חולצה ותקליט: מוסד "אלבום מתנה לחג" מחפש את החזית הבאה שלו

מוסד "אלבום מתנה לחג" הוליד אינספור מארזים מהודרים וכרת יערות שלמים שהלכו לנייר אריזה צבעוני, אך האם יש לו עתיד בעידן הנוכחי?

דודו טסה. צילום: דודי חסון
דודו טסה. צילום: דודי חסון
9 בספטמבר 2015

מכירות הדיסקים אמנם נמצאות בירידה מתמדת בעשור האחרון, אך הם עדיין נמכרים ורחוקים מלהיעלם, בייחוד בחגים – שלקראתם המכירות עולות בכ־30 אחוז. אך מיהם האנשים שעדיין רוכשים דיסק בתור מתנה מסורתית לחגים ואילו מוזיקאים נמכרים יותר בתקופה זו יחסית לשאר ימות השנה? התמונה כוללת פחות דודות – המוזיקאיות או המאזינות – משניתן היה לשער.

"הייתי נזהר מלהגיד שאלבומי החגים מכוונים לקהל מטרה אחד וספציפי", אומר שמיל זינגר, מנהל השיווק של חברת התקליטים הליקון בתגובה לטענתי שמוסד ה"דיסק לחג" שמור בעיקר לאנשים שדווקא לא היו קונים דיסקים בימים האחרים של השנה.

מדובר באלבומים של יוצרים מבוססים ומוכרים שנקנים עבור קהל בני ה־40 פלוס, לא?

"נכון שקהלים בוגרים יותר צורכים אותם כמתנה לחג", הוא מסכים ומוסיף שבמאי ויולי הליקון לא הוציאה אף לא אלבום אחד, אך לקראת החגים הוציאה קרוב לעשרה אלבומים. בהם, למשל, ניתן למצוא אלבום אוסף חדש של ריטה, שיצא לאחרונה וצפוי להימכר בכמויות גדולות, אך הוא בדיוק מסוג האלבומים שהיה ניתן להניח מראש שהם קלאסיים לחגים. מצד שני, זינגר אומר שגם יוצרים צעירים מוציאים אלבומים לקראת החגים וחוצבים לעצמם נישה בשוק הנ"ל. הוא נוקב בשמות כמה מהאלבומים שהליקון הוציאה בתקופה האחרונה, בהם גם מאיה איזקוביץ וריף כהן שפונות גם לקהלים צעירים יותר. "גם הראפר טונה הולך חזק, למרות שלא יצא בהכרח לכבוד החג" ("גם זה יעבור" יצא לפני כחודש), הוא מוסיף.

מתנה לחג? "גם זה יעבור" של טונה
מתנה לחג? "גם זה יעבור" של טונה

ללא שמות של יוצרים צעירים כמו אלה, שמוציאים אלבומים לקראת חגים, אפשר היה להתחיל להספיד את המנהג של רכישת דיסקים לחג. הרי אם אם אין התחדשות בהיצע המתנות, מתישהו האמנים הוותיקים יחדלו מלעבוד (או, בשלב מסוים, מלהתקיים) והמנהג ייעלם כלא היה. אבל לפחות בשלב הזה התמונה מעט יותר מורכבת.

"האלבומים שנמכרים הכי הרבה בחגים הם מארזים מיוחדים שמתאימים למתנה ואלבומים חדשים שיוצאים סמוך לחגים", אומרים במחלקת המכירות של NMC. גידי גוב, לדוגמה, שהוציא עכשיו אלבום אולפן חדש ("אם היינו"), לראשונה זה עשור, נמכר טוב מאוד אך הוא עדיין נכנס לקטגוריה של אלבומים של מוזיקאים ותיקים ומבוססים שפונים לקהל משפחתי ולא בהכרח צעיר. כך גם אלבום ההופעה החדש של יהודה פוליקר ושלומי שבת.

