עצמאות 2021: 19 רגעי הפופ הבלתי נשכחים מקום המדינה ועד היום

נועה קירל (צילום: ענבל מסיקה)
נועה קירל (צילום: ענבל מסיקה)

משוקולד מנטה מסטיק ועד לנועה קירל, מוואן היט וונדרז ועד לנכסי צאן ברזל - הפופ הישראלי עבר כברת דרך לא קצרה ב-73 שנותינו. אספנו עבורכם מבחר של מיטב השירים שמסמלים עבורנו את האבולוציה שלו. קבלו את "חדשות בפופ" במהדורת עצמאות מיוחדת

בעוד שפופ בהגדרתו הוא "מוזיקה פופולרית", הוא לא תמיד היה כזה כאן בארץ הקטנה שלנו. היחס של ישראל לפופ השתנה במשך השנים והפופ הישראלי ידע שלבי אבולוציה רבים. היו תקופות של שגשוג ותקופות של יובש, אמנים ששרדו וכאלה שלא. למען האמת לא מעט שלא. לקראת יום העצמאות ה-73, אספנו עבורכם כמה מהשירים והרגעים שעיצבו וביססו את הפופ בישראל. 

שוקולד מנטה מסטיק – אמור שלום (1976)


״כמעט שלושים שנה אני לבד״ שרות ירדנה ארזי, רותי הולצמן ולאה לופטין, על מקצב כמעט קומי. השיר אמנם דיבר על יחסים (או חוסר יחסים) בין אישה לגבר, אך קיבל משמעויות נוספות כאשר התיישר היטב גם עם המצב הפוליטי של ישראל באמצע שנות השבעים.

שרון ליפשיץ – קולנוע (1985)


שרון ליפשיץ הייתה נערת הפופ האולטימטיבית של באייטיז: היה לה את הלוק, את הקול הייחודי ולהיטי אייטיז ממכרים. בשנת 1985 הוציאה ליפשיץ את אלבום הבכורה שלה ״קולנוע״ – מבין אלבומי הפופ הטובים ביותר שיצאו בארץ בשנות השמונים ואף בכלל. עם להיטים כמו "גידי", "קשה בלעדיך" ו"קולנוע" הגיעה ליפשיץ לפסגה אבל נעלמה משם במהרה כשהעדיפה לשמור על פרופיל נמוך בשנים שאחרי.

טובה גרטנר – אתמול (1987)


טובה גרטנר, חלוצת האינדי בישראל, עשתה אינדי-פופ עוד לפני שרובכם למדתם לדבר. היצירה הכי מוכרת של גרטנר היא ״אתמול״ – שיר סינת׳פופ מהפנט שתוכלו למצוא עד היום בפלייליסטים של חבריכם ההיפסטרים.

אדם – סוד (1987)


בלתי אפשרי לדבר על פופ ישראלי משנות השמונים בלי להזכיר את אדם. הוא היה אחד הזמרים הנערצים ביותר במדינה ובנות ישראל לא ידעו את נפשן מול החספוס והלוק הרוקיסטי. אחד הלהיטים הזכורים שלו הוא "סוד", שהוא גם אחד מיצירות הפופ המוצלחות ביותר שיצאו מארצנו הקטנטונת.

עפרה חזה – אם ננעלו (1987)


מי שהייתה כנראה הכוכבת הכי גדולה במדינה ואחת הזמרות הטובות שנראו כאן, משכה גם לא מעט תשומת לב בעולם עם יציאת הרמיקס לשירה "אם ננעלו". הגרסה המחודשת הפכה את שירו של רבי שלום שבזי לטראק פופ דאנסי שתופס כל אוזן, גם כזו שאינה מכאן.

מנגו – בת שש עשרה הייתי (1989)

שלישיית מנגו הצבעונית פרצה לקראת סוף שנות השמונים ומזוהה בעיקר עם הלהיט "גרה בשינקין", שכתב מי שעשוי להיות ראש הממשלה הבא – יאיר לפיד. אך דווקא השיר "בת שש עשרה הייתי" שכתב אהוד מנור הוא מקרה לא פחות מעניין, דאנס-אלקטרוני עם נגיעה ים תיכונית ומילים מרדניות. בהחלט מדובר ברגע פופ מופלא.

ללדין – יעקב (1994)


כמו מרבית להקות הפופ שהוקמו בישראל, גם ללדין סיימה את סיפורה כוואן היט וונדר. הלהקה הלכה כלעומת שבאה והתפרקה אחרי אלבום אחד בלבד, אבל השאירה אותנו עם להיט דאנס נצחי ועם קליפ אייקוני שכולו חגיגת ניינטיז אחת גדולה. השיר גם זכה לתודעה מחודשת לפני כמה חודשים, כאשר כיכב בקמפיין של בזק יחד עם משפחת בוזגלו.

