חדשות 2 נכשלה כישלון מביש ומהדהד מול הנאציזם

מגיש חדשות 2 דני קושמרו נתן במהדורה המרכזית במה של כבוד לריצ'ארד ספנסר, המנהיג האידאולוגי של תנועת העליונות הלבנה בארה"ב. אין שאלות קשות, רק איזון חולני

17 באוגוסט 2017

התקשורת עומדת בימים האחרונים למבחן. מאז עצרת הימין הגזעני והלאומני האמריקאי בשארלוטסוויל, וירג'יניה, לשם הגיעו מאות נאו-נאצים, שמכונים באופן מכובס ופחדני "אלט-רייט", התקשורת האמריקאית עמדה ברובה לצד ההיגיון ונגד האלימות של ה"עליונות הלבנה". אותה אלימות שהביאה בסופו של דבר לרצח בדריסה של מפגינת-נגד ולפציעתם של רבים אחרים, בעיר שהפכה במהרה לסמל למאבק בנאציזם המתחדש, דווקא בארצות הברית. ברובה, אבל לא כולה. חלקים בתקשורת התפתלו והתחמקו, כפי שעשה הנשיא טראמפ כשגינה את האלימות "מכל הצדדים", המשפט המוכר לעייפה במחוזותינו.

אבל לא על התקשורת האמריקאית צריך לדבר כאן, אלא על הישראלית, שאתמול כשלה כישלון מהדהד ומביש במבחן הזה, בדומה ללא מעט פוליטיקאים מימין שהעדיפו לתמוך בנאצים גזענים מלהיראות כתומכים בערכי שמאל. מהדורת החדשות המרכזית והנצפית ביותר בישראל, המהדורה של חדשות 2, נתנה אתמול (ד') במה של כבוד למנהיג האידאולוגי של מה שמכונה "אלט-רייט", ריצ'ארד ספנסר. ספנסר הוא חלאה נאו-נאצית, שקרא לטיהור אתני "בדרכי שלום" של יהודים, שחורים והיספנים מעל אדמת ארה"ב. הוא ממשיך דרכם האידאולוגית של האנשים שביצעו בעם היהודי ג'נוסייד שלעד לא ייתן לנו מנוח. זה הבסיס, ועם זה צריך לעבוד. אפשר לראיין אותו, אפילו רצוי, אבל חשוב לשים את הדברים בהקשר. מתבקש, למשל, שמגיש המהדורה, דני קושמרו, יפתח את הריאיון במילים "שלום למנהיג תנועת העליונות הלבנה הגזענית בארצות הברית, ריצ'ארד ספנסר", או ישאל אותו מה לדעתו צריך לעשות עם יהודים ושחורים בארה"ב. במקום זאת, קושמרו פתח את הריאיון במילים: "רצ'ארד ספנסר, עורך האתר altright.com, תודה שהצטרפת אלינו", ותחת שמו הופיע הטייטל "ממארגני מפגן השנאה בארה"ב". מה כבר יקרה, הוא יגיש תביעת דיבה? הוא נאצי, לכל הרוחות.

לכל אורך הריאיון שאל קושמרו שאלות נוחות, לא מאתגרות, תוך הנהון ברוב חשיבות עצמית, כמו "יום אחרי הצהרותיו השנויות במחלוקת של הנשיא טראמפ, שבהן תמכת, מה צריך להיות הצעד הבא של הנשיא". ברצינות, דני? זו השאלה הראשונה שאתה מפנה לנאצי מודרני, בשיא הפופולריות שלו? "הצהרות שנויות במחלוקת"? "מה צריך להיות הצעד הבא"? למי אכפת? אחר כך נתן לו קושמרו הזדמנות באווירה נעימה וביתית "לגנות את התקרית הזו, אם נעשתה בזדון", ועל הסיסמאות האנטישמיות שצעקו המפגינים שאל אותו בנינוחות: "האם זו לא אנטישמיות? האם זה לא פשע שנאה?". בראבו! פרס סוקולוב! אין תמונה רחבה, אין מבט מעמיק יותר, אין אתגר, אין הבנה. היה אפשר באותה מידה לשדר קטע מוקלט של חמש דקות שבו ספנסר שוטח את משנתו הגזענית (יהודים מנשלים אמריקאים לבנים וכל המנגינה המוכרת) בנינוחות ששמורה למקצועני תקשורת. אחד השיאים בריאיון היה כשספנסר כינה את עצמו "ציוני לבן", על רקע המימיקה הממלכתית והמאופקת של קושמרו, שמבקש תמיד לשמור את גבותיו מאוזנות. השוו את הריאיון הזה לריאיונות שהוא מבצע מול חברי כנסת ערבים, למשל, ותקבלו את כל התרבות הפוליטית-תקשורתית הישראלית על קצה המזלג.

אז נכון, ריאיונות כאלה נערכים תמיד בחופזה וברגע האחרון, לא פשוט לבצע ריאיון חוצה יבשות, ואי אפשר לצפות לאיכות של סרט תעודה (כמו הכתבה המצוינת של Vice על מה שהתרחש בשארלוטסוויל), אבל הריאיון הזה ייצג נאמנה את רוח הטירוף השורה על הפוליטיקה הישראלית ועל סדר היום. שלט בבריכה בשוויץ קורא ליהודים להתקלח לפני שהם נכנסים לבריכה? שוד ושבר, האנטישמיות מרימה את ראשה באירופה! נאו-נאצים צועדים בגאון ברחובות ארה"ב וקוראים לפגוע ביהודים? אתם לא תלמדו אותנו מי הם הטובים ומיהם הרעים. מנהיג תנועת העליונות הלבנה מדקלם את האידאולוגיה של היטלר בפריים טיים של ערוץ 2? ניפרד ממנו ב"מר ספנסר, תודה לך על הדברים האלה".

התקרנפות ניכרת גם בניסיון להישאר מאוזנים בכל מחיר. חוסר הרצון לצאת בעמדה ברורה ונחרצת מאפשר לכוחות מסוכנים לעלות. לתקשורת יש תפקיד חשוב כאן. אין שני צדדים בסיפור הזה. יש ניאו-נאצים גזענים שמסמלים את כל מה שרע באנושות, ומולם מפגיני נגד דמוקרטיים וליברלים. יש על המסך המפוצל אידאולוג גזען ומסוכן, ומולו עיתונאי יהודי. בניסיון להישאר "מאוזן", קושמרו הפסיד גם במבחן העיתונות וגם במבחן היהדות.