פגוש את ההיפים: הכירו את "קהילת פלא" בשכונת מונטיפיורי

בין המוסכים של שכונת מונטיפיורי פועל כבר חצי שנה המרכז של קהילת פלא, שמארח אירועים רוחניים במחיר גמיש מאוד

פלא. צילום: פאבלו שטראוס
פלא. צילום: פאבלו שטראוס
1 בפברואר 2015

חלל "פלא", 320 מ"ר גודלו, מסתתר בין המוסכים ובתי המלאכה, פועל ברחוב ריב"ל כבר חצי שנה. בעבר היה שייך המקום לקבוצת מהפכה של אהבה, שהתפרקה, וכעת מפעילה אותו קבוצה שנרשמה השנה כ"עמותה להפצת אהבה". המקום מציע קשת רחבה של נושאים בעלי אופי אלטרנטיבי ורוחני. מתקיימות בו הרצאות בנושאים כמו חלומות, בריאת מציאות, קוסמטיקה טבעית ושיתוף חוויות מטיולים בחו"ל; לצד אירועים אקטואליים יותר כמו כנסים העוסקים בהצלת חופי תל אביב ולגליזציה. ישנם גם מלחמת כריות המונית, מסיפלא (מסיבה חודשית עם ז'אנר מוזיקלי מתחלף), מופעים שונים ומסיבת בוקר מיוחדת שמתחילה בשבע בבוקר ולאחר שעה יוגה עם שייקים טבעיים הקהל רוקד עד עשר בבוקר.

אחד האירועים המיוחדים בפלא הוא קבלת שבת בליווי ג'אם מוזיקלי פעם בשבועיים. "זה עוזר לאנשים שבאו להתגורר במרכז ואין להם משפחה בסופי השבוע", מסביר קלדס. את האוכל מכינים במקום או שהאורחים מביאים איתם. אדם שלא שילם על ארוחתו יכול להמיר זאת בעזרה אחרת, כמו נגינה או שטיפת כלים.

"אף פעם לא ראיתי מקום שמאפשר לך להכניס למסיבה בקבוק בירה שהבאת ולא ייאלץ אותך לקנות בפנים", אומר יוסי גנון, מזכיר העמותה, בטון של נזיר זן. "בפלא כל אחד יכול להביא מהבית מה שמתחשק לו. זה מקום שלא מגדיר את עצמו, במיוחד לא לפי דת מסוימת, אבל בו זמנית גם נותן במה לכל מי שרוצה לעשות אירוע ולהשמיע את קולו: יהודים, בודהיסטים, קבלה, נוצרים וגם אסלאם כל עוד הוא לא קיצוני".

"את העמותה פתחנו לאחרונה לאחר שהבנו שבמטריקס צריך לפעול בשיטות של המטריקס", אומר אמיר קלדס, ממייסדי המקום. "חשוב לנו שגם מי שאין לו כסף יכול להיכנס וליהנות ממה שיש למקום להציע". המודל העסקי של פלא מבוסס על תרומות וכל מבקר משלם כפי יכולתו. הקהילה אף משכירה חדרים לקאוץ' סרפרים ולישראלים, תמורת מחיר נמוך במיוחד. במתחם יכולים להתארח חמישה דיירים בכל פעם, בחדר רגיל או בחלל פתוח, תמורת 700־800 ש"ח בחודש.

"התנאי למגורים במחיר מוזל הוא מתן אנרגיה בדרך שאינה חומרית", מספר קלדס. "אם הדייר יהיה מוכן מדי פעם לתת את ידו לעזרה, לסדר אחרי אירועים, לשטוף כלים או רצפה, אז זה משתווה בעינינו לכסף". לא מפתיע אם כך שהעמותה נמצאת בקשיים כלכליים. התרומות מהקהל לא מספיקות לתשלום הארנונה, והמקום מתפקד על בסיס חסכונות אישיים של חברי הצוות. למרות זאת קלדס וגנון נשארים אופטימיים ומאחלים לעתיד: "הלוואי וכל סניף בנק יהפוך להיות סניף פלא".