חותכים בבשר החי

יותר ויותר תל אביבים הופכים להיות צמחונים. איך קרה שהעיר הכי נהנתנית במזרח התיכון מתחברת לצד המוסרי שלה?

היית אוכל את הכלבה שלך? גארי יורופסקי
היית אוכל את הכלבה שלך? גארי יורופסקי
11 בספטמבר 2013

"אין לנו סיבה אחת בעולם להתעלל ככה בבעלי חיים. בטח שלא צריך לאכול חלב ובשר, הם רק מזיקים לנו וגורמים לרוב המחלות. אני ספורטאי ברמות הכי גבוהות שיש, ואני מסתדר יופי בלי בשר ובלי חלב, שרק מזיק לעצמות. ואל תלכו לשאול תזונאים של קופות חולים כי אין להם מושג".

המונולוג הזה פורסם בקיץ האחרון בפייסבוק של גל פרידמן, הספורטאי הישראלי היחיד שזכה אי פעם במדליית זהב אולימפית. גם יאיר ניצני הכריז בספטמבר האחרון כי הפסיק לאכול בשר. אלי ישראלי, חובב התרבות הברזילאית על כל הבשר המשתמע מכך, הפך באוגוסט לטבעוני. אורי שביט, מבקרת מסעדות ועיתונאית קולינרית, שנהגה "לטרוף כל חיה על גבי הפלנטה", כהגדרתה, הפכה לאחרונה לטבעונית אדוקה. במקרה שלה מדובר כנראה בוויתור על הג'וב הכי נחשק בעולם, כי מי לא רוצה לטחון סטייקים למחייתו? מתברר שיותר ויותר אנשים.

ארגוני בעלי החיים מצביעים על 8.5 אחוזים צמחונים או טבעונים מכלל האוכלוסייה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדברת על 2.6 אחוזים צמחונים או טבעונים מסך האוכלוסייה הישראלית מעל גיל 20 ומעלה בשנת 2010. הנתון הזה גבוה ביחס לארצות הברית או לבריטניה, שם עומד שיעור הטבעונים על אחוז אחד. מאחר שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא ערכה בשנים קודמות מחקרי תזונה מקיפים בארץ, אי אפשר לתת נתונים מדויקים על התופעה, אבל לפעילים למען צמחונות ולמסעדנים הרבים שדיברנו איתם השבוע אין שום ספק: הרבה יותר תל אביבים מבקשים את המנה שלהם נטולת חי, כלומר מת. נדמה שהצמחונות הצליחה לאחרונה להשלים את המהפך התדמיתי שלה מאובססיה של טהרנים נודניקים למותג הכי סקסי בעיר.

אצל שביט, כמו לרבים אחרים, המהפך קרה בעקבות צפייה ב"הרצאה הכי חשובה שתראו אי פעם". מדובר בסרטון יוטיוב שתורגם לעברית לפני כשנה, ומאפריל האחרון מופץ ברשת בטירוף הולך וגובר (הסרטון היה גם להיט בקרב מסכי הקולנוע המאולתרים ברוטשילד במאהל המחאה). עד כה צפו בהרצאה עם כתוביות התרגום לעברית למעלה מ־120 אלף איש. עבור ארגוני בעלי החיים מדובר בלא פחות מנס.

ההרצאה הכי טובה שראיתם בחיים?

"ההרצאה סוחפת אנשים בצורה שלא הכרנו קודם. כבר כמה חודשים שאנחנו מוצפים בפניות של מתעניינים בצמחונות ומתקשים לתאם ייעוץ תזונתי מקצועי מסובסד לכל מי שמבקש", מעיד רונן בר, דובר ארגון אנונימוס לזכויות בעלי חיים. אליו מצטרף גם אוהד כהן, מעמותת שב"י (שחרור בעלי חיים בישראל): "בדוכנים שבהם אני מחלק פלאיירים פתאום כולם מזכירים את ההרצאה ושואלים שאלות עליה. רבים מצהירים שאימצו אורך חיים צמחוני או טבעוני בזכותו. אין לנו מדד מספרי, אבל אנחנו בהחלט מרגישים עלייה משמעותית. מדהים כמה עניין אדם אחד עם הרצאה אחת מסוגל לעורר".

