עלייה של מאות אחוזים באלכוהול ובמתוקים: מה הזמנו הביתה בימי הקורונה

עלייה של 615% במשלוחי משקאות חריפים ובירות ו-447% במשלוחי קינוחים: עידן שקד, סמנכ״ל מוצרים ושיווק בחברת טאביט מספר איך שינו החודשיים האחרונים את דפוסי ההזמנות שלנו

שליח (צילום: Shutterstock)
שליח (צילום: Shutterstock)

עוד מוקדם לדעת איך שינה משבר הקורונה את סצינת המסעדנות בתל אביב. חודשיים אחרי שהמסעדות סגרו את הדלתות, ועדיין לא ברור מתי בדיוק ובאיזה מתכונת ייפתחו מחדש.

בימים אלו המסעדנים מתארגנים לפתיחה מחודשת, מנסים להבין איך לעמוד בהנחיות הנגזרות ממגבלות משרד הבריאות ומהמשבר הכלכלי העמוק שאליו נקלעו ומה בכלל הקהל ירצה מהם ביום שאחרי. אבל דבר אחד כבר ברור – לאפליקציות המספקות פתרונות ממוחשבים למסעדות – החל מניהול ההושבה ועד לתפעול משלוחים וגביית כסף ללא מגע יד אדם יהיה חלק חשוב מאי פעם במציאות החדשה.

"המסעדן הוא חיה אדפטיבית", אומר עידן שקד, סמנכ״ל מוצרים ושיווק בחברת טאביט, המספקת פלטפורמה לניהול כל היבטי האירוח והמשלוחים של מסעדות. "בתקופת הסגר ראינו את המסעדנים יוצאים עם פתרונות יצירתיים למצב – הם עשו מארזים, פתחו מכולות של חומרי גלם, סיפקו ארוחות מיוחדות וביקבקו משקאות. אנחנו בטוחים שחלק מהפתרונות הללו ימשיכו ללוות את הענף גם בעתיד".

ללא מגע יד אדם. טאביט
ללא מגע יד אדם. טאביט

אם עוד לפני הקורונה כבר התרגלנו לקבל במשלוח את ארוחות הצהריים שלנו, סגירת המסעדות והסגר בבית הפכו אותנו לחיות מפונקות שרגילות לקבל עד פתח הדלת כל דבר שנוכל רק לחשוב עליו: את הקוקטיילים המשובחים של האימפריאל קוקטייל בר, ספייסהאוס והבית התאילנדי, ארוחות גורמה של מסעדות כמו OCD, מלגו ומלבר והבסטה, את חומרי הגלם המטורללים של האחים דוקטור שפתחו מכולת אינטרנטית ואת ארוחות השישי של רן שמואלי, השף של קלארו.

"המסעדנים עשו סוויץ'", מסביר שקד. "מסעדה כמו קלארו למשל, שהבינה שלשלוח את האוכל שלה כפי שהוא זה לא ריאלי כי מדובר באוכל מורכב שצריך להכין על המקום, מוכרת ארוחות שישי במשלוח. האחים, שידועים בחומרי הגלם המשובחים שלהם, פתחו מכולת אינטרנטית. כל אחד מנסה להבין במה הוא טוב ומה הוא יכול לספק עד הבית ועושה את זה".

עידן שקד, טאביט (צילום: אילן בשור)
עידן שקד, טאביט (צילום: אילן בשור)

מי שתפעל שירות משלוחים עוד קודם למשבר, מסביר שקד, הרוויח. "אלו פחות או יותר המסעדות שנשארו עומדות. בגלל העלויות הגבוהות שגובות חלק מחברות המשלוחים, מסעדות שהיה להן שירות משלוחים משלהן או שהמירו חלק מהמלצרים לשליחים שיחקו אותה בגדול. המודל הכלכלי של עבודה עם שירות משלוחים חיצוני הוא שזה אמור להיות האקסטרה של מסעדה עובדת. אבל כשזה כל מה שאתה עושה, העלות גבוהה מדי".

