סורה חושך: איך השתלטה חב"ד על חגיגות חנוכה בתל אביב?

חנוכיה לא חב"דניקית בנמל תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
חנוכיה לא חב"דניקית בנמל תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

כ-100 חנוכיות ציבוריות הוצבו ברחבי העיר, כמעט כולן של תנועת חב"ד המזוהה פוליטית עם הימין הלאומני-משיחי, ותושבים רבים תוהים כיצד קיבלה בלעדיות על החג במרחב הציבורי. סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי פנה בדרישה שהעירייה תציב את החנוכיות בעצמה; עיריית ת"א-יפו בתגובה: "גם גורמים נוספים שפנו וביקשו להדליק חנוכיות בשטח ציבורי קיבלו אישור"

חגיגות חג החנוכה בתל אביב כבר בעיצומן, וכמדי שנה העיר מתמלאת חנוכיות ציבוריות בכל שכונה, אך שלא כמדי שנה הרגישות לענייני דת וחופש מדת בשיאה גם בעקבות השתלטות המפלגות החרדיות והדתיות על הממשלה. תושבים רבים הבחינו בעובדה כי לתנועת חב"ד יש בלעדיות כמעט מוחלטת על הדלקת חנוכיות במרחב הציבורי בעיר, ותהו מדוע בעצם.

אל התוהים הצטרף אתמול גם סגן ראש העיר ראובן לדיאנסקי ששיגר פנייה רשמית לראש העירייה רון חולדאי, בדרישה כי העירייה לא תאפשר בלעדיות במרחב הציבורי לזרם מסוים אחד בלבד ביהדות ודרש כי העירייה עצמה תהיה זו שתציב את החנוכיות בעיר. "רפורמים, קונסרבטיבים, אורתודוקסים וגם חילונים ידליקו השבוע נרות חנוכה", כתב לדיאנסקי, "אולם במרחב הציבורי, בחסות עיריית תל אביב, הוצבו למעלה מ-100 חנוכיות ברחבי העיר רק של זרם חב"ד".

אפשר גם חנוכיות לחילונים? חנוכיות חב"ד ברחבי העיר (מתוך פנייתו של סגן ראש העיר לחולדאי)
אפשר גם חנוכיות לחילונים? חנוכיות חב"ד ברחבי העיר (מתוך פנייתו של סגן ראש העיר לחולדאי)

זו אינה הפעם הראשונה שבה מעלה סגן ראש העיר את השאלה, שכן גם בחגים אחרים מעניקה העירייה בלעדיות לחב"ד, אחד הפלגים הקיצוניים ביותר פוליטית בחברה החרדית, על שלל אירועים עירוניים החל מתהלוכת ל"ג בעומר, דרך קריאת המגילה ועד אירועי שבועות. בחודש מאי שעבר פרצה סערה תקשורתית-ימנית עקב הביקורת שהשמיע לדיאנסקי על תהלוכות חב"ד בל"ג בעומר (כ-20 מהן התרחשו בכל רחבי העיר, זמרות הודרו מהאירוע, פעילות מיסיונרית להחזרה בתשובה התרחשה במהלכן).

בלעדיות לזרם חרדי-קיצוני בלב העיר החופשית. נרות חנוכה בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
בלעדיות לזרם חרדי-קיצוני בלב העיר החופשית. נרות חנוכה בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

"מזה שנים", כתב לדיאנסקי, "שולט זרם חב"ד במרחב הציבורי בתל אביב. חנוכיות בחנוכה, תהלוכות והופעות בגינות בל"ג בעומר, אירועים בשבועות, דוכני תפילין במשך כל השנה ברחבי העיר ועוד ועוד. כל האירועים כמובן ממותגים חב"ד', חלקם אף בחסות עיריית תל אביב, וכך נוצר הרושם שיהדות = חב"ד. לא כך הוא הדבר. יש עוד זרמים רבים ביהדות וכעירייה פלורליסטית המנהלת את המרחב הציבורי, חובה לתת לכך ביטוי".

בעיריית תל אביב-יפו מיהרו להגיב: "בניגוד לנאמר, לא ניתנה שום בלעדיות לארגון חב"ד וגם גורמים נוספים שפנו וביקשו להדליק חנוכיות בשטח ציבורי קיבלו אישור, וזאת בתמורה להתחייבות לעמוד בדרישות החוק וההנחיות להצבת חנוכיות במרחב הציבורי. נציין כי העירייה מקיימת מאות הדלקות עירוניות חגיגיות בלמעלה מ-100 מרכזים קהילתיים ובגינות הציבוריות ברחבי העיר".