ח"כ מירב בן ארי: "לקואליציה הזו יש צפרדעים שאני צריכה לבלוע"

לקראת ההצבעה על חוק העמותות חברת הכנסת מירב בן-ארי (כולנו) מדברת על קמפיין השתולים של "אם תרצו", הצפרדעים שהקואליציה מאלצת אותה לבלוע וכמובן - קיצוניים משני הצדדים

מירב בן ארי. צילום מסך מיוטיוב
מירב בן ארי. צילום מסך מיוטיוב
2 בפברואר 2016

אהלן ח״כ מירב בן-ארי ממפלגת ״כולנו״. את נמצאת השבוע בכנס בוושינגטון אבל בארץ הייתה אמורה להתקיים הצבעה על חוק העמותות, שבינתיים שוב נדחתה לשבוע הבא, וכשזה יקרה את תתמכי בחוק שידרוש מעמותות שמאל לפרט את התרומות שלהן בכל פרסום רשמי. את מרגישה נוח עם זה?

״קודם כל, צריך לזכור שיש משמעת קואליציונית ואי אפשר לעשות מה שרוצים״.

אם יש משמעת אז זו לא חובה שתהיי בארץ כשהחוק עולה להצבעה בקואליציה של 61?

״אל תדאג, אני פה בוושינגטון גם עם ח״כ קארין אלהרר מ׳יש עתיד׳ ומתקזזת איתה על הכל אז זה בסדר. חבל שלא הצביעו על החוק כשאני כאן בארה״ב ויש לי קיזוז…בכלל, בקצב הזה לא יצביעו עליו לעולם, אבל אם זה יקרה אז אני אתמודד. לקואליציה הזו יש צפרדעים שאני צריכה לבלוע״.

חוק העמותות הוא צפרדע מבחינתך?

״בוא נאמר שיכולתי לחיות טוב גם בלי החוק הזה. אבל יהיו לי כנראה עוד צפרדעים נוספות לבלוע״.

כל הקיר שלך בפייסבוק מלא באנשים שקוראים לך להתנגד לחוק העמותות מכיוון שהם רואים ב״כולנו״ חלק מקו ההגנה על הדמוקרטיה. את מסוגלת להבין למה הם חושבים ככה?

״ברור, כי ׳כולנו׳ נראית כאילו היא סמן של אנשים שאפשר לדבר איתם ומייצגים נורמליזציה בין כל סיעות הקואליציה״.

אולי הדגש הוא על המילה ״נראית״.

״נו באמת, כשיש ניסיון פגיעה בבית המשפט העליון מי שמתנגד ומשתמש בזכות הווטו עליה הוא התעקש זה כחלון. זכויות אדם ודמוקרטיה חשובות לנו״.

אבל כשמגיע חוק העמותות את אומרת שאין מה לעשות כי יש הסכמים קואליציוניים.

״כבר יש כל מיני שינויים וקיצוצים שעשו בחוק הזה, ועוד יקצצו עוד בהמשך כשהוא יגיע לוועדת חוקה, אז סתם עושים ממנו הרבה יותר רעש ממה שצריך״.

יש לחוק העמותות מקבילה בעולם שאת יודעת עליה?

״לא, אני לא יודעת אם יש לו מקבילה בעולם״.

כי אין. לפחות לא במדינות דמוקרטיות.

״צריך לראות את הגרסה האחרונה של החוק. אם הייתי בארץ אז הייתי יודעת יותר טוב״.

את חתומה יחד עם הח״כים שולי מועלם ובצלאל סמוטריץ׳ מהבית היהודי על הצעת חוק להוציא את ״שוברים שתיקה״ מחוץ לחוק, ואת זה עשית מבחירה חופשית בלי שום צפרדעים לבלוע.

״בסוף זו תהיה החלטת שר הביטחון, שכבר המלצתי לו להוציא אותם מחוץ לחוק, וזה לא יקרה בהצעת חוק״.

אז למה את חתומה על ההצעת חוק הזו?

״כי המלחמה העיקרית שלי היא נגד ׳שוברים שתיקה׳ שהוא ארגון שחותר תחת המדינה וגורם לה לנזק עצום, אבל נו באמת – לחשוב שייצא משהו מההצעת חוק הזו? לא ייצא ממנה כלום, בוא ניקח את זה בפורפורציות״.

הצעת חוק בשבילך זה כמו עצומה שאת פשוט מוסיפה את השם שלך אליה?

״זה ה׳סטייטמנט׳ שלי על ׳שוברים שתיקה׳. אתה יודע כמה הצעות חוק מגישים ביום?״

אז את אומרת שאין להצעת החוק הזו שום ערך.

״לא, אל תגיד שאין לה ערך. אין לה שיניים. תבדיל״.

אמנם התנערת מ״אם תרצו״ בעקבות קמפיין השתולים בתרבות, ואמרת שלא תשתפי איתם יותר פעולה, אבל עם קמפיין השתולים הראשון נגד פעילי ארגוני שמאל לא הייתה לך בעיה.

״גם עם קמפיין השתולים הראשון הייתה לי בעיה. דיברתי עם ׳אם תרצו׳ וחשבתי שהעניין יירגע. הוא לא נרגע ורק החמיר, אחרי שהם הגזימו והתחילו לסמן אמנים, והחלטתי להתנתק מהם. אבל גם כל מסע ההסתה נגד ׳אם תרצו׳ מטריד אותי. השיח המסית מגיע משני הצדדים״.

את רואה ימנים שמקבלים איומים על חייהם משמאלנים, כמו שגילה אלמגור למשל מקבלת,  ורבים נוספים שזוכים לאיחולי רצח ואונס ברשתות החברתיות?

״נו באמת, ברצינות, אנשים פה נרדפים? זו מדינת ישראל. יש פה הבעת דעות וחופש ביטוי. להגיד שאנחנו משטר חשוך וסותם פיות? אנשים עדיין אומרים את מה שהם חושבים״.

אולי כאן הדגש הוא על המילה ״עדיין״.

״תגיד לי באמת, בכנות, אתה חושב שתהיה כאן מדיניות של סתימת פיות?״.

את באמת לא רואה את הקשר שבין קמפיין השתולים שמסמן אנשים לבין חוק העמותות שמסמן ארגוני שמאל? זו אווירה ציבורית שלמה שאת לוקחת בה חלק פעיל.

״אני לא לוקחת חלק פעיל ברדיפה. אל תדביק לי כאלה דברים. אני לא רודפת, חוץ מאת שוברים שתיקה״.

שאלה אחרונה לסיום, באווירה תל אביבית, היית חברת מועצת עיריית תל אביב מטעם ״רוב העיר״, רשימת הצעירים של העיר. מה יש לך לומר למצביעים שתמכו בך ועכשיו רואים אותך משתפת פעולה עם הימין?

(צוחקת) ״תתפלא אבל בקרב מצביעי ׳רוב העיר׳ בתל אביב יש גם ימנים. תמיד הייתי מרכז-ימין ואני לא מתביישת בזה. זה לא שהתהפכתי או משהו כזה״.

למה צחקת?

״כי מה זה ׳משתפת פעולה עם הימין׳? אני משתפת פעולה עם נושאים חברתיים שקרובים אליי, כמו נושאי חינוך וחסרי בית צעירים. בשבילם אני קמה בבוקר והולכת לכנסת. אני בנאדם חברתי שעסוק בצמצום פערים. תאמין לי, אתה לא מכיר אותי, אין יצור יותר חברתי ממני״.