קודם דוקאביב, אחר כך האוסקר: הוכרזו הזוכים בתחרות

את פרס הסרט הטוב ביותר קטפו "לאה צמל, עורכת דין" הישראלי ו"ארץ הדבש" המקדוני. הנה כל הזוכים

מתוך "לאה צמל, עורכת דין"
מתוך "לאה צמל, עורכת דין"
29 במאי 2019

פסטיבל דוקאביב, שמתקיים השנה בפעם ה־21, הכריז הערב (רביעי) על הזוכים בקטגוריות השונות. את פרס הסרט הטוב ביותר בתחרות הישראלית קטף "לאה צמל, עורכת דין" של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, והפרס המקביל בתחרות הבינלאומית הוענק ל"ארץ הדבש" של תמרה קוטבסקה וליובומיר סטפנוב. זוהי השנה השנייה שבה הזוכים יהיו כשירים אוטומטית למועמדות בקטגוריית הדוקו באוסקר. פסטיבל דוקאביב, שמקרין יותר מ־120 סרטים דוקומנטריים מישראל ומהעולם, יינעל ביום שבת (1.6).

"לאה צמל, עורכת דין" מתעד את עבודתה של הישראלית בת ה־74 המגנה על פלסטינים – מפמיניסטיות ועד אסירים ביטחוניים ולוחמים חמושים. על אף שנחלה הפסדים רבים בבתי המשפט, היא לא נחה ממה שהיא רואה כמאבק למען הצדק. הסרט מתמקד בשני תיקים: באחד מואשם ילד בן 13 בניסיון דקירה בפסגת זאב יחד עם בן דודו, ובשני מואשמת איסרא ג'עביס שהדליקה בלון גז במחסום. השופטים (שיחד עם הפרס העניקו לסרט 70 אלף שקלים, באדיבות קרן הווארד גילמן ומועצת הפיס לתרבות ואמנות), נימקו כי הסרט הוא "פרויקט מעורר מחשבה העוסק בנושא חשוב ומדגים מיומנויות קולנועיות מרשימות, ובהן בולט במיוחד השימוש החדשני והחכם באנימציה. הסרט משרטט דיוקן מורכב של אישה חזקה ומעוררת השראה המאמינה בכל ליבה בצדקת דרכה". הסרט ישודר בהמשך בערוץ HOT 8.

בתחרות הישראלית בלט גם "היה היה ילד" של אורי לוי, שזכה בפרס חבר השופטים. הסרט מלווה את רון, ילד שנולד עם שיתוק מוחין, ואת משפחתו, המתמודדים עם מציאות יומיומית מורכבת. עליו כתבו השופטים כי הסרט "משרטט במיומנות רבה את הדינמיקה האינטימית המתקיימת בתוך משפחה שיש בה ילד עם צרכים מיוחדים. בהרבה רגישות ובכנות יוצאת דופן, מציג את כל בני המשפחה במלוא מורכבותם ובוחן בחינה מעמיקה את האתגרים העומדים לפניהם ואת ההקרבה שהם נדרשים לה למען הכלל". הסרט ישודר בהמשך ב־yes דוקו.

מתוך "היה היה ילד"
מתוך "היה היה ילד"

בפרס לבימוי זכה "פגות תוקף", סרטם של שוש שלם והילה מדליה, ועליו זכה גם ז'ואל אלכסיס בפרס העריכה; את פרס סרט הביכורים קטף "האחות של מוסוליני" של ג'ונה סולימאן, שגם זכתה בפרס הצילום; ובתחרות סרטי הסטודנטים הגיעה למקום הראשון שיר חורי אבו עם "שירה תמה".

מתוך "פגות תוקף"
מתוך "פגות תוקף"

זוכה פרס הסרט הטוב בתחרות הבינלאומית, "ארץ הדבש" של תמרה קוטבסקה וליובומיר סטפנוב, עוקב אחר רודת דבש במקדוניה שנוודים מאיימים על פרנסתה, אך גם מפרים את בדידותה. השופטים בחרו בו פה אחד, ואמרו כי "הודות ליכולת סיפורית מרשימה ואסתטיקה מלאת השראה, הסרט מצליח להיות הרבה יותר ממסמך חברתי, והופך בהדרגה לדיוקן מטלטל של אישה יוצאת דופן. הדרך האינטימית שבה הסרט מתבונן על השבריריות של הקיום האנושי בקשר העמוק שלו עם הטבע, שבתה את ליבנו".

מתוך "ארץ הדבש"
מתוך "ארץ הדבש"

← פסטיבל דוקאביב, עד שבת (1.6) ברחבי תל אביב. לאתר הפסטיבל