פינוי התחנה המרכזית: חולדאי עומד להיכשל במבחן הגדול שלו

נוכח נפקד. רון חולדאי (צילום: גיא פריבס/גטי אימג'ס)
נוכח נפקד. רון חולדאי (צילום: גיא פריבס/גטי אימג'ס)

הנסיגה המבוהלת של העירייה מההסכם לפינוי התחנה המרכזית מעלה סימני שאלה עצומים בגודלם לגבי מנהיגותו של ראש העיר רון חולדאי. אם לא יושג הסכם תוך עשרה ימים יידחה פינוי התחנה ל-2028 לפחות. ואת הכתם הזה כבר אי אפשר יהיה למחוק מהמורשת שלו

22 בדצמבר 2021

כל הסימנים מראים שרון חולדאי מתכנן בכל זאת על עוד קדנציה בראשות עיריית תל אביב-יפו. אין כרגע אף מועמד שמאיים עליו אם יחליט לעשות זאת, וספק אם יצוץ אחד כזה עד הבחירות המתקרבות ב-2023. האדם היחיד שיכול לפגוע במעמדו האיתן של ראש העיר הוא חולדאי עצמו. והוא בהחלט מסוגל להביס את עצמו.

 

הפגנה לפינוי התחנה, דצמבר 2021 (צילום: גדי טונס)
הפגנה לפינוי התחנה, דצמבר 2021 (צילום: גדי טונס)

הקדנציה החמישית של חולדאי עשויה להיזכר כקטסטרופלית במיוחד לתל אביב ולא לחלוטין באשמתו. משבר הקורונה הכה בעיר בעוצמה, משבר התחבורה החריף בגלל עבודות הרכבת הקלה וחבר אל משבר הדיור כגורם מספר אחת למועקה אורבנית והרהורים על עזיבת תל אביב בקרב צעיריה, ויחדיו יצרו שלושת המשברים סופת חרא מושלמת שעפה על העיר ב-3,000 קמ"ש. ובתוך כל זה מזדקרת, רקובה ומכוערת, התחנה המרכזית כמבחן המנהיגות הגדול ביותר שידע חולדאי ב-25 שנותיו בראשות העיר. ובינתיים הוא נכשל בו.

זאת ההחלטה החשובה ביותר בקדנציה הנוכחית של העירייה, וחולדאי מנהל אותה על פי גחמות עמומות ואינטרסים שאינם שקופים או ברורים לאיש

 

הנסיגה המבוהלת וההזויה של עיריית תל אביב-יפו מההסכם לפינוי התחנה המרכזית, תוך שהיא נתלית בפיסת שטח "אקולוגית" שכל ארגוני הסביבה מתכחשים לחשיבותה, מעלה סימני שאלה עצומים בגודלם לגבי מנהיגותו של חולדאי. האיש שמעולם לא התכופף מול קמפיין לחץ ציבורי נבהל כנראה לפתע מקולות המחאה שבקעו מקריית שלום ונווה עופר, השכונות הגובלות במסוף המיועד במתחם פנורמה, ופשוט התהפך על משרד התחבורה בין לילה. 

הפצע הפעור של תל אביב. התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)
הפצע הפעור של תל אביב. התחנה המרכזית החדשה (צילום: בן קלמר)

זאת ההחלטה החשובה ביותר בקדנציה הנוכחית של העירייה, וחולדאי מנהל אותה על פי גחמות עמומות ואינטרסים שאינם שקופים או ברורים לאיש. בעוד עשרה ימים, עם תחילת השנה החדשה, יוארך אוטומטית החוזה של נצבא בחמש שנים נוספות וכל אפשרות לטפל במפגע האורבני הנורא שהוא מבנה התחנה המרכזית תידחה ל-2028. גרירת הרגליים של חולדאי גם תעצור את התפתחותן ותחרוץ את דינן של שכונת שפירא ושכונת נווה שאנן שלא יצליחו להיחלץ מהחור השחור שפערה בהן התחנה.

מבנה התחנה המרכזית יכול להפוך למוקד של תרבות ובילוי עם שוק אוכל בינלאומי, מועדונים וברים ומוסדות תיאטרון, מחול ופרינג'. כל מה שצריך זה ראש עיר שירצה את זה מספיק

 

וגם אם ברגע האחרון יתעשת ראש העיר ויחתום על ההסכם ממנו נסוג, משבר המנהיגות שלו לא מסתיים שם. פינוי התחנה המרכזית מאוטובוסים ישאיר את המבנה חסר שימוש ועשוי להחמיר את מצבן של השכונות המקיפות אותו. הריסת המבנה תצריך כשנתיים של עבודות פינוי אינטנסיביות שישאירו את השכונה תחת ענן פסולת בנייה קבוע, ואם אכן ייבנו שם מגדלים אז מדובר בעוד כמה שנים נוספות של כאוס, הזנחה וזיהום בפצע הפעור של תל אביב.

עוד שבע שנים של כאוס וטינופת במתחם התחנה המרכזית? (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הבלוק)
עוד שבע שנים של כאוס וטינופת במתחם התחנה המרכזית? (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הבלוק)

תל אביב צריכה עכשיו מנהיג שיידע לנווט את פרויקט פינוי התחנה המרכזית באמצעות חזון ברור לעתיד, מישהו שלא יהסס להיאבק בנצבא ובכרישי הנדל"ן החגים סביב שטח התחנה, מישהו שיוביל מהפכה עירונית וישמיש את המבנה כך שישדרג את חיי הקהילה והתושבים במקום להחמיר את הפגיעה בהם. מבנה התחנה המרכזית יכול להפוך, לפחות למשך מספר שנים, למוקד של תרבות ובילוי עם שוק אוכל בינלאומי, מועדונים וברים ומוסדות תיאטרון, מחול ופרינג'. כל מה שצריך זה ראש עיר שירצה את זה מספיק. 

חולדאי, כך נראה בינתיים, לא רוצה את זה מספיק. אין דרך להסביר את התנהלותו סביב התחנה המרכזית חוץ משילוב של פחדנות, פוליטיקה קטנה וחנופה לטייקונים. יש לו עשרה ימים להראות לנו אחרת.