יהודה פוליקר. צילום: יח"צ
יהודה פוליקר. צילום: יח"צ

ב־NMC מאמתים את הסברה שמבוגרים קונים יותר דיסקים מצעירים, אך אלבום שהם הוציאו לאחרונה – של הזמרת יוצאת הריאליטי עדן בן זקן – "הולך חזק" לדבריהם, ובתחום המתנות לחגים הוא מהווה יוצא דופן. הם מציינים גם שדווקא מוזיקה מזרחית, "צעירים עדיין קונים". כמובן שיש גם את היוצאים מן הכלל, שלא תמיד ברור לאיזה ז'אנר או קהל יעד לשייך אותם: כזה הוא, למשל, "עלא שוואטי", האלבום החדש של דודו טסה והכוויתים. בין האלבומים הכי נמכרים של החברה נמצא גם האוסף "צמאה 2 – אמנים שרים את ניגוני בעל התניא" עם מגוון שמות רחב וחזק: אהוד בנאי, אביתר בנאי, ברי סחרוף, דוד ד'אור, דניאל זמיר, יונתן רזאל ואחרים. התמה הדתית בוודאי עוזרת כאן גם היא.

מחנות המוזיקה דיסק סנטר מוסרים שלאחרונה גם תקליטים הפכו למתנות לגיטימיות, ושמה שהחל כטרנד של צרכני מוזיקה אובססיביים שחיפשו פורמט פיזי להיתלות בו – התבסס כהרבה יותר משיגעון חולף: "כשהבנו שאנחנו צריכים נייר אריזות מתנה לתקליטים, נפל האסימון", הם אומרים. לאחר שכמה אלבומים ישראליים מהשוליים כבר ראו בתקופה האחרונה הוצאות או הוצאות מחודשות על גבי ויניל, עכשיו גם המיינסטרים נכנס לתמונה, עם הוצאה מחודשת לשלושת האלבומים הראשונים של זוהר ארגוב: "אלינור", "היו זמנים" ו"נכון להיום".

גם הליקון, שבדיוק חוגגת שלושה עשורים לקיומה, הוציאה לראשונה זה 22 שנה תקליט (הוצאה מחודשת לאלבום הבכורה של עידן רייכל). כמו כן עומדים לצאת מחדש האלבומים של "קצת אחרת", האלבום הראשון של אריק איינשטיין, "שר בשבילך", ואפילו תקליטון שבעה אינץ' של הסינגל שלו, "פראג". בדיסק סנטר מוסיפים גם שקהל צעיר יותר שהצטרף לטרנד קונה לחבריו האספנים תקליט כמתנה לחג, "ולאט לאט מצטרפים גם מבוגרים יותר, בשנות ה־40 לחייהם, כאלה שגדלו על תקליטים". אהוד בנאי, החצר האחורית ושוב – דודו טסה עם "עלא שוואטי" נמנים גם הם עם השמות שיוצאים כעת על ויניל כדי להימכר, בין היתר, כמתנות לחג. "התקליטים בעלייה מתמדת. זו תופעה", קובע זינגר. "ב־2014 תקליטים בינלאומיים נמכרו ב־50 אחוז יותר מאשר ב־2013, והעלייה השנה אפילו עוד יותר גדולה".

אך בגזרת מוזיקת השוליים והאינדי רכישה של דיסקים ותקליטים לחגים מורגשת פחות. הבעלים של חברת קמע (חברת ההפצה הבולטת בישראל בתחום המוזיקה הלא מיינסטרימית, שעוסקת גם במוזיקה ישראלית, דיסקים ותקליטים), אסף רחמני, אומר שבאופן מובהק הוא לא מוכר יותר דיסקים ותקליטים בתקופות החגים מאשר בשאר השנה. "הפרישׂה היא די שווה לכל אורך השנה", הוא אומר ומוסיף שברוב המקרים, הוא מעדיף אפילו לכוון אלבומים ישראליים דווקא להפצה בתקופה שאחרי סוכות, כדי שלא ייבלעו בתוך מסת המתנות לחג שמשוחררות לכל עבר על ידי החברות המבוססות יותר.