דרישה מחולדאי וברביבאי: התחייבו לקואליציה בלי ליכוד ועוצמה יהודית

משיחיים ופאשיסטים. בן גביר, נתניהו ולוין במליאת הכנסת (צילום: מנחם כהנא/AFP/גטי אימג'ס)
משיחיים ופאשיסטים. בן גביר, נתניהו ולוין במליאת הכנסת (צילום: מנחם כהנא/AFP/גטי אימג'ס)

הבחירות המקומיות מתחממות: רשימת "חי - חילונים ירוקים" ורשימת "כולנו העיר" פנו (בנפרד) אל המועמדים המובילים במירוץ לראשות העיר, ודרשו כי יתחייבו שלא להכניס לקואליציה את הרשימה המאוחדת של הליכוד ועוצמה יהודית // ברביבאי הגיבה: "החבירה של הליכוד עם עוצמה יהודית לא מאפשרת ישיבה איתם בקואליציה העירונית" // במטה חולדאי העדיפו שלא להגיב

7 בפברואר 2024

נותרו עוד 20 יום בדיוק עד לבחירות בתל אביב-יפו, ובמרבית הקמפיינים עסוקים בשאלה אחת: כיצד לעורר את דעת הקהל לעובדה שבכלל מתקיימות בחירות ב-27.2, והן יכריעו את זהותו של ראש העיר לחמש השנים הבאות ואת הרכב מועצת העירייה. נכון לרגע זה, רק קמפיין ההסתה של רשימת הליכוד-עוצמה-יהודית מצליח לעורר במשהו את הציבור הליברלי-דמוקרטי בעיר, ועל רקע זה פנו שתי רשימות שמתמודדות בבחירות הקרובות בקריאה לרון חולדאי ואורנה ברביבאי, בדרישה שיתחייבו שלא לכלול את הרשימה הגזענית בקואליציה העתידית שלהם אם ייבחרו.

>> הבחירה הנכונה: המדריך המלא לבחירות 2024 בתל אביב-יפו

הקריאה הראשונה הגיעה מרשימת חי – חילונים ירוקים בראשותו של ראובן לדיאנסקי, שדרש בפנייה רשמית לחולדאי וברביבאי "להודיע כבר היום ובצורה חד משמעית שאתם מתחייבים, אחרי הבחירות לעירייה, להקים קואליציה ליברלית – ללא הרשימות המשיחיות והקיצוניות שמסתערות כעת, בחסות בן גביר וסמוטריץ', על מועצת עיריית תל אביב-יפו".

גועל ברחובות העיר. פוסט ההסתה בעמוד הפייסבוק של הליכוד (צילום מסך)
גועל ברחובות העיר. פוסט ההסתה בעמוד הפייסבוק של הליכוד (צילום מסך)

לדיאנסקי כיוון בדבריו לא רק לרשימה המשותפת של הליכוד ועוצמה יהודית, אלא גם לרשימת "מאמינים בתל אביב" המורכבת מאנשי מפלגת הציונות הדתית ומפלגת יהדות התורה. "איתמר בן גביר, שמציף את רחובותינו בנשק ומעודד הקמת מליציות, חבר לליכוד ויחד הם מריצים רשימה משותפת למועצת העיר", כתב לדיאנסקי, "ובצלאל סמוטריץ', אבי הגרעינים התורניים שמתפשטים ברחבי העיר, עומד מאחורי רשימת 'מאמינים'. הגרעינים המשיחיים והימין הקיצוני מבינים שרק באמצעות הגברה משמעותית של הכוח פוליטי בעירייה והשתלבות בהנהלת העיר ובתפקידים בכירים במועצה, הם יוכלו לשנות את הציביון הליברלי של תל אביב ולהגביר את פעילותם".

דרישה דומה עלתה גם מתוך רשימת כולנו העיר, הרשימה היהודית-ערבית בראשותו של אמיר בדראן. הרשימה יצאה בקמפיין ציבורי הקורא לכל המועמדים בעיר להתחייב שלא לשבת עם נציגי עוצמה יהודית בקואליציה הבאה. "מי שמנסה לסכסך ולזרוע שנאה לא יכול להיות חלק מקבלת ההחלטות בעיר", כך נכתב בעצומה שפרסמה הרשימה. "אסור שהידיים שלהם יהיו על ההגה ולכן אנחנו קוראות ודורשות התחייבות מכל מי שרוצה לייצג אותנו: עוצמה יהודית היא קו אדום. לא נכנסים איתם לקואליציה".

לקדם את ערכי השוויון. אורנה ברביבאי (צילום: אבישג שאר ישוב)
לקדם את ערכי השוויון. אורנה ברביבאי (צילום: אבישג שאר ישוב)

פנינו אל המטה של ראש העיר רון חולדאי ואל המטה של המועמדת לראשות העיר אורנה ברביבאי, כדי לברר מהי תגובתם לדרישה.
במטה חולדאי בחרו שלא להגיב לדרישה.
אורנה ברביבאי הגיבה באופן אישי ואמרה כי "החבירה של מפלגת הליכוד בתל אביב-יפו – מפלגה שהייתה פעם מפלגה לאומית ליברלית – עם מפלגת עוצמה יהודית הקיצונית, לא מאפשרת ישיבה איתם בקואליציה העירונית. עכשיו יותר מתמיד אני קוראת לתושבי תל אביב-יפו לבחור ברשימת יש עתיד והתל-אביבים המקדמת את ערכי השוויון ברוח מגילת העצמאות כעיר יהודית ודמוקרטית".

ראובן לדיאנסקי מותקף בגימנסיה הרצליה, ינואר 2024 (צילום וידאו: עידית הרשקובץ פחימה)
ראובן לדיאנסקי מותקף בגימנסיה הרצליה, ינואר 2024 (צילום וידאו: עידית הרשקובץ פחימה)

ברשימת מרצ-חוזה-חדש-ירוקים-במרכז לא מיהרו להצטרף לדרישה, והיו מי שהזכירו כי קמפיינים של הסתה היו גם במערכות בחירות קודמות ובסופו של דבר כולם ישבו עם כולם ומעטים, אם בכלל, עמדו בהצהרותיהם. "מרצ היתה ותהיה הסמן הליברלי והאנטי-משיחי במועצת העיר, יחד עם מובילות ומובילי המחאה והחמ"לים האזרחיים שלוקחים אחריות ומובילים את המאבק למען דמוקרטיה ונגד גזענות". כך נמסר מטעם הרשימה. "יחד נפעל אך ורק לטובת ציבור הדמוקרטי-ליברלי בעיר ונמשיך לחסום את המשיחיים, הגזענים והלאומניים גם כשהם מחופשים ל'מחל'. אנחנו נדאג שהעיר תשאר מגדלור לישראליות ליברלית ומתקדמת וכוח עוצמתי במאבק על ישראל כולה".