוצה היא ניצלה מבוקר מסויט וחסכה לעצמה כמה מאות שקלים עבור מצבר חדש.

 

[interaction id="59b0efa27010ed00015dcde0"]