חשיפה: יש חניה פנויה בעיר. והיא תישאר פנויה לשתיים וחצי דקות

מצמצתם? החמצתם. חניה בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)
מצמצתם? החמצתם. חניה בתל אביב (צילום: שאטרסטוק)

דו"ח חדש של חברת Pumba, במסגרתו תוצפתו כ-5,000 מקומות חנייה בלב תל אביב ובצפון הישן לאורך שלושה חודשים, חושף את התשובה לשאלה שמטרידה כל בעל רכב בעיר: אם יש חניה פנויה ברחוב, כמה זמן היא נשארת פנויה? אתם לא תאהבו את התשובה

14 באוגוסט 2023

עד שתל אביב תשלים את המהפכה התחבורתית שלה – והפירמידה תתהפך, והולכי הרגל ורוכבי האופניים יעמדו במרכז התכנון העירוני, ומערכת מטרו פלוס רק"ל תשגר אותנו לכל רחבי העיר וגוש דן, ונזרוק את כל המכוניות הפרטיות לפח ונחייה בעולם ירוק ומושלם – ובכן, עד אז יש בעיר עשרות אלפי בעלי רכבים שמבזבזים מדי יום שעות ארוכות בחיפוש אחר חניה פנויה. מדי פעם נתקלים באחת כזאת ואז עולה התהיה: כמה זמן נותרת פנויה כל חניה פנויה בתל אביב? עכשיו יש לנו תשובה.

דו"ח חדש של חברת Pumba שסקר 4,823 חניות כחול-לבן בתל אביב-יפו במשך שלושה חודשים, גילה כי זמן החניה הפנויה בשעות הערב בעיר, שעות השיא שבהן כולם חוזרים מהעבודה ומחפשים מקום לאפסן בו את הרכב ללילה, עומד על 2:28 דקות בממוצע בימי ראשון, 2:51 דקות בממוצע בימי רביעי, ו-3:19 דקות בממוצע בימי שני.

שיהיה לכולכם בהצלחה. האזור שנבדק במחקר של אפליקציית פומבה
שיהיה לכולכם בהצלחה. האזור שנבדק במחקר של אפליקציית פומבה

בשעות הבוקר המצב רק מעט טוב יותר: זמן החניה הפנויה הממוצע בעיר עומד על כ-7 דקות, כשבימי ראשון המצב מחמיר ובשעה 08:00 בבוקר חניה תהיה פנויה רק למשך 6:17 דקות בממוצע, בעוד בימי רביעי יהיה לכם קצת זמן לנשום עם ממוצע של 7:51 דקות בממוצע לחניה פנויה. המשמעות ברורה: בעיר שבה מספר הרכבים בשעות השיא הוא בערך פי 3 ממספר החניות בה, אין חניות פנויות ויש משחק כיסאות מוזיקליים מאתגר ומתסכל במיוחד.

לא בתמונה: אנשים שמצאו מקום חניה. חניה בתל אביב (צילום: shutterstock)
לא בתמונה: אנשים שמצאו מקום חניה. חניה בתל אביב (צילום: shutterstock)

חברת Pumba לא ערכה את המחקר רק בגלל העיניים היפות שלכם ושאתם כאלה חמודים, כי אם מפעילה את אפליקציית Pumba שמסייעת לנהגים לאתר חניות פנויות. האפליקציה מציעה לנהגים לבחור אזור חניה מבוקש, ללחוץ על "ניווט", ומשם לנווט בסיוע waze בכיוון החניה המבוקשת. לאורך הנסיעה מתקבלות התראות לגבי פניותה של החניה, ובמידה והחניה נתפסת – הנהג מקבל על כך התראה בזמן אמת והתראה נוספת לגבי החניה הפנויה הבאה. השירות ניתן בחינם ופעיל כרגע באזור הצפון הישן ומרכז תל אביב, שם הוא משרת  בשלב זה כמה אלפי נהגים.

"גם כשיסתיימו עבודות הרכבת הקלה, צריך לזכור שהרכב הפרטי עדיין כאן ואיתו גם בעיית החניה", אמר רועי יוטבת, מנכ"ל החברה. "המצב שבו חניות נתפסות במהירות רבה נפוץ בשעות הקשות, בעיקר בימי חול בין 18:00 ל-20:00. המוצר שלנו עוזר לנהגים להתמודד עם חוסר הוודאות ולהפסיק להסתובב סביב הבלוק שוב ושוב ולגרום לזיהום אוויר ופקקים; וכן לחפש היכן יש חניה אם בכלל. לפעמים כל החניות סביב הבית תפוסות, וגם זה מידע בעל ערך לנהגים שלנו".