האדם האחד הזה הוא גארי יורופסקי, לוחם זכויות בעלי חיים ותיק ממישיגן, ארצות הברית. הוא בן 42 שנראה בן 20, נוטף כריזמה ועמוס באינפורמציה על כל פרט ופרט בתעשיית הייצור של מוצרים מן החי. בעשור האחרון הוא נודד ברחבי היבשת הצפון אמריקאית ומרצה על טבעונות. ההרצאה המופצת בישראל התקיימה לפני שנה באוניברסיטת ג'ורג'יה, והיא נמשכת 70 דקות שעוברות בלי להרגיש. יורופסקי אמר לנו השבוע כי שיעור העוברים לטבעונות בעקבות כל הרצאה שלו עומד על כ־15 אחוז, כפי שהוא לומד משאלונים שהפרופסורים מחלקים לסטודנטים בתום ההרצאות.

"בהתחשב בכך שאני נכנס להרצאות עם אפס אחוזי תמיכה, זו סטטיסטיקה מצוינת".

בישראל יש להרצאה את מספר הצפיות הגדול ביותר ביחס לאוכלוסייה, ועל סמך התגובות והמכתבים משערים ארגוני בעלי החיים כי כ־5,000 צופים בחרו להצטרף אל מעגל הטבעונות בעקבותיה. ההצלחה העצומה של יורופסקי בישראל נעוצה כנראה בסגנון ההרצאה והאישיות שלו, שהולמים היטב את הקהל הישראלי.

"הוא כן, רהוט ומדבר ישר ולעניין, בדיוק כמו שישראלים אוהבים. אי אפשר להתווכח איתו בנוגע ליחס המזוויע שבעלי החיים מקבלים במקומות האלו, כי הוא היה בכולם – במשחטות, במעבדות ניסויים, במפעלים לייצור פרוות, בקרקסים, ברפתות. גם הרגש שלו לנוכח הסבל של החיות מאוד אותנטי", מסבירים דניאל ארליך וחובב אמיר, מפעילי "יומן חייתי: התוכנית לזכויות בעלי חיים" (animal-tv.org), המשודרת באינטרנט ובערוץ 98, ומי שאחראים להפצת בשורתו של יורופסקי בישראל. אבל היתרון הגדול של יורופסקי הוא כנראה בקוליות הבסיסית שהוא משדר, במידה בלתי מבוטלת של גבריות ובהיעדר מוחלט של היפיות סהרורית.

[tmwinpost]פורנו רך בחסה

הדוגמה של שביט מעניינת במיוחד, כי היא מגלמת במהפך שלה את האפשרות להיות צמחוני ולהישאר בעניינים, גם כשהמקצוע שלך הוא מסעדות. לפני חודש הקימה בלוג עם השם הסקסי: "טבעוניות נהנות יותר", והיא מעידה על עצמה שלא מדובר בהפרזה: "אני מאושרת כפי שלא הייתי בחיים. לפני כמה חודשים הייתי מתפוצצת מצחוק אם היית אומרת לי שאהפוך להיות חלק מהנהגה שמקדמת טבעונות בישראל, אבל ברגע שהבנתי שאני לא רוצה לקחת חלק בדברים המחרידים שמעוללים לבעלי חיים בתעשיית המזון, לא הייתה דרך חזרה. לטבעונות הייתה פעם תדמית של משהו שולי, סגפני, סהרורי וקורבני. למזלי, מגמת השמירה על הבריאות והמחשבה על מה אנחנו מעוללים לכדור הארץ, לבעלי החיים ולגוף שלנו הפכו את הטבעונות לסקסית, מעוררת תיאבון וכיפית. בדיוק למקום הזה אני נכנסת. הבלוג שלי בסך הכל חודש באוויר וכמות התגובות עליו לא תיאמן. לא תראי אצלי בבלוג מתכון לתבשיל דוחן, אלא שפים מפורסמים וחתיכים שמכינים ארוחות טבעוניות על טוהרת האופטימיות והכיף".

לבלוג של שביט יש כמה מתחרים לוהטים ברשת. למשל, קבוצה הפייסבוק100% Sexy Vegetarian, שמאגדת את קהילת הצמחונים הסקסיים. אבל האתר המפורש ביותר מהבחינה הסקסית (יש שיגידו סקסיסטית) הוא נשות החסה, lettuceladies.com, שרואה בצמחונות פלטפורמה מצוינת לפורנו רך. האתר שייך לארגון פית"ה (PETA) לזכויות בעלי חיים, שכבר כמה שנים מפרסם תמונות על סף הפורנו כדי לקדם את רעיון הצמחונות, ולאחרונה איגד אותן לאתר העמוס נשים חשופות חזה (ביניהן פמלה אנדרסון) כשלגופן עלי חסה בלבד.

עלי תאנה אין באתר הזה, אבל כן יש בחור מסוקס אחד שלצווארו שרשרת נקניקיות טבעוניות. בצדי האתר מופיע תצלום של אספרגוס זקור ולצדו השאלה Can you keep it?. כשמקליקים עליו גולשים אל הטקסט הבא: "ראית מה שהצמחונות עשתה לנשות החסה? עכשיו בוא נראה מה היא יכולה לעשות לך! המתכונים הגבריים שלמטה, מעוררי האפרודיזיאק, יחזיקו אותך קשה וחזק לאורך זמן".

האתר של פית"ה מצטרף לסרטוני היוטיוב שהם מפיצים (בחלקם מככב פול מקרתני עם הציטוט המוכר: "אם לבתי מטבחיים היו קירות זכוכית, לא היינו אוכלים בשר"), ולמאות סרטוני יוטיוב אחרים בנושא. הבולטים ביניהם הם סדרת הסרטונים Meet Your Meat שמקריין אלק בולדווין הטבעוני.

Meet Your Meat – עם קולו של הטאלנט הטבעוני אלק בודווין:

ההצפה הרשתית הזו מצטרפת אל שינוי הגישה שחל בשנים האחרונות בתעשיית הקולנוע ובהוצאות הספרים שמציפות אותנו לאחרונה בספרי הדרכה, פרוזה וסרטים דוקומנטריים בנושא. המפורסם מכולם הוא כמובן "לאכול בעלי חיים" של ג'ונתן ספרן־פויר (כנרת זמורה ביתן, 2010), שעל השפעתו המיסיונרית כבר נכתב רבות. הכמות העצומה של מוצרי תרבות על צמחונות תרמה כמובן לגל הנוכחי, אבל הם גם עדות לכך שמו"לים הבינו שצמחונות היא מותג מוכר. למה? כמו שכל פרח פרסום מתחיל יודע לדקלם, כדי להבין את זה צריך לפצח את "ערכי מותג".

לא תוכלו לעזוב אותו, "שנת הבשרים שלי" מאת: רות ל.אוזקי
לא תוכלו לעזוב אותו, "שנת הבשרים שלי" מאת: רות ל.אוזקי

ההפיכה של הצמחונים מאוכלי נבטוטים ודיירי כליל שבגליל, לרכש אישיותי מגניב שכל סלב מעוניין להתהדר בו, נובעת מהעובדה שצמחונות וטבעונות הן קודם כל מרדנות, ומרדנות הפכה לתכונה נחשקת ופופולרית מאז האביב הערבי, הקיץ הישראלי והחורף הוול־סטריטי.

הבחירה בטבעונות מספקת מענה מושלם לתיעוב שרבים ברחבי העולם חשים עכשיו כלפי השיטה הקפיטליסטית תאבת הבצע ומרובת הנזקים. בישראל הצרכנים גילו לאחרונה את כוחם, ותעיד על כך מחאת תנובה שהביאה לתוצאות מרשימות במונחים של חרם צרכנים.

"לכל אחד יש השפעה וזה דבר שכולם הבינו ביתר שאת לאחרונה", מסביר ארליך, "היום אנשים מבינים שגם אדם אחד שמפסיק לצרוך בשר, ביצים או חלב הופך לגורם משמעותי. כבר לא צריך לחכות למחוקקים שיחוקקו חוקים או אפילו שתהיה מסה של צרכנים, אפשר לפעול באופן אינדיבידואלי. זה כוח עצום לאדם הפשוט".

אגב, הכוח הגובר הזה גרם לקריינית החדשות לשעבר, מיקי חיימוביץ', לפעול בימים אלה על יוזמה חדשה שמבקשת להעלות לישראל את תרבות ה־Meatless Monday ("שני צמחוני" או "חצימחוני" בעברית) המקובלת בארצות הברית ובאירופה, שבמסגרתה נמנעים מצריכת בשר למשך יום בשבוע.

 מטבח לוקאלי

הסבר מעניין נוסף שמפיח רוח עדכנית בתופעת הטבעונות והצמחונות אפשר ללמוד מדבריו של מיכאל גרטופסקי, השף של מסעדת סושיאל קלאב: "בארץ יש ניסיון משמעותי בשנים האחרונות לגבש שפה קולינרית מקומית וליצור מטבח לוקאלי. מתבקש מאוד שבמטבח כזה ירקות יהוו חומרי גלם שווה ערך לבשר מובחר, לגבינה טובה או לדג ים איכותי. לפני עשור היה פחות כבוד לירקות במטבחים של מסעדות. אנשים יוצאים למסעדה כדי לבלות ולא כדי לצאת מפוצצים ולהתגלגל הביתה רוויים בשומנים. אני שם לב שאצלי במטבח יש פחות ופחות חמאה ושמנת ויותר שמן זית וירקות. גם כמות המנות המורכבות מירקות הולכת וגדלה. והמנות האלו מאוד פופולריות".

תורמת לכך גם העובדה שקהל הצמחונים־טבעונים החדש לא מוכן לוותר על מסעדות כחלק מתרבות הבילוי שלו, ובכך משפיעים על הנוף הקולינרי של תל אביב. מן העדנה הזו נהנית גם רשת המסעדות הטבעוניות בודהה בורגרס. אריה רוה, המייסד שלה, התחיל בחלל קטן המכיל עשרה מקומות ישיבה בלבד, ותוך שנה הפך לרשת בת ארבעה סניפים. הוא מספר על תחושה של "התפרצות לדלת פתוחה", רק חיכו שיגיע. היה אפשר לצפות שיקומו לו מתחרים רבים, אבל המציאות מעידה על יותר ביקוש לטבעונות מאשר היצע של מסעדות. רוה נועץ את הסיבה לכך במחיר הגבוה של חומרי הגלם הטבעוניים, כמו תחליפי הגבינות למיניהם: "זה הופך את המסעדות לפחות רווחיות. אני מקיים את המקום בשביל השליחות, כי אני מעוניין שיהיה נגיש ויהפוך למוקד של מפגש ואינפורמציה. הרווחים הם מאוד קטנים".

אז מסעדות צמחוניות עדיין לא פורחות פה בהמוניהן, אבל רשתות אורגניות כבר ביססו את המעמד הקמעונאי החזק שלהן ותרמו לא מעט להתרחבות התופעה. כשתחליפי בשר איכותיים נגישים כל כך, גם קרניבורים טוחנים פתאום המבורגר סויה במטבח הביתי. משם הדרך לעשות שינוי כבר הרבה יותר קצרה.

הספר שישנה לכם את החיים, "לאכול בעלי חיים", מאת: ג'ונתן ספרן פויר
הספר שישנה לכם את החיים, "לאכול בעלי חיים", מאת: ג'ונתן ספרן פויר

13 אלף ק"ג גזר

מעבר למרידה בערכי הקפיטליזם והאריזה החדשה של צמחונות ברשת, הצמחונות מתחזקת בזכות מגמת השמירה על הסביבה והקיימוּת, שכבר מעל לעשור קיבלו מקום של כבוד גם בשיח המיינסטרימי.

