העירייה ממשיכה ברפורמת החניות

חניות לנכים במפרצי פריקה, עמודונים שימנעו חניה במדרכה

בשבועות הקרובים יוכלו בעלי תו נכה לחנות ב-5 מפרצי טעינה ופריקה מחוץ לשעות הפעילות, שיתרחבו בהמשך לכ- 500 מיקומים בעיר. מספר חניות הנכים יגדל, אך המדרכות ששימשו בעבר לחנייה יחסמו כדי לא לפגוע בהולכי רגל. כל הפרטים

עמודי החנייה בארלוזורוב. צילום: ראובן שירזי
עמודי החנייה בארלוזורוב. צילום: ראובן שירזי
7 ביוני 2021

עיריית תל אביב-יפו מתחילה החודש בפרויקט של הקצאת מקומות חניה לנכים במפרצי פריקה וטעינה – בעקבות חקיקה ממשלתית חדשה. מקומות חניה אלה יהיו זמינים מחוץ לשעות הפעילות של המפרץ. במקביל, ייבחן מספר חניות הנכים הקיימות בסמיכות לכל אחד מהמפרצים, במטרה שלא לפגוע בזמינות חניות באזור לציבור הרחב.

התמרורים המסומנים בתחילת כל מפרץ יעודכנו בהתאם לשינוי זה, ויגדירו את השעות המדויקות בהן המפרץ יהיה זמין לפריקה וטעינה, ואת המועדים בהם המפרץ או חלק ממנו יהיה זמין לחניית נכים. מקומות החנייה המוקצים לנכים יסומנו במדויק. בהתחלה, כך מודיעים בעירייה, יוגדרו חמישה מיקומים כאלה ברחובות: פנקס, ברנדייס, רענן, ושניים ברחוב סלמה. הפרויקט עתיד להתרחב לכלל מפרצי הפריקה והטעינה בעיר, ולבסוף יגיע ל-500 מיקומים.

"העירייה בוחנת באופן פרטני את היקף החניות הציבוריות לנכים בכל אזור", נמסר מהעירייה, "ככל שנדרש ייעשו התאמות כדי לאזן בין צרכי אנשים עם מוגבלות פיזית מחד וכדי למנוע גריעה מיותרת של חנייה בכחול לבן מאידך. מדובר בפרויקט מתמשך. אנו עובדים בקצב על מנת לעמוד בתקנות ומסדירים מספר מקומות בכל חודש". על אף שמדובר בצעד שנעשה בעקבות חקיקה ממשלתית, אי אפשר שלא לברך על כל מהלך שיקל את חייהם של נושאי התו הנכה, בין אם נכים בעצמם ובין אם הורים לילדים עם מוגבלויות או צרכים מיוחדים.

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

גם בקרב בעלי תו הנכה יש שמחה על המהלך. "זה ניצול משאבים שיעזור מאוד", אומר נבות גיל, אב לילד עם צרכים מיוחדים, "בהתחשב בעבודה שרוב ההורים והתושבים עם מוגבלויות ככלל הולכים לעבודה בבוקר וחוזרים אחר הצהריים, פניות החניות בשעות בהן המפרצים לא עובדים היא מאוד מדויקת לצורך".

במקביל להרחבת מספר חניות הנכים בעיר, נוקטת העירייה בצעד נוסף בעל כמה משמעות: הצבת עמודוני חנייה על מדרכות שבעבר שימשו לחנייה של אנשים עם תו נכה. באחרונה התבצע המהלך ברחוב ארלוזורוב, במקטע שבין רחוב בן סרוק לרמז, וגם ברחובות ריינס ויהושע בן נון. לנושאי תו נכה מותר על פי חוק לחנות על המדרכה, כל עוד החנייה לא מפריעה למעבר הולכי הרגל, מסכנת אותם או את שדה הראייה של נהגים נוספים. "אין לנו ספק שהסדרת חניות נכים תגביר את זמינות החנייה לאנשים עם מוגבלות מחד, ותצמצם את החנייה על המדרכות ובכך תשפר את בטיחות משתמשי הדרך מאידך", מוסיפים בעירייה.

השיח ברשתות החברתיות סביב הצעד הוא לרוב חיובי, ורבים בירכו על פתיחת מדרכות ארלוזרוב מחדש להולכי רגל, משפחות עם עגלות, בעלי כלבים, קשישים, וכל מי שנדרש לקצת יותר מרחב. על אף זאת, ישנו קול אחד, מיעוט אך חשוב, שטוען – המדרכה הייתה רחבה מספיק בשביל כולם. "אנחנו לא מפריעים לתנועת ההולכים ולא מסתירים מעברי חצייה, לעולם לא הייתי עושה דבר כזה", טוען אבירם (השם המלא שמור במערכת), גם הוא אב לילד עם צרכים מיוחדים האוחז בתו נכה, "המדרכה הזו היא רחבה מאוד והיא הפתרון המרכזי לנכים באזור".

העמודים החדשים בארלוזורוב. צילום: ראובן שירזי
העמודים החדשים בארלוזורוב. צילום: ראובן שירזי

אבירם התלונן בפני מחלקת פניות הציבור של העירייה על עמודוני החנייה החדשים ברחוב ארלוזרוב, וזו הפנתה אותו לחניון במרחק כמה מאות מטרים. "בשביל הילד שלי – זו הליכה ארוכה מאוד, והחנייה בחניון גם עולה כסף. אני מזמין כל נציג מהעירייה לראות מה היא הליכה של 350 מטר עם ילד עם צרכים מיוחדים", הוא משתף, "אני גר בעיר כבר 15 שנה, זה אף פעם לא היה קל כשכל דקה היא התקף זעם. בעירייה היו מאוד נחמדים ושירותיים, הראו לי איפה יש חניות נכים באזור והציעו שנעלה לוועדת חריגים כדי לקבל חנייה מסומנת גם אם לא ליד הבית. אבל הפתרונות הם לא קונקרטיים, הייתי רוצה לראות את העמודים האלה, שחוסמים 11 חניות לנכים – מוסרים".

מהעירייה נמסר בנושא: "מדרכות העיר מיועדות עבור הולכי הרגל, ולכן במדרכות בהן חוזרות ונשנות חניות לא חוקיות אנחנו נאלצים להציב עמודוני חסימה. אנשים בעלי תו נכה הנדרשים להגיע לאזור המדובר בארלוזרוב יכולים לחנות בחניות ציבוריות לנכים הקיימות בסמוך".

"מדיניות העירייה היא מדיניות מורכבת בכלל, ועבור אנשים עם מוגבלויות והוריהם בפרט", מוסיף נבות גיל, "כשהולכי רגל מועלים בתעדוף על פני הרכב הפרטי זה מצוין לעיר ולסביבה, אבל ככל שכמות החניות תקטן יתחילו להופיע אדוות, וביניהן – גם מצוקתם של בעלי התו הנכה. חניות לא חוקיות של בעלי תו נכה המפריעות לתנועה הן ביטוי של המצוקה הזו, ולכן בכל שינוי מדיניות – גם בטובים ובמועילים שבהם – צריך לראות איך לפתור את הבעיות הקטנות יותר שנגרמות ממנו ולדאוג לאלו שמתקשים עם המדיניות על מנת שהיא תמשיך להתקדם".