אוטו חדש או מיד שניה: מה כדאי?

השוואה בין רכב חדש ומשומש מעלה שורה ארוכה של סוגיות שאליהן כדאי להתייחס לפני שמחליטים איזה אוטו לקנות. הנה כל הפרטים

אוטו חדש או יד שניה. צילום: שאטרסטוק
אוטו חדש או יד שניה. צילום: שאטרסטוק
29 באוגוסט 2018

תוכן שיווקי

הרכב הפרטי משמש נכון להיום כאמצעי התחבורה הנפוץ בישראל. אנשים בכל רחבי הארץ תלויים ברכב פרטי על מנת להגיע לעבודה, לאסוף את הילדים ממוסדות החינוך ולעשות סידורים. בין לבין, המדינה לא ממש משקיעה בתחבורה הציבורית וגם בכל הנוגע לתשתיות עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים יש עוד המון עבודה.

בינתיים, הדילמה העיקרית של אנשים שמחפשים אחר רכב למכירה היא האם לתת עדיפות לאוטו חדש או לדגם ישן. מצד אחד, רכב חדש מציע יתרונות רבים ושקט נפשי למי שיש לו את ההון העצמי הנדרש והזמין. מנגד, ירידת הערך של רכב חדש עלולה לפגוע באטרקטיביות של העסקה ויש המון דגמים יד שנייה שנמצאים בשוק.

אספנות או לא להיות. צילום: שאטרסטוק
אספנות או לא להיות. צילום: שאטרסטוק

בין האחריות לירידת ערך

תנאי המימון הקיימים הופכים את הרכב החדש לפתרון שמתאים עבור מי שרוצה להחליף מכונית כל 2-3 שנים. החלפה בתדירות כזו תאפשר לנצל את היתרונות של האחריות מצד היבואן, כמו גם לחזור אליו ולקבל בתום התקופה רכב אחר בהנחה של עד 30%. מהבחינה הזו, רכישה של רכב חדש דומה במובנים מסוימים לעסקאות ליסינג.

החיסרון של רכישת רכב חדש מכל סוג הוא כאמור ירידת הערך. בפעם הראשונה שבה קונים רכב חדש מפסידים כסף בלי קשר לשאלה באיזה דגם מדובר, עד כמה הוא מבוקש ותוך כמה זמן אפשר למכור אותו בשוק הפרטי. ירידת הערך עומדת על 15% בשנה הראשונה ולאחר מכן היא מתמתנת בהתאם לפרמטרים לעיל.

קנייה בטוחה וחכמה. צילום: שאטרסטוק
קנייה בטוחה וחכמה. צילום: שאטרסטוק

מה המחיר האמיתי של רכב משומש?

כמובן שגם ברכישת רכב יד שניה יש שורה ארוכה של יתרונות וחסרונות. היתרון הברור הוא עלות נמוכה על רכבים משנתונים קודמים, במצב מכאני מעולה וכמעט ללא קילומטראז'. אם מוסיפים לזה את היכולת לקנות רכב מיצרן שלכאורה אין לו ביקוש בשוק הישראלי אבל אין לו שום בעיה מהותית, אפשר להרוויח עוד כמה יתרונות ולפנק את המשפחה באבזור מלא ובטיחותי.

שלא יעבדו עליכם. צילום: שאטרסטוק
שלא יעבדו עליכם. צילום: שאטרסטוק

החיסרון של מכונית יד שנייה הוא שקשה לדעת מה המצב המכאני האמיתי שלה. אף בדיקה לא תגלה מה הרכב עבר, איך נהגו עליו ומה יהיו עלויות התחזוקה שלו בטווח הקצר והבינוני. כתוצאה מכך, רכישת רכב יד שנייה מפחידה אנשים שלא רוצים לבקר במוסך לעיתים קרובות או כאלה שאין להם אוריינטציה טכנית מתאימה.

ההמלצה החשובה ביותר היא לקנות רכב שעולה בקנה אחד עם מסגרת התקציב. אם יש לכם את ההון הנדרש לקנות רכב חדש ולספוג את ירידת הערך, כדאי שתעשו את זה. בכל מקרה אחר – מכונית יד שנייה תענה על הציפיות שלכם ובתמורה לחוסר ודאות תוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים.