בלי משחקים: תושבי דרום העיר נגד חסימת מגרש הספורט בגינת לוינסקי

מגרש הספורט בגינת לוינסקי הוא מוקד קהילתי חשוב עבור תושבי דרום העיר, אבל לאחרונה הוא נחסם בגדרות. התוכנית של העירייה: להרוס אותו ולהקים במקומו גן ילדים

המגרש החסום בלוינסקי (צילום: נעמה רק)
המגרש החסום בלוינסקי (צילום: נעמה רק)
10 במאי 2017

שכונת נווה שאנן היא מהצפופות והקשוחות בעיר. לא רבות הנחמות של תושבי השכונה השונים, ואחת מהן היא גינת לוינסקי, הסמוכה לתחנה המרכזית החדשה. בפרט חשוב לילדי השכונה מגרש הספורט שבצדה, שמשמש כמוקד פעילות לקבוצות שונות ומגוונות, מקבוצת כדורגל נשים דרך קבוצות מהקהילה האריתראית ועד לקבוצת כדורעף פיליפינית. בסוף חודש אפריל גילו תושבי השכונה כי המגרש נחסם והוקף בגדר בטיחות, בדרך לשיפוץ שיהפוך אותו ממגרש הספורט הציבורי היחיד בשכונה למתחם גני ילדים.

אף שגם בתחום גני הילדים מוכרת מצוקה של ממש בעיר, האם אין חלופה אחרת להריסת מגרש הספורט היחיד כמעט בשכונה? בארגון ספריית גן לוינסקי, שאחד מפרויקטי הדגל שלו הוא "השוויון הוא ניצחון", פעילות חינוכית ספורטיבית בהשתתפות עשרות ילדים הנערכת במגרש, החליטו שלא לעבור בשתיקה על ההחלטה ושיגרו מכתב לראש העיר בבקשה כי ידאג למגרש אחר במקום זה ששטחו ישמש את המבנה החדש. העירייה הציעה כתחליף זמני מגרש שיוקם על השטח ששימש בעבר את התחנה המרכזית הישנה, שיושמש לתושבים בתוך חצי שנה.

"הגענו להסכמה והפתרון חיובי בסך הכל, אבל זה עדיין בעייתי מאוד", אומרת דפנה ליכטמן, מנכ"לית ספריית גן לוינסקי. "הייתי ממשיכה להיאבק אם הייתי חושבת ששינוי אפשרי, אבל העניין סגור". לדבריה, "היה תכנון בעבר להקים בשטח הזה קריית חינוך שתכלול גם בית ספר אבל זה נגנז בעקבות מאבק מצדנו. השטח המסוים הזה נחשב בתוכנית המתאר של תל אביב שטח חום ולא ירוק (מיועד למבני ציבור ולא שטח ציבורי פתוח – נ"ר), אז קל לקחת אותו כשצריך לבנות מהר".

הכדור אצל העירייה. המגרש החסום בלוינסקי (צילום: שלומי יוסף)
הכדור אצל העירייה. המגרש החסום בלוינסקי (צילום: שלומי יוסף)

ליכטמן מבהירה כי לא היא ולא ספריית לוינסקי מתנגדים להקמת גני ילדים בשכונה: "אני מבינה היטב את הצורך ופועלת כמיטב יכולתי כדי לפתור אותו, אבל מרחב ציבורי פתוח הוא זכות חשובה ובסיסית גם היא, זה לא צריך להיות על חשבוננו. הילדים שיגיעו לגן הזה הם בדיוק אלה שאחרי כמה שנים, יגדלו ויסתובבו ברחוב, ויחסר להם מקום להיות בו. כל מתקן ציבורי כמו המגרש הזה הוא הכרחי, גם ככה הכל פה בטון".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בגינת לוינסקי מתוכנן להיפתח אשכול גנים, ככל הנראה בן שמונה כיתות גן, אך המספר הסופי ייקבע בהמשך. אשכול הגנים מתוכנן להיפתח בספטמבר 2018, והוא מיועד לילדי האזור. במקומו של מגרש הספורט יוקם מגרש ספורט חדש במקום, ומגרשי ספורט נוספים הוקמו בקרבת התחנה המרכזית לרווחת הציבור".