ח״כ זוהיר בהלול: "אני לא 'ערבי טוב', אני ערבי מאתגר"

״צר לי שהמפלגה שלי מתנהגת כמו עדר אבל אף אחד לא יכול להראות לי את הדרך החוצה״

ח"כ זוהיר בהלול (מתוך אתר הכנסת)
ח"כ זוהיר בהלול (מתוך אתר הכנסת)
12 באפריל 2016

אהלן ח״כ זוהיר בהלול מהמחנה הציוני. איך התחושה להיות חלק ממפלגה שהתנערה ממך ותקפה אותך על הסערה שחוללת כשקבעת שהפלסטיני שדקר חייל צה״ל בחברון ונורה למוות אינו מחבל?

״אני שמח שהצלחתי להציף סוגיה לא קלה ורגישה והדיון שנמשך כבר יותר משבוע רצוף מלבלב את השיח הציבורי בישראל. אני חושב שזה מאוד חשוב ושהוויכוח הפך לערכי ופילוסופי, סביב סוגיות של עם פלסטיני שצריך להכיר בכמיהתו להקמת מדינה לצד מדינת ישראל. אני נגד גדיעת כל חיי אדם חף מפשע, ובעד חיים משותפים, אבל זכות המאבק ניתנת בתנאי שהוא לא אלים, ולא אמרתי אחרת״.

אבל עשית הבחנה בין תוקפי אזרחים, בהם אתה רואה מחבלים, לבין תוקפי חיילים. ח״כ איתן כבל מהמפלגה שלך אמר שבכך הוצאת את עצמך מתוך המחנה הציוני.

״אף אחד לא יכול להזיז אותי מהמקום אליו נבחרתי על ידי הציבור ואף אחד לא יכול להראות לי את הדרך החוצה. צר לי שהמפלגה שלי מתנהגת כמו עדר, אבל יש גם כאלה שלא הצטרפו למקהלה״.

איתן כבל גם אמר שהוא ידבר בעולם המושגים שאתה מכיר מהספורט וקבע שלא שיחקת קבוצתי. מה אתה משיב לו?

״גם במשחק קבוצתי הכוכבים הם אלה שמובילים. אני לא מסתפק במסירות סרק אלא רוצה להבקיע, גם שער וגם להבקיע את הקיפאון והקיבעון״.

יש כאלה שתומכים בך בשיחות פרטיות? כי לא ראיתי שאף אחד מחברי הכנסת של המחנה הציוני הביע בך תמיכה באופן פומבי.

״בוא נגיד שזה מעט מדי וקלוש מדי״.

אז איך אתה יכול להמשיך ולהיות חבר במפלגה כזו?

״אדרבא, אני שמח להיות חבר במפלגה שאני יכול לאתגר ולהכניס לעידן אחר שאינו מתקרנף ומתייפף. זה האתגר שלי, לנסות ולשנות דברים מבפנים״.

אפילו לאירוע של ח״כ שלי יחימוביץ׳ שחגגה השבוע עשור בפוליטיקה לא הגעת. חשבתי שאולי התחלת לוותר על הרעיון הזה של להשפיע מבפנים.

״זה לא קשור לזה. לא הגעתי לאירוע של שלי יחימוביץ׳ בגלל ההיערכות לקראת החתונה של הבן שלי ביום שבת. אתה יודע, אצלנו זה מינימום שבוע שלם להתכונן״.

גם אצלנו. שיהיה במזל טוב. אבל אתה מבין שבמפלגה שלך מקבלים אותך רק כשאתה בדמות הערבי הטוב שמדבר עברית ספקטקולרית אבל לא רוצים שתחולל מהומות?

״ציפי לבני אמרה עוד ב-2006, לפני שחברנו למפלגה אחת, שלא כל מי שנלחם בחיילים נגד הכיבוש הוא טרוריסט, אבל עליה לא התנפלו ככה. וגם אהוד ברק אמר שאם היה פלסטיני היה נכנס לאחד מארגוני הטרור. אבל כנראה שבתקופה הזו יש מוזיקה עם אוזן סלקטיבית לכאלה שמותר להם לומר דברים מסוימים וכאלה שאסור להם. אני חי עם זה וזה מדרבן אותי עוד יותר. אני לא ׳ערבי טוב׳, אני ערבי מאתגר״.

התגובות של חבריך למפלגה הפתיעו אותך או שהבאת את זה בחשבון לפני שאמרת את הדברים?

״הן איכזבו אותי לחלוטין, אבל האמת היא שזה לא כל כך הפתיע אותי. אני רואה את הלכי הרוח בתקופה האחרונה במפלגה ואני מתווכח איתם פעם אחר פעם בסיעה שלנו בכנסת בדיוק על העניינים האלה. במקום שהמחנה הציוני יהיה מפלגת מרכז הוא הפך למפלגת מרכז-ימין. זה מאכזב אותי אבל מדרבן אותי להילחם כדי להחזיר את המפלגה לתלם״.