דנה אינטרנשיונל – דון קיחוטה (1996)


על תרומתה של דנה אינטרנשיונל לתרבות הפופ ולחברה בישראל אפשר להקדיש ספר שלם. האישה והאגדה פרצה בשנות התשעים והראתה לכל התעשייה איך עושים את זה. הלוקים האייקונים, יצירות הפופ הייחודיות, ההופעות המרשימות והנוכחות שלא ניתן להתעלם ממנה הפכו את אינטרנשיונל לכוכבת שהראתה לכל האחרות והאחרים איך צריך לעשות את זה. בין כל להיטיה דווקא בולט השיר הזה, "דון קיחוטה" – שיר פופ עם ניחוח ספרדי, לחן קליט וביצוע קולי מרשים.

היי פייב – עומד על צוק (1999)


תודה לאל על היי פייב שדאגו שלא נעבור את שנות התשעים בלי איזו להקת בנים טובה. הרכב הפופ הזה הפך לתופעה עם אלפי מעריצות אובססיביות ולא מעט להיטים. בחורים חתיכים, מניירות, כוריאוגרפיות תמוהות וסטיילינג מזעזע – היה בהם את כל מה שהיינו מצפים מלהקת בנים בניינטיז. "עומד על הצוק" הגיע יחד עם האלבום השלישי של היי פייב שמזכיר לנו זמנים פשוטים יותר.

חמסה – חייב למות עליי (2003)


הרכב הפופ הנשי חמסה הוא כמעט נער הפוסטר של המושג "וואן היט וונדר" בישראל. הבנות של חמסה פרצו עם שיר אחד שהפך ללהיט ענק ונעלמו כמעט באופן מיידי. הייחוד שלהן היה בכך שהיו למעשה להקת פופ ים תיכוני, בעוד שהרכבים דומים שקמו לפניהם לרוב השתייכו באופן מוחלט לפופ או לרוק. חמסה אמנם כבר לא ממש איתנו, אבל איזה סונג.

האחיות פיק – השיר הזה (2003)


הקריירה המוזיקלית של דניאלה ושרונה פיק נתפסה בעיקר כדאחקה, ולא בצדק. השתיים הביאו לארץ סינת'פופ מחוספס ובועט, עם לא מעט השראה מהצמד הרוסי t.A.T.u. "השיר הזה" הוא כנראה יצירתן הטובה ביותר, דאנס-פופ עשיר בדיסטורשנים ובסינתיסייזרים של אייטיז שתמיד כיף להיזכר בו.

מאיה בוסקילה – הלב (2004)


מאיה בוסקילה הפכה כמעט בן לילה לכוכבת ענקית, עם קול וסגנון ייחודיים, ויכולת שירה מהטובות שנראו כאן. לאורך השנים הקריירה שלה ידעה עליות ומורדות, אך קיבלה חשיפה מחודשת לקהלים צעירים יותר באמצעות ההשתתפות שלה בתכנית "הכוכב הבא". השיר "הלב" (המוכר יותר בתור "לילה סתווי") מתחיל כבלדה, מקבל מקצב טריפ-הופ ואז מתפוצץ בתור שיר דאנס ענק עם פזמון שקשה לשכוח.

מיכל אמדורסקי – מה שתבקש (2004)


בין סוף שנות התשעים ועד סוף שנות האלפיים מיכל אמדורסקי הצליחה לספק לא מעט רגעי פופ נהדרים עם ניחוח של חו"ל. למרות זאת, פעמים רבות היא נתקלה בזלזול, לרוב כתוצאה מזלזול גורף בזמרות פופ שלא תמיד תואמות לסאונד הגלגל"צי הישראלי. אי אפשר שלא להעריך את אמדורסקי על הייחודיות שלה בנוף ועל לא מעט להיטי פופ שהיא סיפקה לנו, ואחד מהם הוא השיר האדג'י והנפלא הזה.

רוני דואני – אדוני (2005)


רוני דואני, AKA רוני סופרסטאר, היא מה שקרה כאשר לייבלים ישראלים הסתכלו על כוכבות הפופ האמריקאיות ואמרו: "אנחנו רוצים גם". מהשלב הראשון היה ברור שדואני אמורה לגלם את בריטני ספירס הישראלית. עם דיסקוגרפיה שמורכבת בעיקר מגרסאות כיסוי ותרגומים לשירי פופ מחו"ל, דואני במשך כמה שנים הפכה להיות כוכבת הפופ החמה של ישראל. דווקא בגלל זה, ראוי לציין את השיר "אדוני" שנכתב והולחן עבורה על ידי עברי לידר, והפך ללהיט שעומד יפה במבחן הזמן. 

שירי מימון – אהבה קטנה (2005)


בעוד שחברתה לריאליטי נינט טייב עשתה פנייה חדה לז'אנר הרוק והתרחקה מהמיינסטרים, שירי מימון החליטה להיות כוכבת פופ בכל הכוח אבל בדרך שלה. מימון תמיד הייתה עם הפנים לחו"ל ושאבה את השראתה מדמויות כמו בריטני ספירס וכריסטינה אגילרה. עם קול גדול, הרבה חוצפה והופעת אירוויזיון בלתי נשכחת, הפכה מימון לאחת הכוכבות הגדולות ביותר במוזיקה הישראלית עד היום. שיר הפופ הבועט "אהבה קטנה" הוא הסינגל השלישי מאלבום הבכורה שלה, הפך ללהיט והוא אחד משיריה הטובים ביותר עד היום.

טרי פויזן – Smack Snack (2009)


הרכב האלקטרו-פופ התל אביבי טרי פויזן החל לצבור פופולריות לקראת סוף שנות האלפיים, עם פופ עצמאי וצבעוני שהרגיש כאילו לא מכאן. היו מעט מאוד אמני אינדי שבחרו לעשות פופ, וטרי פויזן עשו זאת בכל הכוח. עם סאונד בוסרי וסינתיסייזרים של שנות השמונים הם הפיקו כמה להיטים ממכרים, ובראשם השיר הזה שיגרום לכם לזמזם "טרי טרי פויזן, טרי טרי פויזן" עד סוף היום.

עומר אדם – תל אביב (2013)


את הלהיט הענק הזה של עומר אדם אפשר לשמוע עד היום כמעט בכל חתונה עד שכמעט ניתן לשכוח שמדובר בהמנון הרשמי של מצעד הגאווה בשנת 2013. השיר שהכיר לציבור הרחב את המילה "לירדים" והפך את המושג "עולה לי" לנחלת הכלל גם הקפיץ את הקריירה של עומר אדם. הגיוס של עומר אדם, זמר סטרייט מהז'אנר המזרחי, עבור מצעד הגאווה היה בזמנו מהלך מהפכני. יחד עם ליין המסיבות "אריסה", החלה להתנפץ החומה שבין התרבות המזרחית וקהילת הלהט"ב, שהיו מופרדים כמעט לחלוטין לפני כן.

נועה קירל – קילר (2015)


עד אמצע העשור הקודם היה נדמה שלמוזיקת פופ אמיתית שאינה מגיעה מהז'אנר הים תיכוני אין סיכוי במיינסטרים הישראלי. הישראלים אהבו בעיקר מזרחית וגלגל"צ, וכל דבר אחר היה נשאר בנישה. אך החל מאמצע העשור חלה תפנית כאשר אמנים כמו סטטיק ובן אל ונועה קירל החלו לקרב את הפופ הטהור למיינסטרים, והחל צונאמי של פופ שנמשך עד היום עם אמנים כמו מרגי ואלה לי. כאשר יצא "קילר" היה ברור שנועה קירל היא משהו אחר. היה ניתן לראות אצלה כריזמה וכישרון מולדים וחריגים בנוף. מאז היא הפכה לאחד מהאנשים המפורסמים ביותר בישראל, ולא נראה שהיא מתכוונת לעצור בקרוב.

סטטיק ובן אל תבורי עם עדן בן זקן וסטפן לגר – יאסו (2019)


אין ספק שסטטיק ובן אל הם מחלוצי גל הפופ הישראלי שהחל בעשור הקודם, ובשנים בודדות הם הספיקו לייצר כמו להיטים שאמנים לא מצליחים לייצר גם ב-30 שנה. עבור "יאסו" הקימו סטטיק ובן אל מעין סופרגרופ יחד עם עדן בן זקן וסטפן לגר. החיבור בין הארבעה התברר כמוצלח ביותר, כאשר בן זקן הנחיתה את אחד מהפזמונים המדבקים ביותר ששמענו, וסטפן לקח אותנו קצת לחו"ל עם בית ראפ דו-לשוני. ובשורה התחתונה, מדובר בפצצת מועדונים שתרים כל סיטואציה.

והנה כל הפלייליסט בספוטיפיי לנוחותכן: