מצמרר וקורע לב: המיצב החדש למען החטופים בהיכל התרבות

כמה אנשים זה 239 אנשים. המיצב של נדב ברנע למען החטופים בהיכל התרבות (צילום: אייל טגר)
כמה אנשים זה 239 אנשים. המיצב של נדב ברנע למען החטופים בהיכל התרבות (צילום: אייל טגר)

במוצאי שבת יואר היכל התרבות במיצב חדש ועוצמתי למען החטופים, כשמהמרפסת שלו צופות 239 בובות חלון ראווה המייצגות את 239 החטופים. האמן נדב ברנע: "הדבר הכי מכאיב הוא הקושי שנתקלנו בו במציאת מקום לבובות למרות המרפסת המתפרשת על פני כ-70 מטרים. ההבנה המכאיבה באיזו מסה של אנשים מדובר"

10 בנובמבר 2023

אין מספיק מיצבים ומיצגים בעולם כדי לזעוק את זעקת משפחות החטופים, וגם אם נדמה שבשבועות האחרונים תל אביב הולכת ומתמלאת במחוות אמנותיות כאלה שמעצבות את התודעה ודואגות שלא נשכח לרגע את הישראלים שנמצאים כבר 34 ימים בשבי חמאס, תמיד יכול להגיע עוד מיצב עוצמתי ומצמרר כמו זה שהוצב הלילה בהיכל התרבות בתל אביב.

>> תסתכלו להם בעיניים: מיצבי האמנות למען החטופים כבשו את העיר

מעל למאתיים מתנדבים ומתנדבות, בהובלתו של אמן התאורה נדב ברנע, עמלו על הקמתו של מיצב תאורה ענק הכולל 239 (נכון לכרגע) בובות ראווה בגדלים שונים (פעוטות, ילדים, נשים וגברים), שהוצבו על מרפסת היכל התרבות כשעל הגג מעליהם נבנו בכתובת ניאון ענקית המילים "Bring Them Home". הבובות הולבשו ואופיינו כך שייצגו מוחשית את 239 החטופים על גילם ומינם השונים.

בשבועיים האחרונים אני עובד עם 200 אנשים מדהימים ונדיבים על הפרוייקט המטורף הזה.במוצ"ש יעלה על מרפסת היכל התרבות מיצב…

Posted by Nadav Barnea on Thursday, November 9, 2023

"הרצון לעשות פעולה אקטיבית מול הצער והתסכול, הובילו אותי לפעול בשדות המוכרים לי, אמנות ותאורה", מספר ברנע. "בתור התחלה פניתי למחלקת הצעירים של עיריית תל אביב-יפו ("דבק") ושיתפתי אותם בחזון ובמטרה, הם חיברו אותי עם היכל התרבות בתל אביב ושני הגופים התגייסו מרצון ותמכו מיד. יצרתי קשר עם מטה החטופים, קיבלנו את ברכתם ויצאנו לדרך. בפוסט אחד ויחיד שפרסמתי בפייסבוק, כ-200 איש ואישה אמנים, יוצרים, מפיקים/ות, אנשי ארט ועיצוב התנדבו לעזור בכל מה שנחוץ. תוך יממה נהייתה קבוצה והתחלנו לעבוד. הדבר הכי מפתיע ומכאיב הוא הקושי האמיתי שנתקלנו בו במציאת מקום ל-239 הבובות למרות המרפסת גדולת הממדים של היכל התרבות המתפרשת על פני כ-70 מטרים. שוב הכתה בי ההבנה המכאיבה והבלתי נתפסת באיזו מסה של אנשים מדובר".

במוצ"ש הקרוב (11.11) יודלק המיצב למשך שבוע ימים מדי לילה, ויהווה תזכורת בוהקת ומוחשית לעובדה הבלתי נסבלת ש-239 פעוטות, ילדים/ות, הורים, סבים וסבתות חסרים ומחכים לשחרורם. ברנע, אמן מעצב תאורה (תיאטרון, אופרה, מחול) ופעיל חברתי, יזם בתקופת הקורונה את פרויקט Red Alert במסגרתו הוארו באור אדום מאות מבני תרבות שעמדו שוממים מפעילות ברחבי הארץ, והמיצב הנוכחי נעשה כולו בהתנדבות בשיתוף היכל התרבות ע"ש צ'ארלס ברונפמן ומיזם "דבק" של אגף התרבות בעיריית תל אביב-יפו.