בדקנו: עקירת עמודי חסימה אינה פתרון למצוקת החנייה בתל אביב

לא אמרנו שזה פתרון טוב. רכבים על המדרכות בפנית בגין-מזא"ה (צילום: יונתן רוזין)
לא אמרנו שזה פתרון טוב. רכבים על המדרכות בפנית בגין-מזא"ה (צילום: יונתן רוזין)

במוקד 106 העירוני בישרו לאזרח מוטרד כי עמודי חסימה שהותקנו כדי למנוע חניית רכבים על המדרכה בדרך בגין, נעקרו על ידי גורמים עלומים וכי אין בכוונת העירייה להתקין אותם מחדש. בעירייה מיהרו להתעשת והגיבו: "מחר בבוקר יותקנו במקום עמודונים חדשים והתקנה חוזרת תבוצע ככל שיידרש"

בחודש הבא ייכנסו לתוקף תקנות החנייה החדשות בתל אביב, ובמרכזן ביטול החנייה חינם בכחול-לבן לתושבי העיר מחוץ לאזור מגוריהם, הכפלת אזורי החנייה והעלאת תעריפי החנייה בעיר למקומיים ולמבקרים. המשמעות של כל זה אמורה להיות, בין היתר, הגברה מחודשת של האכיפה נגד חנייה שלא במקומה בידי פקחי העירייה, אבל לפחות בנקודה אחת בעיר, בצומת של דרך מנחם בגין עם רחוב מזא"ה, מצאו פתרון אחר.

>> המחיר הגבוה של חניה בחינם: פתרון לא פופולרי והכרחי לתל אביב

שרשור בטוויטר/X של מתכנן התחבורה יונתן רוזין (שטוריו המצוינים מתפרסמים כאן ב"טיים אאוט" מדי פעם) חשף כי כמו במקומות רבים אחרים בעיר, המדרכה שעל פינת הרחובות גדושה בכלי רכב שחונים עליה שלא כחוק, חלקם אמנם עם תווי חנייה יעודיים לנכים (לרכב נכה מותר לחנות על מדרכה במידה שהוא מותיר מעבר להולכי רגל), וזאת למרות עמודוני החסימה שהותקנו על סף המדרכות. רוזין פנה אל מוקד 106 בהצעה להוסיף עמודוני חסימה בקטע הכביש שלדעתו הוא זה שדרכו עולות המכוניות למדרכה, וקיבל תשובה מעוררת השתאות.

על פי תגובת המוקד, בעקבות פנייתו הותקנו במקום ארבעה עמודוני חסימה חדשים, אך אלה נעקרו כעבור מספר שעות והנקודות בהם הוצבו כוסו בחול, וכי העירייה אינה מתכננת להתקין עמודונים חדשים במקומם. רוזין נדהם מתגובת העירייה שנראית כמו כניעה לעבריינים ("לא ידוע מי הגורם אשר עקר את העמודים"), הפיד בטוויטר נדהם יחד איתו, ואנחנו פנינו בשאילתא לדוברות עיריית תל אביב-יפו, בתקווה שנפלה טעות בתגובת המוקד.

התשובה המדהימה של מוקד 106 (צילום מסך: טוויטר/@RosinJonathan)
התשובה המדהימה של מוקד 106 (צילום מסך: טוויטר/@RosinJonathan)

ואכן, בעיריית תל אביב-יפו מיהרו להגיב ובישרו ש"בניגוד לנכתב, כבר מחר בבוקר יתוקנו במקום עמודוני חסימה חדשים והתקנה חוזרת תבוצע ככל שיידרש. במקביל, באזור יבוצעו סיורים תכופים של סיירת סל"ע במטרה לתפוס את העבריינים ולשים קץ לתופעה הבזויה של גזילת המרחב הציבורי. נציין כי במקום המדובר ניתנו בחודש האחרון מספר דו"חות, אולם פעמים רבות מדובר היה ברכבי נכים אשר חונים באופן שאינו חוסם מעבר הולכי רגל ולכן לא מבוצעת כנגדם אכיפה.
נוסיף כי עיריית תל אביב-יפו פועלת ללא לאות כדי להבטיח שהמדרכות ישמשו רק את הולכי הרגל על ידי הצבת עמודי חסימה ופיקוח ואכיפה מאסיבית ברחבי העיר. לראייה, בשנת 2022 נרשמו ברחבי העיר כ-50,000 דוחות לכלי רכב שחנו בניגוד לחוק על המדרכה; ובשנת 2023 נרשמו -45,000 (עד עצירת אכיפה בעקבות המלחמה)".