כנסת ישראל, לטיפולך: החוקים שבאמת ישפרו את חיינו

בסוף אחרי הכל, הרכב הכנסת ייקבע, הממשלה תושבע, והמחוקקים ישכחו מהר מאוד שהם נבחרו כדי לעבוד בשבילנו. אז כתבנו כמה הצעות חוק שתל אביב צריכה באמת

כנסת ישראל (צילום: Shutterstock)
כנסת ישראל (צילום: Shutterstock)

חוק שתייה הוגנת

הסדרת היחסים עם הבר הקבוע

שוק הברים הפמיליאריים שני רק לשוק השכירות במידת הפריצות שלו. פלונית יכולה לבקר בבר על בסיס קבוע מבלי לזכות אף לא בצ'ייסר אחד, בעוד שאחרים יפטירו מבט לברמן ויצ'ופרו במהלך כל הערב. יש צורך בהול בחוזה סטנדרטי שיבהיר למה זכאים לקוחות קבועים בבר שמתחת לבית, בייחוד אם מדובר באותם האנשים שסובלים מן הרעש המופץ ממנו. לקוחות הגרים ברדיוס של עד 30 מ' מהבר זכאים לצ'ייסר חינם על כל שעת בילוי בו, כמו גם לקוחות המגיעים פעמיים בשבוע בממוצע.

חוק פסילוסיבין נגד פייגלין

תיקון לפקודת הסמים המסוכנים

לא שאנחנו חושבים שלגליזציה היא באמת הנושא הכי חשוב במערכת הבחירות הזו, אבל הגיע הזמן לתיקון מהותי בחוק מימי המנדט. מהותי, כלומר לא פופוליסטי. לא פופוליסטי, כלומר לא רק ביחס לקנאביס. כשלוקחים בחשבון שכל המחקרים בנושא מראים שפטריות פסילוסיבין, למשל, בטוחות יותר מקנאביס, ברור שהקריאות ללגליזציה של הצמח הירוק לבדו הן לא יותר מפופוליזם בלתי מבוסס שלא לוקח בחשבון דבר מלבד רצון לקבל נקודות קלות אצל הציבור. בתיקון לפקודת הסמים המסוכנים יימחקו כל הסעיפים למעט אלה המתייחסים להדחת קטינים לשימוש בסמים (סעיפים העוסקים בסחר יהפכו לכאלה העוסקים בסחר לא מורשה בלבד). כל אדם בוגר רשאי להחליט באילו חומרים הוא משתמש ואין המדינה רשאית להיכנס לגופו ונפשו. אנחנו מקדשים (או אוהבים לומר שאנחנו מקדשים) חירויות פרט רבות, אבל חירות אחת אנחנו שוכחים: חירות קוגניטיבית. אדם רשאי לעשות עם תודעתו ככל העולה על דעתו, ובכלל זה להשתמש בסמים. התל אביבים אולי מתנהגים כבר עכשיו כאילו יש לגליזציה, אבל כמות התיקים שנפתחים לחינם והמאמצים שמשקיעה בנושא המשטרה (ע"ע טלגראס) מראים שאנחנו צריכים לקדם דה קרימינליזציה, לכל הפחות. ומי שחושש מחברה שתסמם את עצמה לדעת, שייקח את מקרה פורטוגל: ב־2001 ביטלה פורטוגל את כל העונשים הפליליים על אחזקה ושימוש בכל סוגי הסמים ומאז, הפלא ופלא, השימוש בקרב ילדים ובני נוער ירד, כמו גם מספר מקרי המוות והידבקויות במחלות כתוצאה משימוש בסמים. מובן שגם מספר התיקים הפליליים ירד, מכיוון שאין כבר צורך לעצור כל מסכן עם ג'וינט. יש לקוות שכשיעבור תיקון כזה לא נצטרך יותר פייגלינים מסוכנים שירכבו על הגל.

 חוק שתיקה בציבור

איסור שיחות סלולר בתחבורה ציבורית

ברור, יש מקרי חירום, אבל מי שחוטא בשפיכת פרגמנטים מחייו הפרטיים בפני זרים מוחלטים, שהקשר היחיד ביניהם הוא העובדה ששניהם מחזיקים בכרטיס רב קו, צריך להיענש. גם ככה אנחנו נמצאים בעידן תקשורת מבוססת הודעות טקסט. מי שיעבור על החוק יקבל אזהרה בפעמיים הראשונות וקנס בפעם השלישית. ניתן יהיה לערער במקרים חריגים.

חוק המכשולים

דיני הצבת אופניים וקורקינטים שיתופיים

שכרתם כלי תחבורה דו גלגלי והחניתם אותו באמצע המדרכה או בחניה פרטית של מישהו? הזכות להשתמש באפליקציות שכירת אופניים וקורקינטים תישלל מכם לתקופת זמן של חודש, ובמהלכו כלי התחבורה היחיד שבו תזכו לדווש בעיר יהיה חד אופן.

