השיר החדש של חמאס היה יכול להיות להיט חתונות. האזינו

"בלגן שם וכאן" של אריות הגדה הוא להיט פופ ערבי מרים עם נגיעות רגאטון - ויש גם קליפ מושקע ותחביר מעורר תמיהה

מתוך "בלגן שם וכאן". (צילום: יוטיוב)
מתוך "בלגן שם וכאן". (צילום: יוטיוב)
1 בספטמבר 2019

יש מקצועות שמציתים את הדמיון. קוסם צבאי, למשל, או ראש חטיבת המלוחים של אסם או מנהל התוכן והסושיאל של גדודי חללי אל אקצא. האחרון, אגב, הוא לא סתם אחד שעושה SEO ומכבה את המחשב בשש, אלא מגדיל ראש ומפתח תכני מקור – כמו הסינגל החדש "בלגן שם וכאן" של ההרכב אריות הגדה.

אף שבמאקו מייחסים לאריות גם את להיט הקיץ הבלתי נשכח של קיץ 2014, "תקוף, תעשה פיגועים", קשה למצוא ראיות המבססות את הקביעה – בין היתר בשל העובדה שהסרטון המקורי (והמידע עליו) כבר מזמן הוסר מיוטיוב בשל הפרת המדיניות של האתר בנוגע להסתה. אם אכן מדובר באותו יוצר, שווה להתעכב על העובדה שהוא איטי יותר מהמפיק האגדי פיל ספקטור, עם קצב שחרור ממוצע של סינגל בחמש שנים.

כך או כך, יש לא מעט קווי דמיון בין השירים, ובראשם תחביר מעורר תמיהה (עם פוטנציאל ויראלי גבוה לשורה "אווופס אכלנו הווווא" מהשיר החדש). גם המבטא הכבד והפער בין הרצינות התהומית שנתפסת בצד השני כמגוחכת יוצרים תחושה של מכלול יצירה אחיד. אבל יש גם הבדלים שמצביעים על התפתחות מעניינת: אם "תקוף, תעשה פיגועים" נסמך על קליפ עם הפקה מחופפת, שכללה בעיקר צילומים מתוך דיווחי חדשות, "בלגן שם וכאן" כבר זכה להפקה מושקעת. הקליפ עוקב אחר האריות הקשוחים שמסתובבים בסמטאות כלשהן (בעזה? בגדה?), שם הם מלמדים את הישות הציונית לקח. האריות לבושים מגניב, גרוביים ועשויים ללא חת. לעומתם, המג"בניקים שאחריהם הם רודפים נראים, מתנהגים ומצחקקים כמו החיידקים בסדרה "החיים".

ההתפתחות הסגנונית מעניינת במיוחד מכיוון שהיא מצביעה על דיסוננס בין הרצון לאיים והרצון להיות מגניב. כלומר, עצם העובדה ש"בלגן שם וכאן" נכתב בעברית, מצביעה על כך שהמטרה שלו היא להפחיד, לא בשונה מ"קול הרעם מקהיר". אבל ייתכן שזאת הפעם הראשונה שבה הדמויות המרכזיות בסרטוני תעמולה זונחות את אסתטיקת מסיכות הסקי ומתקרבות לעולם שכולו סוואג. האם יוצרי התעמולה המילניאלים מנסים להוכיח שזה לא או או, אלא גם וגם?

השיר עצמו הוא להיט פופ ערבי מוצלח למדי עם זורנה דומיננטית ונגיעות רגאטון. מבחינת BPM, הוא מרים יותר מ"תקוף, תעשה פיגועים", אף ששניהם היו יכולים להיות להיטי חתונות לא רעים בנסיבות אחרות. בשמיעה שנייה ושלישית הוא מתחיל להזכיר קצת את "שיר הטרטע" מהקומדי סטור, ומתעוררת ציפייה קלושה לראות את ראשו של רובי דואניס, חבוש בכיפה ענקית, מציץ מאחת הסמטאות. אם לא הוא, סביר להניח שהאריות של הצל היו מעריכים את האסתטיקה. בכלל, ייתכן ששווה לשקול שידוך בין אריות הגדה לאריות של הצל – הם בטוח יתאהבו.