חתך זהב: להכיר ערים בלי לעבור את המסלול התיירותי הבנאלי

האתר Crop The Block מציג לעולם ערים גדולות ומתוירות כפי שרואים אותם יוצרי וידיאו מקומיים. מהשבוע גם תל אביב נמצאת שם

פרווה בישראל? הגזמת. מתוך הסרטון של רונה כהן
פרווה בישראל? הגזמת. מתוך הסרטון של רונה כהן
6 בינואר 2015

אתר האינטרנט Crop The Block מציע דרך חדשה ומקורית להכיר ערים בלי לעבור את המסלול התיירותי הבנאלי והמוכר. האתר החדש, שהוא יותר פרויקט אמנותי מאשר מדריך תיירות, מציג על גבי מפות ערים סרטונים באורך של 3 דקות, המתויגים על פי האזורים בעיר שבה צולמו.

את הקליפים יוצרים קולנוענים מקומיים שבוחרים בעצמם שכונה בעיר, לרוב שכונת מגוריהם, ומנסים להציג אותה מנקודת מבטם האמנותית. השבוע הפכה תל אביב לעיר הרביעית בפרויקט, אחרי פריז, ברלין וסאו פאולו. את חמשת הקליפים התל אביביים הראשונים באתר צילמו נעמה נח (שכונת נווה שאנן), רונה כהן (נמל יפו), מיקלה ברסטו (מרכז העיר), דיויד טג'ר (יפו העתיקה) וארז ברנהולץ ואלעד כהן (כיכר אתרים).

אחד הסרטונים המעניינים בפרויקט הוא זה שיצרה נעמה נח, צלמת ובוגרת החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. נח בחרה לצלם באזור התחנה המרכזית, שהוא לדבריה "המקום הראשון שאתה רואה כשאתה מגיע לעיר".

בסרטון משתתפות שתי רקדניות, לבושות במדי אחיות לבנים, עם עקבים גבוהים ושיער אסוף. הן מסתובבות ברחבי השכונה, נכנסות לעסקים ומנהלות דו שיח עם השכונה באמצעות ריקוד. נח מספרת על אזור התחנה: "לפעמים המקום הזה מרגיש ממש הזוי וכל כך מנותק משאר תל אביב. אני חושבת שסוראליסטיות היא מילת המפתח בסרטון שיצרתי".

מאחורי האתר עומדים שני חברים פריזאיים בשם ניקולאס מרלוד ואדריאן דגוב. מרלוד (26) סיים לפני כמה שנים לימודי מנהל עסקים, אבל מאז ומתמיד התעניין בקולנוע. "הכל התחיל כשאדריאן התגורר בסנט פטרסבורג ורצה להכיר לחברה שלו את העיר שבה נולד וגדל – פריז", הוא מתאר את הולדתו של הפרויקט. "הוא חשב שיש כל כך הרבה מה להראות – מעבר לשדרות השאנז אליזה ולמגדל אייפל. ואז עלה על דעתו שקולנוענים מקומיים יהיו הטובים ביותר למשימה".

מה משמעות השם שבחרתם?

"הפירוש המילולי הוא 'לחתוך תמונה', אבל 'הבלוק' מתייחס גם לשכונה בעיר. הפרויקט מפגיש קהילה של יוצרים מקומיים נלהבים שאנחנו קוראים להם Croppers. קטעי הווידיאו עצמם אקלקטיים – מסגנון תיעודי ועד לסרטונים עלילתיים קצרים, כל אחד נוצר על ידי מישהו שמכיר את האזור בצורה אינטימית ומציע תמונות מצב של חיים בעיר".

למי מיועדים הסרטונים?

"גם למקומיים שרוצה לראות את העיר מנקודת מבט חדשה, וגם לתיירים שרוצים לגלות מקומות חדשים ומגניבים, או שהם סתם סקרנים ומוכנים לבלות את אחר הצהריים עם קבוצה מוכשרת של יוצרי הסרטים".

מדוע בחרתם להכניס גם את תל אביב לפרויקט?

"החלטנו לפתוח את הפרויקט לערים נוספות ברגע שיציעו לנו לפחות חמישה סרטונים שונים שנעשו על ידי חמישה יוצרים שונים. הרבה יוצרים מרחבי העולם הביעו עניין בפרויקט, אבל התל אביבים התלהבו במיוחד ושלחו לנו הרבה רעיונות מעולים. התחושה הייתה שתל אביב היא עיר תוססת מאוד כשזה מגיע ליצירה בכלל ולקולנוע בפרט. אנחנו כמובן נרצה להמשיך ולהעלות עוד סרטונים, אז אם מישהו מעוניין שירגיש חופשי לפנות אלינו".