תל אביב חסומה: כך מתעדפים קבלני מגדלים על פני ילדי בית ספר

לא מרחמים על ילדי בית הספר. מכונית חונה על שביל האופניים בדרך לבי"ס ביכורים (צילום: דין אהרוני-רולנד)
לא מרחמים על ילדי בית הספר. מכונית חונה על שביל האופניים בדרך לבי"ס ביכורים (צילום: דין אהרוני-רולנד)

תושבים חדי-עין הבחינו בתופעה מטרידה ברחובות העיר: חוקי החניה אינם חלים על קבלני מגדלים, ושלל משאיות ורכבים חוסמים שבילי אופניים ומדרכות בסמוך לפרויקטי בנייה גדולים ללא פיקוח. להורים בבית ספר ביכורים נמאס. העירייה בתגובה: "לעיתים מתקיימת חסימה בשל אותם הורים התופסים מקום בנשק-וסע"

7 באוקטובר 2022

תל אביב חסומה. האפוקליפסה התחבורתית ממשיכה להתגלגל באיטיות ברחבי העיר כולה, עבודות הרק"ל בבן יהודה, אבן גבירול ועוד מעט גם אלנבי עומדות להפוך את מרכז העיר לבלתי צליח, הקורקינטים על המדרכות מאיימים על ביטחון הולכי הרגל, הנהגים הנואשים בפקקים מאיימים על ביטחון רוכבי האופניים, רחובות נחסמים במפתיע לטובת משאיות, מערבלי בטון ושאר עבודות בנייה ותשתית, ולכל הכאוס הזה אפשר להוסיף תופעה חדשה שבה הבחינו תושבים חדי-עין: חוקי החניה אינם תקפים לצדם של פרויקטי בנייה גדולים.

זאת שאלה פשוטה: האם עיריית תל אביב-יפו מעלימה עין מחניה בלתי חוקית של קבלני המגדלים הנבנים בתחומה? והשאלה הזאת מעסיקה בחודשים האחרונים, בין היתר, את הורי בית הספר ביכורים שברחוב הפטמן. מדי בוקר הם מוצאים את שביל האופניים המהווה נתיב הגעה מרכזי מרחוב לאונרדו דה וינצ'י ועליו רוכבים מאות ילדים מדי יום לבית הספר, כשהוא חסום תדיר בידי משאיות ורכבים פרטיים.

חונים על המדרכה, חוסמים את השביל, שמח ברחוב דה וינצ'י (צילום: דין אהרוני-רולנד)
חונים על המדרכה, חוסמים את השביל, שמח ברחוב דה וינצ'י (צילום: דין אהרוני-רולנד)

את הפקחים, שלעיתים אורבים מאחורי כל שיח, בלתי אפשרי למצוא באזור כך פתאום. לטענת תושבים בשכונה, כבר מספר חודשים שמשאיות הקבלנים החוסמות את הדרך לבית הספר אינן מקבלות קנסות, ואנחנו מדברים על עירייה יעילה בדרך כלל בהטלת קנסות שכזכור דאגה להדביק דוחות לרכבים שהושבתו בשיטפון של 2020. כשרוצים אפשר.

סיפורים דומים מגיעים מכל רחבי העיר. באיזורים שבהם נבנים מגדלים – נעלמים פקחי החנייה והתנועה. ממש משולש ברמודה של הקנסות. "אין חניה באזור, והמשאיות שמגיעות לטובת שני מגדלי הענק שנבנים בצמוד לשביל ולבית הספר חונות על שביל האופניים. גם אנשים פרטיים תופסים כמובן טרמפ על העניין וחונים שם כי רואים שאין אכיפה. מדובר בשביל שהוא נתיב הגעה מרכזי לבית הספר באיזור קפלן שאול המלך", אומרת רונית רולנד, שילדיה לומדים בביכורים. סיפורים דומים שמענו מהורים נוספים שילדיהם לומדים בבית הספר. לדבריהם פניות חוזרות ונשנות לעירייה כמעט ואינן מניבות תגובה בשטח.

שביל אופניים? במקום שאליו אנחנו הולכים לא צריך שביל אופניים (צילום: דין אהרוני-רולנד)
שביל אופניים? במקום שאליו אנחנו הולכים לא צריך שביל אופניים (צילום: דין אהרוני-רולנד)

"בבוקר אנחנו רוכבות בשביל הזה, אני מצלמת את החסימה ושולחת באפליקציה. בצהריים, כשאני באה לאסוף, הרכבים עדיין שם ובלי דו"ח אפילו", אומרת רולנד. "אם אני מתקשרת ומתעקשת שולחים פקח שמגיע אחרי שעות ארוכות, ואז התגובה היא בדרך כלל שאי אפשר לגרור כי המכוניות שחונות בכחול לבן חוסמות לגרר את הגישה לרחוב. בעירייה המליצו לי לפנות למשטרה. איך זה יכול להיות שאין תקשורת בין העירייה למשטרה והתושבים צריכים לטפל בעניין לבד? אז פניתי למשטרה. והם לא מגיעים. על הקבלנים עם המשאיות אין בכלל מה לדבר, אפילו דו"חות העיריה לא נותנת להם".

"אפילו דוחות העיריה לא נותנת להם" – היא אמירה רווחת מצד התושבים שחשים שהאכיפה הפכה סלקטיבית מאוד ומתמקדת בעיקר ברכבים הפרטים שגם כך נאבקים על שאריות מקומות החניה בעיר. "לרכבים פרטיים ובאיזורים אחרים בעיר אני רואה שנותנים דוחות על ימין ועל שמאל, אז מה קורה פה? למה הקבלנים פטורים מחובת חניה כחוק?", תוהה רולנד. "מדובר במשהו שנמשך חודשים. מדיניות מתמשכת".

כשרוצים לפקח – אפשר. פקח עירייה בפעולה (למצולמים אין קשר לכתבה // צילום: שלומי יוסף)
כשרוצים לפקח – אפשר. פקח עירייה בפעולה (למצולמים אין קשר לכתבה // צילום: שלומי יוסף)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "לגבי ההפרעה על ידי המשאיות, אין אישור לאתרי הבניה לחסום שבילי אופניים ואם יתפסו עושים זאת – יטופלו בחומרה. בכל המקרים בהם התקבלו פניות לגבי משאיות החוסמות, הוגשו לבעליהן דו"חות באופן מיידי. לצערנו לא קיימת דרך לגרור אותן. אגף הפיקוח העירוני ימשיך ויפעל באופן יזום למיגור ואכיפה מול בעלי משאיות החוסמים או המפריעים לתנועה ויצור קשר עם הנציגים של אתרי הבניה.

"אנו מודעים למצב בבית ספר 'ביכורים' ופועלים במספר דרכים על מנת לטפל בנושא. לעיתים מתקיימת חסימה בשל אותם הורים החונים זמן ממושך ותופסים מקום בנשק וסע ו/או חונים על המדרכה ו/או חונים בחניה כפולה – סוכם מול הנהגת ההורים כי ידאגו להסב את תשומת לב ההורים לאותן סיבות שמפריעות לתנועה ויבקשו שימנעו לעשותן. ערכנו מספר סיורים באזור עם הנהגת ההורים של בית הספר והוחלט על הקמת מעבר חציה מרומזר בצומת הפטמן-לסקוב לעזרה בחצייה לבית הספר ושונה הסדר התנועה כך שהוגדרה סטריות ברחוב הפטמן בשעות הגעת התלמידים".

יצויין כי תגובת עיריית תל אביב-יפו מתחמקת מהתייחסות למתרחש מדי בוקר על שביל האופניים המדובר וכי התלונות שהגיעו למערכת בשבועות האחרונים אינן קשורות בהורים שעוצרים לכמה רגעים כשהם מביאים את ילדיהם בבוקר, אלא בכלי רכב החונים על שביל האופניים והמדרכה למשך שעות ארוכות.