הבועה

חבר אתה צופר: יוזמה חדשה מנסה להחזיר את השקט לתל אביב

הישראלים אוהבים לצפור, ובשילוב עם הצפיפות הגוברת והשיפוצים הבלתי נגמרים בתל אביב התוצאה בלתי נסבלת. קמפיין חדש מנסה לשנות את זה

צפירות של מכוניות הן חלק מרכזי מזיהום הרעש בעיר (צילום: Shutterstock)
צפירות של מכוניות הן חלק מרכזי מזיהום הרעש בעיר (צילום: Shutterstock)
17 באוקטובר 2019

תל אביב היא קונצ'רטו לצופרים ותזמורת. השיפוצים, העבודות, והכבישים שמלאים במכוניות הופכים את העיר לקקופוניה. אין מקום שלא מלא ברעש של נהגים עצבניים וחסרי סבלנות, שמשתמשים כעניין שבשגרה במה שאמור להיות נשק יום הדין: צופר המכונית. לכמה תל אביבים נמאס מהיד הקלה על ההגה והם החליטו לעשות מעשה.

"זה התחיל משני חברים, ממקימי היוזמה, שתלו שלט במקום מגוריהם נגד הצפירות. הם גרים בלב העיר בתוך צפירות בלתי פוסקות, בגלל שזה אזור השיפוצים של הרכבת הקלה", מספרת גלי עמרן, תושבת תל אביב ואחת היוזמות. "אני גרה בבר גיורא, וגם שם יש סאונד רקע בלתי נגמר של מכוניות צופרות".

יוצאים לדרך

פורסם על ידי ‏חבר, אתה צופר‏ ב- יום רביעי, 16 באוקטובר 2019

השלושה התחילו לחשוב על כיווני פעולה אפשריים, ולאחר שפתחו קבוצת פייסבוק הדפיסו סטיקר עם הכיתוב "חבר, אתה צופר, וזה לא עוזר" שמחולק בינתיים בתל אביב ("צופרי עירנו קודמים", כדברי עמרן), ובהמשך, כך על פי התכנון, ברחבי הארץ. עוד מתכננים השלושה לפנות לעיריית תל אביב-יפו על מנת לבדוק אפשרות לשיתוף פעולה עם הקמפיין.

צפירות של כלי רכב הן חלק משמעותי מזיהום הרעש בעיר. ארגון הבריאות העולמי מגדיר רעש כזיהום, ומחקרים מראים שיש בו כדי לפגוע בבריאות, מחרדה ועד בעיות במערכת החיסונית ומחלות לב. מספר ערים בעולם כבר החלו לטפל בבעיה – בדלהי, למשל, שידועה בזיהום הרעש האדיר שגורמות בה הצפירות, הוחלט להוריד ב-10% את הווליום המותר בצופרים. בבייג'ין התקינו ברחבי העיר מצלמות אקוסטיות שתופסות נהגים צופרים. המשטרה המקומית מנתחת את הסרטונים ומחלקת דוחות לנהגים שצפרו ללא סיבה. קשה לדמיין את זה קורה היום בישראל, אבל הקמפיין התל אביבי הוא התחלה טובה.