החופים מזוהמים וכולם יודעים – אז למה עיריית תל אביב מתעלמת?

תמונות של זיהום קשה בחוף הדולפינריום הציפו את הרשת והעלו את הניקיון הבעייתי של החופים בתל אביב. למה הזיהום חוזר בכל שנה ואיך אפשר למנוע אותו?

הזיהום בחוף הדולפינריום לפני כחודשיים (צילום: שגיב רוטנברג)
הזיהום בחוף הדולפינריום לפני כחודשיים (צילום: שגיב רוטנברג)
1 ביוני 2016

אם שביתת המצילים, שנמשכת כבר שלושה שבועות, לא פתחה לכם את עונת הרחצה מספיק בכיף, התמונות של חוף הדולפינריום המזוהם שהציפו השבוע את הרשת בטוח גרמו לכם לרצות לעזוב הכל ולקפוץ ראש למים. יותר ויותר רוחצים דיווחו בשבוע האחרון על זיהום במי החוף ומתברר שממש לא בפעם הראשונה. "כשיורד גשם המרזבים שנמצאים בקרנות הרחוב, מערכת הניקוז העירונית, אמורים לנקז את המים מהכביש אל הים", מסביר רונן בודוני מעמותת צלול. "ככה זה בכל הערים בעולם. אבל כאן מערכת הניקוז מטונפת, הרחובות מטונפים, ואז מספיק גשם קצר וכל הלכלוך הזה יורד לים".

לדברי בודוני, הניקיון שעושים בעירייה הוא בעיקר כלפי חוץ. הדבר גורם לים להזכיר לנו שלא נעים לו ומציף חזרה את כל הלכלוך. "אנחנו מזכירים להם כל שנה לנקות את המרזבים כבר בספטמבר", אומר בודוני, "אבל הם לא עושים עם זה כלום". "בתקופה האחרונה כל הגולשים שמים לב שכל פעם שמתחילים גלים בא איתם גם לכלוך", אומר הגולש עו"ד שגיב רוטנברג. "יש המון ילדים מגיל 6 עד גיל 18 שגולשים בימים האלה, והגוף שלהם מקבל זיהום ומתכות. כמה פעמים השנה כבר שחיתי עם פגרים של חולדות ועכברים". אבל לדבריו, זו לא הסכנה האמיתית. "העירייה מתגאה בים ומביאה תיירים, אבל הים מלוכלך בצורה בלתי רגילה. לפעמים הזיהום הוא בתוך המים גם אם אתה לא רואה אותו, וזה מה שמפחיד".

מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה מקיימת מדי שנה בדיקה של מערכות התיעול ומנקה את תעלות הניקוז הפתוחות, ניקוי כל הקולטנים בעיר וכן פעולות נוספות למניעת הצפות".