 

 

חוק המלקות

מניעת השתוללות של קורקינטים חשמליים

אחת לשבוע יוצבו בשורה בכיכר רבין כל נהגי הקורקינטים והאופניים החשמליים הסוררים שחושבים שזה ממש סבבה לנסוע ב־30 קמ"ש על הולכי רגל, ויזכו למלקות באמצעות משוט של חסקה. זאת לנוכח ההיכרות של המצילים עם היכולת האווירודינמיות של הכלי, והעובדה כי הם זקוקים לפרנסה בחודשי החורף. מספר המלקות יהיה בהתאם למהירות הנסיעה. עקב כישלון משרד התחבורה והפיקוח העירוני, יאושר החוק בהליך בזק. הקהל יוזמן ללוות את המלקות בקריאות "סרק, סרק".

חוק המלצרים

האחדת משרות שירות

כל תל אביבי מכיר את התסריט הבא: אתם מרימים את היד במסעדה בבקשה לקבל שירות או סיוע או פשוט חשבון, אבל אבוי, נתקלתם במארחת שמסננת מבעד לחיוך מאולץ: "אני אקרא למלצרית", וזו מגיעה אחרי עשר דקות תמימות. אין צורך בחלוקה הזו, המעמדות המזויפים בענף המסעדנות לא צריכים להטריד את הלקוחות. החוק יקבע מעמד יחיד של מלצרית־מארחת שתוכשר לבצע את כל הפעולות הדרושות ויחסוך חריקות שיניים וגלגול עיניים מרבבות תל אביבים.

חוק הצחוק

מניעת הצפת הפיד באותה בדיחה

נניח שקורה משהו בחדשות ובאופן טבעי עולה לכם רעיון לציוץ. הוא קל – למעשה הוא כל כך קל שנראה לכם שהוא כמעט מובן מאליו. ובכן, הוא כנראה באמת מובן מאליו. במדינה מתוקנת הייתם צריכים לעשות סרץ' קטן בפייסבוק לוודא שלא כתבו את הבדיחה הבנאלית שלכם כבר, ובמקרה שכן פשוט לשחרר מהבדיחה, לוותר על הלייקים של הדודות שלכן ולהרחיק את הידיים מהמקלדת. אנחנו לא מדינה מתוקנת ולכן יש להכניס ברשתות מנגנון פיקוח שיוודא וימחק אוטומטית בדיחות כאלה.

חוק המואזין

איסור השמעת מוזיקה מטלפונים חכמים

לא אחי, לא בא לי לשמוע איתך את המיטב של פלייליסט גלגלצ כשאני יושב מולך במושב בזמן נסיעה. המרחב הציבורי שייך לכולם ולכן יש להגביל אקטים שמפרים את האיזון במרחב זה. גורמי האכיפה הסמויים יוסמכו להחרים את הטלפון באופן אוטומטי ובמקרים קיצוניים אף לחבר אוזניות לאוזניו של מפר החוק באופן קבוע על ידי ניתוח פלסטי פשוט.

חוק יום כיפור

איסור כניסת כלי רכב פרטיים לעיר

אלפי אנשים מתים בכל שנה מזיהום אוויר בישראל. בתל אביב יש דבר אחד פשוט מאוד שניתן לעשות כדי לצמצם דרמטית את הזיהום ולשפר מיידית את איכות החיים של כולנו. ולא, לא צריך לחכות לרכבת הקלה. אפשר כבר עכשיו להפוך את יום כיפור לדוגמה ולאסור על כניסה של רכבים פרטיים לאזורים צפופים בתל אביב (מרכז העיר, פלורנטין וכו'), כפי שנעשה בערים גדולות אחרות בעולם, ולגבות אגרה על כניסה לאזורים אחרים. יש להכשיר חניונים בפאתי העיר ולקדם מיידית קווי תחבורה ציבורית נוספים בתוך העיר. אין שום סיבה שתל אביב תהיה כאוס אחד גדול של כלי רכב צופרים.

חוק הזרימה

שימור וניקיון הנחלים

בספר החוקים הישראלי מצויים כמה חוקים שנועדו למנוע זיהום של נחלים, ובהם חוק המים, הקובע שמקורות המים שבמדינה – כלומר מעיינות, נהרות, נחלים וכו' – הם קניין הציבור ומיועדים לצורכי תושבי המדינה. החוק אוסר על כל פעולה הגורמת לזיהום מים. בשילוב חוק רישוי עסקים, פקודת בריאות העם, חוק הניקיון וחוק מניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים, הנחלים, ובהם נחל הירקון, אמורים להיות מכוסים, לא? נראה שלא. בתחומי תל אביב זורמים שני נחלים, אחד מהם בעל פוטנציאל להיות מאגר מים שניתן להתרחץ בו, כדוגמת הנחלים והנהרות בערים הגדולות באירופה שהם יותר מרק גדה יפה – בימים חמים אפשר ממש להיכנס אליהם. לא ייתכן שיש בישראל כל כך הרבה חוקים שאמורים לשמור על הירקון נקי ועדיין אי אפשר להיכנס אליו מחשש לזיהום. חוק ניקיון הנחלים יקבע שבתוך שלוש שנים ינוקו כל הנחלים ומאגרי המים מכל גורם מזהם ויתקין מנגנונים לפיקוח על מפעלים מזהמים וצעדי ענישה במקרה הצורך.

פסקת ההתגברות

הזכות לעקוף את סמכותו של בעל הדירה

לא תרצו שנשתמש במשל הדי־9, כי הדירה שלכם בכל זאת חשובה לכם, אבל על סמכותו האבסולוטית של בעל הדירה תוכלו לערער בזכות פסקת התגברות שתועבר בחטף ובמחשכים על ידי הממשלה התל אביבית. הפסקה תאפשר לכם לסכל את החלטותיו הנבזיות של בעל הדירה, כמו במקרה של העלאה פראית של שכר הדירה ללא הצדקה נראית לעין.

חוק ההפללה

סנקציות על נהגי מוניות שמבריזים

המשפט הפלילי הכלל ישראלי אינו מכיר בכמה מן הפשעים החמורים ביותר הנעשים חדשות לבקרים בעירנו, באין דין ודיין. בראשם הנטייה של נהגי מוניות לבטל נסיעות שאושרו באפליקציה, להתחלף בנהג מרוחק יותר ולהכפיל בכך את זמן ההמתנה.

החוק הצרפתי

תיקון לסעיף ההתערטלות בחוק העונשין

התיקון יקבע את המרחק המקסימלי מקו הים שבו מותר ללכת בלי חולצה: עד 100 מ' מהים או לא מזרחה מרחוב הירקון, הקרוב מביניהם. נוסח החוק יפורסם בעברית, ערבית, אנגלית, צרפתית ורוסית על גבי שלטים לאורך קו החוף. החוק יבוטל ביום שבו נשים וגברים ירגישו בנוח באותה המידה ללכת ללא חולצה בציבור.

החוק הירוק

הגנת העצים מפני כריתה בלתי מבוקרת

שר החקלאות היוצא אורי אריאל אחראי לכריתה של כ־25 אלף עצים בשנה בממוצע. תושבי תל אביב מתעוררים לעתים קרובות מדי לצלילי גיזום וניסור של עצים שלמים כדי לפנות דרך לנתיבי תחבורה, בינוי וכו'. כפי שמציינים אדם טבע ודין בדוח הלחץ 2019, מה שהוביל לכך היא מדיניות שאינה שוקלת כראוי את העצים בעת קידום תוכניות פיתוח, מדיניות שהחלה ב־2014 ורק מחריפה עם השנים. מכיוון שתל אביב נמצאת בשלבים מואצים של שינוי פני העיר, יש לאמץ את סעיפי הדוח של אדם טבע ודין בנוגע לעצים: סימון עצים לפני כריתה כדי שהציבור יידע על כך ויוכל לערער; שילוב פקיד היערות בשלבי התכנון המוקדמים כך שהוא לא ישמש חותמת גומי בלבד; תיאום ואינטגרציה בין פקידי היערות; אכיפה נגד כריתה לא חוקית; ושינוי מדיניות – פיתוח הוא לא חזית הכל, אנחנו צריכים גם ירוק.

חוק התעזוב אותי כבר

הפחתת הניג'וס לזרים ברחוב

קנסות כבדים יחולקו למשתמשים במשפט "מה זה, פורים היום?" למראה לבוש חריג או צבע שיער לא טבעי, למניחי יד על הבטן של נשים בהיריון שהם לא מכירים או לנותני עצות לא רצויות להורים עם תינוק או פעוט במרחב הציבורי. הכספים שייגבו במסגרת קנס זה ישמשו להקמת יחידה עירונית שתעקוב אחר עברייני נדנוד סדרתיים ותשאל אותם שאלות מעיקות על מה הם מתכוונים לעשות עם החיים שלהם ולמה הם בעצם לבשו היום את החולצה הזאת.

חוק ההרמות

הגנת מדרכות העיר מצואת כלבים

זה די פשוט – אדם שנתפס משאיר אחריו את הצרכים שעשה הכלב שלו ייענש בהעברה מיידית של הערמה המלבבת אל חלל דירתו. עבריינים חוזרים יישלחו לעבודות שירות שבמסגרתן ינקו לשלשת של עטלפים מחזיתות של בניינים לשימור בעיר.

 

חוק שינוע האוכל

מיצוי הפוטנציאל של אוכל הרחוב בתל אביב

ברחובות מסחר מרכזיים ואזורי משרדים יוגדרו אזורים אליהם יכולות להגיע פוד טראקס ולהאביס את שוכני האזור באוכל רחוב טעים ולא יקר. בעיר שהיא אימפרייה של אוכל רחוב כמו תל אביב, אין שום סיבה שנזמין טייק אוויי כמו חורנים כשכל הפאקינג מטבח יכול להגיע אלינו.