"בשנים האחרונות הולך ומצטבר ידע על הנזק העצום שהתעשייה הזאת גורמת לבני אדם ולסביבה", מנמק בר מאנונימוס, "בעולם הולך ומצטופף, כשמחירי המזון עולים, שאלת הבזבוז של מזון בהאבסת חיות משק נהיית אקוטית. האחריות של משקי החי למשבר הסביבתי – הם פולטים יותר גזי חממה מכל כלי התחבורה יחד – הולכת ומופצת".

על כך מוסיף יורופסקי נתונים מספריים: "95 אחוז מגידולי הסויה בארצות הברית מיועדים להאכלת בעלי חיים, כך גם 80 אחוז מגידולי התירס ו־77 אחוז מגידולי שיבולת השועל. מארבעה דונמים אדמה אפשר להפיק 13 אלף ק"ג גזר, 18 אלף ק"ג תפוחי אדמה או 22 אלף ק"ג עגבניות, אבל רק 113 ק"ג של בשר".

לא בכדי שני הארגונים הגדולים ביותר בעולם להאכלת אנשים רעבים (Food for Life ו־Plenty) דוגלים בתזונה צמחונית – באופן הזה הם מצליחים להאכיל פי 30 יותר פיות רעבים. בתל אביב מתווספת התובנה הזו אל הדיון הער סביב הצורך בצדק חברתי, חלוקת משאבים הוגנת וצמצום הכרחי בהשתוללות המשאבים המתכלים.

אל המודעות הסביבתית מצטרפת כמובן גם המודעות הבריאותית. העובדה שלכל אחד יש חבר או קרוב משפחה שחלה או חולה בסרטן, סוכרת, מחלת לב, צרבת, או רעה אחרת שקשורה בתזונה מובילה גם היא אל לב הטבעונות. "ממצאים רבים מראים שהתזונה הצמחונית אכן עוזרת למניעה מחלות לב וכלי דם, סוכרת, עצירות, עודף משקל וכדומה. יש מחקרים שמדברים על מניעת סרטן מעי הגס, סרטן הריאות, אי ספיקת כליות ועוד", מציינת הדיאטנית הקלינית קרן הוד, "צמחונים בעצם מורידים מהתזונה שלהם את השומן הרווי והכולסטרול, גורמים עיקריים למחלות האלו".

לא בכדי בחרו קופות החולים, שמייצגות את המיינסטרים הרווח בכל הקשור לבריאות ותזונה, לפרסם בשנים האחרונות חוברות המדריכות נוער לצמחונות בריאה, ואפילו אגודת הדיאטנים הישראלית תרגמה לאחרונה נייר עמדה של אגודת התזונאים האמריקאית העוסק בצמחונות. הוד עצמה מעידה שבקרב לקוחותיה יש מגמה הולכת וגוברת של טבעונות, או לכל הפחות של צמחונות.

רבים מהצמחונים־טבעונים החדשים מדברים על התופעה במונחים של יציאה מהארון.

"זה כאילו הסירו לקבוצה גדולה של אנשים את מחסומי העיניים, ואי אפשר לחזור אחורה", אומר רודי סעדה, סטנדאפיסט ושחקן, "האינטרנט והפייסבוק עוזרים מאוד, יוצרים קהילות ודרך להעברת אינפורמציה להמונים. אני הפכתי צמחוני בזכות האינטרנט והיוטיוב – בזכות הקהילה הגלובלית הזו, בזכות זה שיש על מי להישען ועם מי להתייעץ. צמחונות היא זרע שנזרע, וברגע שמרגישים מוכנים עושים את המעבר. והמעבר מעולם לא היה פתוח כל כך".

מתוך חשבון האינסטגרם של אורי שביט: