הבועה

דובר העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים: "יש חייזרים בתל אביב"

דוד רונן אמנם לא זוכר את התאריכים המדויקים שבהם נראו העצמים הבלתי מזוהים בעיר, אבל אין לו ספק שהם אמיתיים

והכוונה היא לא לאהוד ברק. (צילום: שאטרסטוק)
והכוונה היא לא לאהוד ברק. (צילום: שאטרסטוק)
31 ביולי 2019

עיסוק בחוצנים מאפיין בדרך כלל תקופות היסטוריות הנגועות בחוסר אמון ציבורי במשטר. ארצות הברית של שנות ה-50 היתה רוויה במקארתיזם, פרנויית מרגלים ודיווחים על הופעת חייזרים. בשנות התשעים השתוללה בכל העולם חרדה מפני שליטתה הגוברת של התקשורת כתוצאה ממהפכת האינטרנט, שתובלה בהמון דיווחים על חייזרים. כך קורה גם היום. תקופת הפייק ניוז ואימת תוכנות הריגול מלווה באופן טבעי בחזרתם לקדמת הבמה של הדיווחים על יצורים מכוכב אחר.

"איזור 51" בנבדה הפך לנושא בוער באתרי האינטרנט, על ה"חפצים המשונים" שנכחו או לא נכחו שם. בפסטיבל הקולנוע בירושלים מוקרן בימים אלה הסרט "פאראנו" של אריאל סמל, הטוען כי נחטף על ידי ישויות לא אנושיות לפני עשרים שנה. כל אלה מחזירים לשיח הציבורי את השאלה על קיומם של חיים בפלנטות אחרות, וכן את התהייה הפרטית שלנו – האם יש חייזרים גם פה בתל אביב, ולא רק בשדות נרחבים עם צורות גיאומטריות ובקר מבותר?

כיף חיים בנבדה (צילום: שאטרסטוק)
כיף חיים בנבדה (צילום: שאטרסטוק)

"הם בהחלט מופיעים גם בערים, אלא שיש להם את היכולת להעלים את עצמם", אומר דוד רונן, עיתונאי באתר Israel news ודובר "העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים". רונן הוא ללא ספק האדבוקט המזוהה ביותר עם כל הקשור בעצמים בלתי מזוהים בארצנו. בשנות התשעים ("אני לא זוכר בדיוק באילו שנים") כתב מדור בשם "תיקי איקס" במקומון המיתולוגי זמן תל אביב שצורף לעיתון מעריב והתרכז בסיקור מדוקדק ונלהב של תופעות על טבעיות בישראל רבתי. הוא מספר שברבות השנים עשה אינספור כתבות וסרטים דוקומנטריים שחקרו את הנושא ואף לקח חלק פעיל בסרטו של סמל.

בתגובה לשאלה בדבר חייזרים תל אביבים, מעלה מן האוב רונן כמה מקרים שדאג לתעד במדורו ז"ל. "אני זוכר הופעה של עב"מ מעל כלבו שלום. בתצלום רואים עצם שנראה כמו בננה, עם כיפה למטה וכיפה למעלה. הוא היה שם ממש כמה דקות ואז הסתלק, וכעבור שתי שניות דווח למשטרת קריית מלאכי על אירוע של הופעת עב"מ. דובר צה"ל הוציא הודעה שמדובר במסוק. דיברתי עם מפקד טייסת אפאצ'י ולא היה להם מושג מה זה, הם אמרו 'זה לא משלנו'".

"כתבתי גם על יוסי שגיא", הוא מוסיף. "זמר שגר בשעתו בבת ים ליד הטיילת. יום אחד הוא התעורר לפנות בוקר ושמע מעין צרחות. החתולים שלו היו קפואים לגמרי ובחלון הופיעה מפלצת קטנה בגובה מטר. הוא התחיל להרגיש כאב מאוד חזק בירכיים ואחרי כמה זמן גילה שיש לו שם שני חורים שאף רופא לא הצליח להסביר. כל מכשירי החשמל אצלו בבית נשרפו וגם אצל השכנים שלו".

איילה חסון מדווחת. (צילום: שאטרסטוק)
איילה חסון מדווחת. (צילום: שאטרסטוק)

גם שמם של אנשי חדשות מהוגנים השתרבב לפרשיות המפוקפקות. "הייתה פעם שאיילה חסון והכתבת לענייני פלילים של מעריב נסעו ברחוב מודליאיני ומול עיניהן הופיע חייזר שהתחיל לרדוף אחרי המכונית שלהן. הן עשו רוורס והיו בהיסטריה מוחלטת עד שהוא נעלם. כתבתי על זה במוסף סוף השבוע ועופר נמרודי ביקש לא לציין שזו איילה חסון, אבל עיתון חדשות ציטטו את הכתבה וכתבו את השמות של שתיהן".

על אף סגירת המדור של רונן, הדיווחים לא פסקו בשלהי הניינטיז. האתר של "המרכז הישראלי לחקר העב"מים" – גוף שכיום כבר אינו פעיל, ונבדל מ"העמותה הישראלית לחקר עב"מים וחיים חוץ ארציים" – תפקד עד שנת 2012 ואסף עדויות אישיות על מקרים משונים שהתרחשו בכל חלקי הארץ. ב-2009, למשל, סיפר אדם בשם אליהו גלעד כי "בן דודו בן ה-11 עלה על גג ביתו אשר בשכונת התקווה כדי לראות האם יצאו הכוכבים המצביעים על יציאת השבת. בשמים ראה עצם כתום שלדבריו נע בעיגול מעל העיר. כשאליהו הגיע לגג ראה שהעב"מ נע ישר לעבר העננים שמאחוריהם ונעלם". ברשומה מ-2005 מצוין ש"לואיז קאן, בת 24, סולנית להקת טרי פויזן, מוסרת כי ראתה עב"מ. זה קרה בסביבות השעה 23:00, כשהייתה באזור הרחובות רוטשילד נחלת בנימין. בשמים הבחינה בעצם מעוגל וכדורי בגוון לבן שנע לכיוון הקרקע. לדבריה היא מכירה ומזהה מטאורים, אבל הדבר שראתה היה שונה. העב"מ היה חסר שובל, גדול יחסית וטס נמוך. הוא פשוט כבה". דוד רונן, מצדו, מפקפק בתכניהם של ארגונים מסוג זה. "בעמותה אצלנו, בשונה מהיתר, לעולם לא עוסקים במיסטיקה, תקשורים, עידן חדש, רוחניות, רק במה שאפשר לבדוק בצורה מדעית".