אוקטוברפסט משכר ומנקנק במיוחד, קובה של כומר ועוד חדשות האוכל

ככה תיראה התזונה שלנו בחודש אוקטובר (צילום אסף קרלה)
ככה תיראה התזונה שלנו בחודש אוקטובר (צילום אסף קרלה)

חודש אוקטובר מביא איתו המון אירועים, ארוחות וחגיגות אוכל - חגיגות סוכות הודיות בטאיזו, חגיגות יום הולדת טעימות לבאן מי 13 וזולות לשוקו לולו, וכמובן איך אפשר בלי פסטיבל הבירה הגרמני שמתכנן לשכר אתכם כהוגן ואז להאכיל אתכם במלא נקניקיות. אל דאגה, טבעונים, יש גם נקניקיות של רידיפיין מיט

2 באוקטובר 2023

אוקטוברפסט

פסטיבל הבירה הגרמני המסורתי הופך כל פתיחת קיץ לחגיגה אלכוהולית מהנה, וברחבי העיר מתקיים מגוון רחב של אירועים לציון הפסטיבל, ובציון הפסטיבל אנחנו מתכוונים לשתיית אלכוהול מופרזת ובליסת נקניקיות. והפעם יש מקום גם לטבעונים.

חגיגות הבירה הרשמיות

באירועי אוקטוברפסט הרשמי במינכן בולטת נוכחות של פאולנר, המבשלה הרשמית של הפסטיבל, שמייצרת לכבוד האירוע את הפאולנר אוקטוברפסט – בירת לאגר בהירה במהדורה מיוחדת. גם בישראל יחגגו את האוקטוברפסט עם המהדורה המיוחדת בפסטיבל ענק שיתקיים במתחם שרונה, עם הופעות חיות והמון בירה. האירוע יושק בטקס מסורתי של פתיחת החבית ממש כמו במינכן. בפארק התחנה, לעומת זאת, יתקיים פסטיבל ויינשטפן אוקטוברפסט כמיטב המסורת, עם אוהל ענק, נקניקיות, הופעות, חנות מרצ'נדייז ובירה צוננת שלא מפסיקה להימזג לכוסות רב פעמיות, ברוח השמירה על כדור הארץ. באירוע תוכלו ללגום ויינשטפן פסטביר – בירת לאגר גרמנית במהדורה מיוחדת, המבושלת פעם בשנה לרגל חגיגות האוקטוברפסט, וגם כאן יחלו החגיגות בטקס פתיחת בהשתתפות שגריר גרמניה בישראל, מר שטפן זייברט. מחזיקי.ות דיגיטל זכאים לצ'ופר 1+1 על חצי ליטר בירה ברכישת הטבה באתר.
מתחם שרונה, רביעי-חמישי (11-12.10); פארק התחנה שלישי-חמישי (3-5.10)

נקניקייה עם מצפון (ובירה)

לא על הבירה לבדה: חברת הפודטק Redefine meat משיקה בישראל לרגל חגיגות האוקטוברפסט מהדורה מוגבלת של נקניקיית בראטוורסט שמנמנה ועסיסית בסגנון גרמני מבשר-חדש, ללא אף רכיב מן החי. הנקניקייה תימכר כמנת ספיישל לצד הטבות על בירה בברים ובמסעדות ברחבי העיר, וביניהם ברלין בפלורנטין, פריז טקסס, פורטר אנד סאנס, ביר באזאר, ביר גארדן, משק ברזילי, שניט וגודנס.
רשימת המקומות המלאה באתר, עד גמר המלאי

אוהבים נקניקיות. בראטוורסט ברידיפיין מיט (צילום אסף קרלה)
אוהבים נקניקיות. בראטוורסט ברידיפיין מיט (צילום אסף קרלה)

תהילת המנד"ט

לכבוד האוקטוברפסט משלבות מבשלות הבירה ת'ורנברידג הבריטית ושניט התל-אביבית כוחות בשת"פ אלכוהולי מעניין: מנדטורי גלורי – בירת אינדיה פייל לאגר קיצית וקלילה שיצרו הברומאסטרים דומיניק דריסקול האנגלי ואלון שוורץ הישראלי. הבירה בושלה במבשלה באנגליה והיא מתובלת בקליפות תפוז, שילוב בין מסורת אנגלית לאגן הים התיכון ותוכלו לטעום אותה במסגרת השניט בירפסט – פסטיבל שנתי שמח ולא פראייר בכלל שכולו בירות קראפט ונקניקיות מרחבי העולם.
הארבעה 12, עד שבת (7.10) מ-12:00, בהפי האואר 50 אחוז הנחה כעל הבירה (ראשון-חמישי 12:00-18:00, שישי-שבת 16:00-19:00)

שניט בירפסט (צילום יח"צ)
שניט בירפסט (צילום יח"צ)

נקניקיות ועוד

לאחר שנוכחנו שההמבורגרים בפריז טקסס מושחתים מספיק כדי להצדיק נסיעה לגבעתיים ורמת גן, התבשרנו שלכבוד אוקטוברפסט נוספו לתפריט מנות ספיישל מעניינות לא פחות: נקניקיות ביצור עצמי העשויות מ-100 אחוז בקר עם או בלי גאודה (מתאים לתזונת פליאו) ונקניקיית רידיפיין, קורן דוג, נקניקיית מק& צ׳יז ונקניקיית אלבמה וגם פולד ביף עם ביצת עין בלחמניה רכה, סלופי בוי ועוד (38-48 ש"ח). בתוספת 15 ש"ח תוכלו לקבל שליש בירה מחבית, כנהוג באוקטוברפסט כהלכתו.
כצנלסון 59 גבעתיים, תובל 21 (מתחם הבורסה) רמת גן

מצדיק נסיעה. פריז טקסס (צילום גיל אבירם)
מצדיק נסיעה. פריז טקסס (צילום גיל אבירם)

בלי לצאת מהבית

במקום להידחק בבר דחוס, למה לא להזמין את החבר'ה לחגוג אוקטוברפסט במרפסת? רשת הבשרים מיטמן משיקה מארז מיוחד לחודש הבירה, עם כיבוד נדיב לחמישה אורחים רעבים וצמאים: יותר משני קילוגרמים של נקניקיות בעבודת יד ללא חומרים משמרים, כגון נקניקיית אסאדו ותימין, נקניקיית טלה גלילית עם אורגנו ושום, וצ'וריסו באורך חצי מטר(!), לצד בירות בלגיות תואמות. 249 ש"ח.
קלמן מגן 3 (שרונה מרקט) ובאתר

בירה ונקניקיות בוטיק. מיטמן (צילום יח"צ)
בירה ונקניקיות בוטיק. מיטמן (צילום יח"צ)

סוכות ואירועים

הקובה של הכומר | אסיף

המסעדנית והשפית לונא זרייק ממסעדת "לונא" הנפלאה בנצרת מתארחת ב"סיר של בית", ליין השפים המתארחים במרכז לתרבות האוכל אסיף. הפעם תוכלו לטעום שתי גרסאות שלה לקובה – אחת בשרית הנקראת "כואייר", כדורי קובה מטוגנים במילוי בשר המוגשים על רוטב יוגורט, והשנייה, פחות מוכרת, היא "קובה אלראהב" או בעברית "הקובה של הכומר" –  קובה טבעונית ברוטב הדרים טחינה שנהוג לאכול בתקופת ההימנעות מבשר לפני חג הפסחא. 64-72 ש"ח.
לילינבלום 28, רביעי (4.10) מ-12:00

קובה עם שייכות דתית (צילום באדיבות לונא זרייק)
קובה עם שייכות דתית (צילום באדיבות לונא זרייק)

הודי זוגי חגיגי | טאיזו

אולי בהשראת הדימיון בין בקתות בוץ לסוכה, בטאיזו מקבלים את פני החג בארוחה הודית זוגית וחגיגית שמבוססת על מסורת יום ראשון המצליחה במסעדה. התפריט המיוחד כולל פתיחים, מנות ביניים ומנות עיקריות בהשראת טאלי הודי מסורתי, והשפעות ממטבחי האזור – למשל קרפצ'ו בנגאלי מדג מקומי, שמן עלי קארי, זרעי חרדל מותסס, פאפדם וקרם פרש; וינדאלו מאונטריב בבישול ארוך; באטר צ'יקן שהוא מאסט, שרימפס טנדורי ועוד. 398 ש"ח לזוג.
דרך מנחם בגין 23, עד שבת (7.10)

טאלי שף בטאיזו (צילום אסף קרלה)
טאלי שף בטאיזו (צילום אסף קרלה)

חגיגת יום הולדת | באן מי 13

הזמן עובר מהר כשנהנים: ספוט הסנדוויצ'ים הווייטנאמיים חוגג שנה, והשפים אביה קזום־פרנס ועמרי זקהיים מתארגנים לחגיגה. בכל יום שני במהלך החודש קרוב הם יארחו במטבח שף חבר שיכין טייק אוף על באן מי, שאחר כך יוגש כמנת ספיישל: מאיה דרין באן מי בהשראת אחת ממנות הדגל שלה ממסעדת ״אימומה״, שף חמודי אבולעפיה שיגיש באן מי בהשראת המטבח הלבנטיני, רינת ינסמן מהריאליטי "המסעדה הבאה" עם באן מי בהשראת חכמת התבלינים והמטבח ההודי, ואיש הטאקוס שחר ולמר שירכיב באן מי מקסיקני. איך אומרים יום הולדת שמח בווייטנאמית?
נחלת בנימין 107, משני (8.10), ראשון-חמישי 11:00-22:00, שישי 11:00-15:30

באן מי 13 (צילום יעקב בלומנטל)
באן מי 13 (צילום יעקב בלומנטל)

שלוק מהטבע | פסטיבל יינות טבעיים

יופי שחודש אוקטובר, אבל מה עושה מי שבירה היא לא כס הבירה שלו? "שלוק", פסטיבל היינות הטבעיים הראשון בישראל, קורה ממש עכשיו ומאגד יבואנים המתמחים ביינות טבעיים, שתהליך יצירתם נעשה במינימום התערבות. היינות מגיעים מאדמות בריאות של חקלאות מקיימת וסביבתית, מיוצרים בתסיסה של שמרי בר בלבד, ללא תיקונים (חומצה, סוכר ואחרים), ללא סינון אגרסיבי ותוך הימנעות ככל האפשר מחומרים משמרים. בפסטיבל ישתתפו חמישה יבואנים (יינות עסיס, ארטיזן, בון ויואנט, מובו, סארו) וארבעה יצרנים מקומיים שעומדים בקריטריונים של התנועה הבינלאומית – יקב רוזה, יקב חרשים, יקב עבייה ויקב וורטמן, וזו הזדמנות די חד פעמית לטעום כמה שיותר יינות המייצגים זרם חשוב בתעשיית היין כיום. מחיר כניסה 25 ש"ח, כולל כוס הפסטיבל במתנה.
בית חנה הרבי, הרבי מבכרך 6, רביעי (4.10) 12:00-22:00, כרטיסים באתר

הכי טבעי שאפשר (צילום מתוך עמוד האינסטגרם asis.wines)
הכי טבעי שאפשר (צילום מתוך עמוד האינסטגרם asis.wines)

פתיחות ועדכונים

המבורגר בסטייל | שגב 

העיר מוצפת בהמבורגרים אבל תמיד יש מקום לעוד. שגב בורגר, מטבח הקונספט והמשלוחים של שף משה שגב שהושק לפני כחודש בפתח תקווה, מגיע לתל אביב, וגם כאן הוא פועל במתכונת במשלוחים בלבד. בתפריט תמצאו קלאסיקו בורגר – קציצת בקר עסיסית ב-Roast בריוש עם ירקות ורוטב מיוקטש; דאבל קלאסיקו בורגר; צ'יזבורגר בתוספת גבינת צ'דר על הקציצה; בריוש Meat&Roast – בשר בקר בבישול ארוך טקסס סטייל עם ריבת בצלים ושזיפים, ירקות ורוטב מיוקטש; וקריספי צ'יקן – עוף מטוגן בטמפורה בוטנים בלחמניית בריוש עם איולי קארי וירקות. 42-59 ש"ח. הסטייל כבר בילט אין.
להזמנות בוולט 

שגב בורגר (צילום דמיטרי פומזן Karela Agency)
שגב בורגר (צילום דמיטרי פומזן Karela Agency)

אז אולי פיתה? | ג'קי אזולאי ב-DNA

השפית ג'קי אזולאי חוזרת למטבח בכל הכוח: לאחר שהקימה משיקה מיזם אוכל ביתי לשבת, לחגים ולאירועים בקיטשן 94, היא ממשיכה את שיתוף הפעולה עם קבוצת הוויסקי בר בפופ אפ פיתה בדי.אן.איי, הבר-מסעדה שבקומת הכניסה למרכז עזריאלי. מבולבלים? גם אנחנו. בקיצור, ג'קי מהטלוויזיה עומדת מתחת לעזריאלי מכינה לכם אוכל. עכשיו יותר ברור? העיקרון פשוט ולא מתחכם, ארבעה סוגי קציצות בעבודת יד – עוף, בקר, דגים וקציצות טבעוניות, בתוך עם תוספות וסלטים לאכילה במקום או בטייק אוויי. המחיר עממי במתכוון, 35 ש"ח בלבד.
דרך מנחם בגין 132 (מרכז עזריאלי), עד חמישי (26.10), ראשון-חמישי מ-12:00 עד שנגמרות הפיתות (סביבות 16:00-17:00)

אולי דגים ואולי עוף. ג'קי אזולאי והפיתות (צילום מאיה זאן)
אולי דגים ואולי עוף. ג'קי אזולאי והפיתות (צילום מאיה זאן)

בראנץ' חדש וערב רוסי | וילה מארה

מסעדת וילה מארה בטילת מתחדשת בבראנץ' סופ"ש ובו מנות בוהוריים קטנות לחלוקה ומנות בראנץ' קלאסיות, למשל בליני סלמון וקרם פרש (59 ש"ח), Shrimps & Eggs (69 ש"ח) וקרוק מאדאם ומסייה (66/69 ש"ח). מה שיותר מעניין הוא תפריט ערב אוקראיני-רוסי אותנטי חדש שהבעלים אלכסנדר דרוז הוסיף לאור בקשות הקהל – בורשט ופילמני, ורניקי של סבתא שרה במילוי תפוחי אדמה ובצל צלוי על שמנת חמוצה, לבאשי – מאפים מבצק דקיק במילוי תערובת גבינות ותרד ועוד (45-75 ש"ח). נזדרובייה.
הרברט סמואל 88, ראשון-חמישי 11.00-00.00, שישי – שבת 10.00-00.00, בראנץ סופ"ש שישי-שבת 10.00 – 12.45

ורניקי של סבתא שרה. ווילה מארה (צילום דויד מויאל)
ורניקי של סבתא שרה. ווילה מארה (צילום דויד מויאל)

בסימן נוסטלגיה | שוקו לולו

לכבוד יום הולדת ה-14 מסעדת שוקו לולו בפלורנטין משדרגת מנות קיימות ומחזירה מנות אהובות מהעבר, למשל פטריות מוזהבות, פסטה 4 גבינות וטיראמיסו מתוצרת בית שמוגש מתוך תבנית שמגיעה בעגלה עד לצלחת. יחד עם הנוסטלגיה חזרו מחירים מפעם: מנות ראשונות מ-29 ש"ח ועיקריות מ-52 ש"ח, וארוחת בוקר קטנה ב-29 ש"ח באמצ"ש. מזל טוב.
חיים ויטל 3

עוגת יום הולדת שווה במיוחד. שוקו לולו (צילום ירון ברנר)
עוגת יום הולדת שווה במיוחד. שוקו לולו (צילום ירון ברנר)