בהלת החצבת: הנגיף מתפשט, וההורים בעיר נותרים חסרי אונים

חרף אזהרות הרופאים והסיוע מצד העירייה, נגיף החצבת מוסיף להתפשט במעונים ובקופות החולים בתל אביב. היום הייתה זו אימא לילדה בת חודשיים שזומנה להתחסן אחרי ביקור בסניף של קופת החולים מאוחדת

חצבת (צילום: שאטרסטוק)
חצבת (צילום: שאטרסטוק)
15 באוקטובר 2018

נגיף החצבת הולך ומהווה איום ממשי יותר ויותר על הילדים התל אביביים. היום (ב') פרסמה בפייסבוק תושבת תל אביב טל רחל הורוביץ כי התבקשה על ידי משרד הבריאות להגיע עם ילדתה בת החודשיים לקבלת חיסון נגד חצבת, לאחר שעלה חשש כי הילדה נדבקה בנגיף במהלך המתנה בסניף קופת החולים מאוחדת ברחוב שפרינצק. "אין לי מה לעשות חוץ מלדפוק את הראש בקיר ולהתפלל שהתינוקת שלי לא תפתח תסמינים של מחלה שגורמת לסבל, נזק מוחי ומוות", כתבה הורוביץ בפוסט.

ואכן, הבחירה של הורים שלא לחסן את ילדיהם גובה מחיר הולך וניכר בישראל ככלל ובתל אביב בפרט. מדובר בנגיף שמועבר ללא צורך במגע, ועל כן הוא טומן בחובו פוטנציאל מידבק מאוד. למעשה, חולה חצבת אחד עלול להדביק בממוצע 18 אנשים לא מחוסנים. קבוצות הסיכון כוללות תינוקות שטרם הגיעו לשלב החיסון ומבוגרים שמסיבה כלשהי לא חוסנו בילדותם. ההורים שלא מסכימים לחסן את ילדיהם עושים זאת אף על פי שכבר הופרך הקשר בין החיסון לחצבת לבין מחלת האוטיזם, טיעון שעלה בשלהי שנות ה-90 על ידי מאמר שהואשם מאז בתוצאות מפוברקות.

ד"ר גליה גריסרו, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות מבית החולים "דנה-דואק" בתל אביב מסבירה כי מדי כמה שנים יש התפרצויות נגיפיות, וכי הזמן הזה בשנה הינו השיא של ההתפרצות הנוכחית. למרות שלא מדובר רק בהתפשטות בתל אביב, אזורים בעיר נמצאים בסיכון מיוחד, כמו למשל גני הילדים בדרום תל אביב, בו כבר נרשמה נוכחות של הנגיף. "בדרום תל אביב ישנם גנים מאוד צפופים, וילדים מתחת לגיל שנה הם עיקר הנפגעים. ברגע שילדים קטנים נחשפים למישהו לא מחוסן במעון ילדים צפוף זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים. כרגע באחד הגנים בדרום תל אביב יש נוכחות כזאת, אבל עיריית תל אביב התגייסה ומבצעת חיסונים באופן מנדטורי לכל התינוקות מגיל חצי שנה באזור".

מחודש מרץ רק באזור תל אביב היו 55 מקרים של חצבת, שמתוכם 14 הם ילדים, אבל הנתונים מתעצמים מיום ליום. "מי שמחוסן במחלה לא חולה ומי שמפיץ אותה אלו אנשים או ילדים לא מחוסנים שמדביקים אחרים. מי שהתחסן בעבר לא יכול לחלות כי בגופו הנוגדנים", אומרת ד"ר גריסרו. החיסונים בארץ במסגרת טיפות חלב כלולים בסל הבריאות, אבל הם לא בגדר חובה. בארה"ב ישנה אמנם זכות להורה לבחור האם לחסן את ילדיו, אבל ברגע שהילדים צריכים להשתלב במערכת החינוך ההורים מחויבים להוכחות עבור חיסונים תקינים כדי שלא יסכנו ילדים אחרים.

"זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים". חצבת (צילום: שאטרסטוק)
"זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים". חצבת (צילום: שאטרסטוק)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו פועלת על פי הנחיות משרד הבריאות בנושא. בחודש האחרון דווח על 14 חולים שנדבקו בקרב הקהילה הזרה, מתוך כ-600 מקרים ברחבי הארץ. אחד החולים הינו מעל גיל 18 והשאר הם ילדים, חלקם מתחת לגיל שנה. מאחר ועיקר התחלואה היא בקרב ילדים במעון יוניטף באזור התחנה המרכזית, הוחלט לחסן את כל הילדים במעון ואת בני משפחותיהם. לפני כשבוע וחצי נערך מבצע חיסונים יחד עם משרד הבריאות, בו חוסנו כ- 600 מבני הקהילה הזרה. זאת ועוד, נהוג לחסן נגד חצבת בגיל שנה, אך בעקבות המקרים בהם נדבקו ילדים מתחת לגיל זה, משרד הבריאות הנחה להקדים את החיסון לתינוקות החל מגיל 6 חודשים ועד שנה. ביום שישי האחרון חוסנו 157 תינוקות בשתי טיפות חלב בדרום ובמזרח העיר. כאמור, העירייה עומדת בקשר הדוק עם משרד הבריאות ופועלת על פי הנחיותיו".