מסקרות ונצנצים: בית ספר ייחודי לדראג נפתח בדרום העיר

זאזא זזה. צילום: נעמה פלוקסמן
זאזא זזה. צילום: נעמה פלוקסמן

הדראג כבר לגמרי במיינסטרים, ונראה שזה היה רק עניין של זמן: עודד זאזא צדוק הוא האבא (והאמא!) של בית הספר החדש שמוקם בתמיכת העירייה במרכז הקהילתי הגר"א וכולם מוזמנים להירשם. יהיה שמח ומוגזם

17 באוגוסט 2021

אפשר לצלול עמוק לסיבות שהפכו את תל אביב למעצמת דראג מקומית ולתהליכים שהשיקו אלפי מסקרות ונצנצים – ואפשר פשוט להתלהב משחקן החיזוק שהסצינה מקבלת: קבלו את House of ZAZA, בית חממה וקהילה ל- מלכים, מלכות, קווירים, פרפורמרים.ות, מכל הגילאים והמגדרים.

את הבית, החממה ובעיקר את הקהילה שתצמח שם יזם עודד זאזא צדוק (ZAZA בשבילכן), אמן דראג רב תחומי שהחליט שהגיע הזמן להעניק לקהילה כלים משמעותיים לפרפורמנס, ביטוי עצמי, מסוגלות ויצירתיות, במקום שהוא אי מבטחים אישי ומקצועי.

את הרעיון הזה הוא גלגל על קפה עם חבר, עדי נוח, המשמש לו כמנטור עסקי במיזם. "עשינו פגישה בבית קפה, עדי פתח מחשב עם אקסלים ולו"זים ונפלה לי הלסת מהמקצוענות", הוא מספר. "אז החלטתי שנעשה את זה ביחד. היה לי חשוב מאוד למצוא את המקום המתאים לסדנה. הלכתי וחיפשתי בלי סוף וגיליתי את המרכז הקהילתי הגר״א בדרום העיר. בהתחלה לא הצלחתי לקבל מהם תשובה, אבל התעקשתי והתעקשתי ובסוף יום אחד בדרך חזרה מהסופר עם הנייר טואלט וכל הגלאם פשוט עברתי דרך מנהלת המרכז, טלי גוזולצני-קרן, וגיליתי אישה מהממת שמיד נרתמה למשימה. זה היופי של תל אביב, הקלות שהדברים יכולים לקרות בה".

המרכז הקהילתי הגר"א
המרכז הקהילתי הגר"א

ZAZA, אחת השמות הבולטים בסצינת הדראג המקומית, היא דמות פרועה, אוונגרדית, מרימה וחתרנית שהקימה ליינים עצמאים כמו "Piano Bar", ערב פרפורמנס, אמנות מקומית ושירה בציבור ואת ה-"Strange Fruite" , אנסמבל דראג חתרני עם קהל נאמן מאוד.

עודד צדוק, האיש שמאחורי ZAZA, מתעניין בעיקר דווקא באספקט הקהילתי של המיזם: "הקורס עצמו ייצור טעם של קהילתיות. זה הבסיס לכל וגם לכלים שהמשתתפים יקבלו. העבודה בקורס נסמכת ברובה על שיתוף פעולה בין המשתתפות והמשתתפים והמטרה היא להטמיע כלים ותהליכים של קהילתיות ושיתופי פעולה. להתרגל לעבוד ככה מההתחלה".

בקורס יתמקצעו המשתתפים במגוון כישורים בימתיים: משחק, תנועה, עיצוב תלבושות, הכנת פאות, סדנת איפור, בניית דמות, הנחיה ועוד, באמצעות כיתות אמן, מנטורשיפ, וכמובן עבודה בקבוצות. בסוף ההכשרה הבוגרים יעלו מופע נוצץ בליווי מומחיות מהתחום כמו  "FKAnton", "ליזי להבל" ו"גלינה פור דה ברה". כל זאת בהנהגתו המקצועית של צדוק, בעברו תלמיד בבית הספר למשחק של יורם לווינשטיין. לאחר הלימודים התמקצע צדוק בעולם המחול ועבד עם כוריאוגרפים רבים וידועים, יצר עבודות עצמאיות של תאטרון לילדים ומבוגרים ויצירותיו הוצגו בארץ ובפסטיבלים בחו"ל. ב-22 השנים האחרונות צדוק עובד במעוז האוונגרד – תיאטרון ׳קליפה׳, שם התמקצע בעיצוב תלבושות ובמה.

זאזא. צילום: תום מרשק
זאזא. צילום: תום מרשק

קשה להתעלם מהעובדה שבשנים האחרונות סצנת הדראג גדלה בטירוף והפכה מנישה של הקהילה הלהטב״קית למשהו שמחבר אליו סטרייטים שצופים ברו פול, פוזה ו-GLOW. הקהל מגיע להופעות בציפייה לקבל את אותה רמת פרפורמנס, יצירתיות ודיוק על הבמה ועל הדרך מתחבר לרעיונות של זהות גמישה וליכולת של כולנו להיות מי שאנחנו רוצים.

אפשר לתהות האם הסצינה עוברת כעת לשלב בו היא מקבלת חותם כשרות ממסדי כמו במקרה הזה – עיריית תל אביב משתפת פעולה עם המיזם ומעניקה ל-House of ZAZA חסות. החסות הזאת נדמית כמעט הזויה. הרי מה הקשר בין גוף ממסדי כמו העירייה ליכולת החתרנית לבחון את גבולות זהותנו המתבטאת בדראג? אי אפשר להכחיש את ההשפעה העצומה שהייתה ל׳תכנית של רו פול׳ על הקהל הרחב, בישראל ובעולם, אך האם המאבק על מגדר וזהות הגיע כבר לשלב בו גופים ממסדים מרוויחים מהחיבור אליו או שעיריית תל אביב מובילה כאן קול אמיץ ושונה? לא משנה מה התשובה, כולנו מרוויחים.
ההרשמה לקורס תהיה פתוחה עד ה-12 בספטמבר 2021. מס': 03-7242942 ו-050-6420904