מיד בתחילת המשבר התגייסה טאביט עבור המסעדות העובדות עמה וחיברה אליהן את פלטפורמת הזמנת המשלוחים והטייק אווי שאיפשרה למסעדות תפעול מלא של מערך משלוחים עצמאי ללא צורך להשתמש בגופים חיצוניים ולשלם עמלות גבוהות. בנוסף, עצרה החברה חיוב למסעדות בגין הזמנת טייק אווי ואיפשרה למסעדות המעוניינות בכך להקים מערכי משלוחים וטייק אווי דרך הפלטפורמה ללא עלות.

התוצאות לא איחרו לבוא: מספר המסעדות שהקימו מערך משלוחים דרך טאביט עלה ב-70% לעומת טרום קורונה, ומספר ההזמנות הממוצע ליום כמעט הוכפל. זמני המשלוח השתפרו דרמטית – זוכרים את הימים שהם חיכינו למשלוח שעה ורבע? לדברי שקד, הם מאחורינו. "המשלוחים בתקופת הקורונה היו זריזים במיוחד גם בגלל שלא הייתה תנועה בכבישים, אבל גם בגלל שהמסעדנים התמקצעו והקהל התרגל לקבל את האוכל יותר מהר".

גם דפוסי ההזמנה, מספר שקד, השתנו: "בגלל שאנשים עבדו מהבית, משלוחי הצהריים הפכו להיות יותר פופולריים ממשלוחי הערב. אם פעם הצהריים היה 40% והערב 60%, היום משלוחים בצהריים מהווים 55% מההזמנות. בנוסף, ממוצע ההזמנה עלה ב-15% לסועד. כשאנשים עובדים מהבית הם כבר מזמינים אוכל לכל המשפחה. עובדים שיש להם תקציב לארוחות ממקום העבודה משתמשים בו פחות פעמים בשבוע, אבל כשהם מזמינים הם מזמינים יותר".

האלכוהול, לא מפתיע, זכה אף הוא לפופולריות רבה בתקופת הקורונה והזמנת משקאות כחלק מהארוחה עלתה ב-615%, מספר שקד, והזמנות הקינוחים ב-447%.

מגמה נוספת ולא מפתיעה היא ירידת קרנו של המזומן. "אנשים לא רוצים לגעת בכסף. יש לנו אפליקציית תשלום דיגיטלי שבה אחרי הזמנה טלפונית אתה מקבל לינק ומשלם באמצעות טאביט. וזו מגמה שרק תלך ותתחזק".

פעילות החברה גם בארצות הברית, במדינות שבהן המסעדות כבר פועלות מאפשרת לשקד לשרטט את העתיד הקרוב בתחום: "אנשים פשוט רוצים לצאת מהבית לשנייה ולשבת עם חבר ליד שולחן, אבל ההזמנה תיעשה באפליקציה, הזמנת האוכל תיעשה באפליקציה וגם התשלום. בשלב זה, אנשים פשוט רוצים לעשות הכל עם הטלפון שלהם בלי לגעת בכלום. מקומות עם עמדת שירות עצמי ממוחשבת שכולם נוגעים בה יקחו צעד אחורה או יצטרכו להתאים את עצמם. עניין הדיווח על מי נמצא בעסק בכל רגע נתון יתחזק , וגם הצורך של מסעדנים באפליקציות שמנהלות את כמות האנשים שנמצאים בעסק. החלום הרטוב של מסעדן לראות עסק מפוצץ לא קיים כרגע. בגלל שמסעדות יצמצמו כוח אדם, הכוח שלהם כמעסיקים יגדל. התחושה היא שהעולם של המסעדות יהפוך להיות יותר ויותר דיגיטלי. התזרים של להגיע למסעדה יהיה להגיד שלום, למדוד חום, להזמין הכל ולשלם דרך הטלפון ואז להגיד שלום ותודה. כולם יצטרכו לעשות את האדפטציות הנדרשות, ואנחנו מקווים שהמסעדנים ייצאו מזה מחוזקים. מה שבטוח, אנשים לא יפסיקו לאכול במסעדות".

להורדת אפליקציית טאביט
לאתר טאביט