הכינו את עצמכם: החורף התל אביבי מגיע

כמה ימים גשומים יש כאן בשנה? איזה חודש הוא הקר ביותר? למה תמיד יש לנו הצפה מחוץ לבית? ומה הסיכוי שנתיבי איילון ייסגרו השנה בגלל עודף משקעים? קווים לדמותו של החורף התל אביבי

חורף בתל אביב
חורף בתל אביב
29 בנובמבר 2016

הטמפרטורות צונחות, העננות מתגברת, והלחות לאטה נודדת אל גבולות הנסבל. כמעט בלי שנשים לב החורף מתגנב והרשויות נערכות באינטנסיביות לקראתו, פועלות כדי למנוע הצפות, מפגעים בטיחותיים וקטסטרופות חורפיות נוספות, ומזכירות שגם לנו התושבים יש אחריות אישיות בהיערכות לקראת חורף חמים, נעים ובטוח.

בעיריית תל אביב־יפו מספרים כי "העירייה נערכת כמדי שנה לקראת החורף ונותנת עדיפות עליונה למניעת הצפות מי גשמים בעונה זו. בעשור האחרון בוצע שיקום מסיבי של מערכת הניקוז העירונית ומערכת הביוב. ברוב אזורי העיר בוצעו פרויקטים רבים לשיפור ופיתוח מערכת התיעול ולמניעת הצפות כתוצאה ממי הגשמים, והושקעו בכך תקציבים בסך של מאות מיליוני ש"ח. במסגרת ההיערכות מפעילה העירייה כ־50 עובדים (עובדי עירייה, עובדי תאגיד המים ועובדי קבלן) העוסקים בנושא. נציין כי למרות כל השיפורים שהעירייה ביצעה אי אפשר למנוע הצפות בכל מצב, היות שלא קיימות מערכות המסוגלות להתמודד עם כמות גדולה של גשם בזמן קצר".

2

אזורים מועדים במיוחד לפורענויות והצפות הם אזורים נמוכים ובעלי תשתיות ניקוז לקויות, כגון בשכונות התקווה, הארגזים ועזרא בדרום מזרח העיר, בשכונות צהלה והדר יוסף בצפון העיר, ובאזורים מסוימים ביפו. אם יתרחשו אירועי גשם קיצוניים קיימת סכנה שנחל איילון יעלה על גדותיו והתנועה בכביש המהיר תיחסם, כפי שקרה בפעם האחרונה בחורף של שנת 2013. עיריית תל אביב תפעיל בעונת החורף הקרובה חמישה מרכזים עירוניים לקליטת תושבים מפונים במקרה של הצפות בשכונות הבאות: התקווה, כפר שלם, ידידיה, הארגזים, יפו והדר יוסף.

1

את ההצפות אולי לא תוכלו לעצור, אבל תוכלו לפחות להימנע מהתחשמלות: בחברת החשמל ממליצים להסיר או לחזק אביזרים שעלולים להתנתק ולהתעופף ברוח (תריסים רופפים, מכסי מכלים, אדניות ועציצים), להכין סוללות, תאורת חירום וגיבוי למכשירים רגישים, לזכור תמיד לכבות את דוד החשמל בסוף המקלחת ולוודא מול בעל הדירה שלוח החשמל תקין ועובד.

מקורות: השירות המטאורולוגי, עיריית תל אביב־יפו, חברת נתיבי איילון, חברת החשמל, משרד הבריאות, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. סייע באיסוף הנתונים: יוחאי כהן

3