חבורת הזבל: תערוכה חדשה ומטונפת בגלריה ארטמיסיה

הצלמת הקנדית מאיה פור מתארחת בגלריה ארטמיסיה עם התערוכה "Garbage Girls", ומנסה לאתגר את תפיסת הנשיות הדומסטית באמצעות דירות מטונפות ובגדים של אמריקן אפרל

מתוך Garbage Girls. צילום: מאיה פור
מתוך Garbage Girls. צילום: מאיה פור
16 במרץ 2016

בשבת הקרובה תיפתח בגלריה ארטמיסיה תערוכה של הצלמת הקנדית מאיה פור. הסדרה "Garbage Girls" שנוצרה במקור עבור מגזין "Vice", מושפעת לדבריה מחברותיה לקולג' במונטריאול, ומציגה נשים צעירות בתוך ביתן המבולגן והמטונף להחריד. הסדרה היא למעשה מעין הכלאה בין צילום תיעודי לצילום אופנה, והסאבטקסט כאמור עובר דרך מחוזות עיצוב הבית: המצולמות, אף שהן יושבות לצדה של צלחת עמוסה בספגטי קרוש, בקבוקי בירה ריקים ותחתונים לא מכובסים, לבושות בעיקר באמריקן אפרל, ייצוג נאמן ליצירתה של פור, שעוסקת הן בצילום אמנותי והן בצילום אופנה ומתמקדת בסביבתה הצעירה.

פור, 27, שמגיעה לישראל לרגל הפתיחה, מספרת שהמוטו הפמיניסטי Anti Housewife Mentality שמלווה את התערוכה נגזר מדבריה של אחת הצעירות בתערוכה. הצעירה סיפרה שאביה, אף שגם הוא מבולגן, המליץ לה לסדר את חדרה "כדי שיהיה חבר שירצה להישאר". "הבנות האלו בטוחות בעצמן", אומרת פור, "לא נותנות לארכיטיפים חברתיים להשפיע על סגנון החיים שלהן. זה מצב שאולי הוא אופייני לשנים שאחרי היציאה מבית ההורים, אבל אני לא יכולה שלא לחשוב שסדרה חלופית כזו על בנים הייתה יותר מובנת מאליה. סגנון החיים של הבנות האלו מאתגר את הנורמה של האישה הפרפקציוניסטית בהתהוות".

אך האם בדומה לבגדים ממחסני ויצ"ו, הכאוס והלכלוך לא נראים טוב רק על צעירים? האם יש כאן אמירה שאכן נוגעת לעקרות בית ולכבלים נשיים, או שמדובר במהדורה מטונפת ואסתטית של מרד נעורים?

פור מודה שסגנון החיים הזה אכן יושב טוב יותר על בנות ה־20 ומשהו: "זה חלק ממציאת הזהות של הדור הזה. כשאת בשנות ה־30 שלך אנשים סביבך הופכים שיפוטיים יותר, ובשלב זה הבלגן יכול להיות מפורש כהפרעה נפשית. הבחורות האלו מודעות לסביבתן ובטוחות בעצמן, כך שכנראה זה אינו המקרה. בלגן ברמה כזו אמנם יכול להצביע על דיכאון, אבל כמה מהאמנים הטובים והדיכאוניים ביותר שאני מכירה הם אמנים טובים בדיוק בגלל המבנה הלא שגרתי של נפשם. לחלופין, כמה מהאנשים הכי בלתי יציבים שאני מכירה מנהלים סגנון חיים נקי ומינימליסטי".

מאיה פור
מאיה פור

לא רק צילומיה של פור יוצגו בגלריה, המוקדשת לאמנות נשית. החדר יעבור טרנספורמציה ויוצף בכל החפצים "שבדרך כלל אנחנו נדרשות לסדר, למיין, לכבס או להסתיר. הרעיון מאחורי זה הוא רצוננו לאמץ, ולו לזמן קצר, את היופי שבכאוס, בבלגן ואפילו בלכלוך. אנחנו מוצאות משמעות וחשיבות באי הסדר: גם במישור הצורני והאסתטי וגם בזה החברתי, כי עד לימינו אנו, כשאישה לא מסדרת את ביתה זהו אקט מחאתי ופוליטי לכל דבר", כפי נאמר בדברי ההסבר לתערוכה.

מעין גולדמן, האחראית על התוכן בגלריה, מבהירה: "הבנות האלו מייצגות מצב קיצון. השאלה היא אם משהו במינון יכול להשתרבב פנימה לנשים אחרות. סדר הוא דבר מובנה בתוך הנשיות של הרבה נשים שאני מכירה, גם אצל צעירות. אנחנו רוצות להציע נקודת שחרור מסוימת מהתפיסה השגורה הזו שלכאורה מובנת מאליה".

Garbage Girls,י31.3־30.3, גלריה ארטמיסיה, אברבנל 31, התערוכה תיפתח בשבת ב־18:30