"טאטאמי": הסרט הישראלי איראני הראשון סוחף בפסטיבל ונציה

"טאטאמי" (צילום: יחסי ציבור)
"טאטאמי" (צילום: יחסי ציבור)

"טאטאמי", סרטם של הבמאי גיא נתיב והבמאית-שחקנית האיראנית זהארה אמיר איברהימי, הוקרן בהקרנת בכורה בפסטיבל ונציה לקולנוע וזכה להמון תשומת לב תקשורתית ולא מעט ביקורות מהללות. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליו

5 בספטמבר 2023

עוד לא נרגענו מ"גולדה", סרטו של גיא נתיב שפתח את פסטיבל הקולנוע בירושלים בכיכובה של הלן מירן, והבמאי המצליח כבר מביא את הסרט הבא שלו אל המסכים בהקרנת בכורה בפסטיבל הקולנוע בוונציה ומחולל לא מעט רעש: "טאטאמי", שמתויג בפסטיבל המוערך כ"הסרט הישראלי-איראני הראשון", אותו ביים יחד עם השחקנית-בימאית האיראנית זאהרה אמיר אברהימי.

הסרט עוסק במתאבקת ג'ודו איראנית שמגיעה עם המאמנת האישית שלה אל אליפות העולם, רק כדי לגלות שבדרכה אל המדליה הנכספת ניצבת ג'ודוקא ישראלית אימתנית, אותה היא עשויה לפגוש בקרב הגמר. הסיפור מבוסס על מקרים אמיתיים שבהם נדרשו ספורטאים איראנים להפסיד בכוונה כדי להימנע ממפגש עם ספורטאים ישראלים, האחרון שבהם אף הוביל להשעיית איראן מתחרויות בינלאומיות. בסרט נדרשות המתאבקת האיראנית הצעירה לילה (בגילומה של אריאן מנדי) והמאמנת הוותיקה שלה (זאר אמיר אברהימי) לביים פציעה ולפרוש מהתחרות תחת איומי פגיעה במשפחותיהן, והתוצאה היא סרט ספורט מרגש שמתערבב עם דרמת מתח פוליטית-מדינית.

גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן מקבלים את האוסקר על Skin (צילום: Getty Images)
גיא נתיב וג'יימי ריי ניומן מקבלים את האוסקר על Skin (צילום: Getty Images)

נתיב, זוכה האוסקר על סרטו הקצר "Skin", ליהק כהרגלו את השחקנית הנהדרת ג'יימי ריי ניומן (שהיא גם אשתו) לתפקיד משנה, כשבתפקיד המתאבקת הישראלית לוהקה השחקנית ליר כץ. ההפקה כולה טובלת בישראליות, עם אבי ניר ומשה אדרי ברשימת האקזקיוטיב פרודיוסרז הארוכה של הסרט, ועם עדי עזרוני כמפיקה בפועל ועורך הוידיאו המעולה יובל אור על העריכה. הסרט מצולם כולו בשחור לבן אקספרסיבי ודינמי, צילומי הקרבות נראים מופלאים ממש, וגם הביקורות הראשונות מפסטיבל ונציה הנחשק בעיתונות ההוליוודית משבחות אותו לא מעט.

"טאטאמי" (צילום: יחסי ציבור)
"טאטאמי" (צילום: יחסי ציבור)

כך למשל ביקורת משתפכת למדי ב"וראייטי" ניבאו לסרט הצלחה רבה במעגלי הפסטיבלים וקראו לו "מותחן פוליטי-ספורטיבי עוצמתי", בעוד אתר התעשייה הנחשב "סקרין ראלי" משבח את משחקה של אריאן מנדי, את הריאליזם המשכנע ואת גישתם הבלתי-ממצמצת של צמד הבמאים. התקשורת ההוליוודית נלהבת מאוד גם מסיפור ההפקה של "טאטאמי", שצולם תחת מעטה סודיות בגיאורגיה תוך ניסיונות הסתרת מוצאם של שני הבמאים ואנשי הצוות, כדי להימנע מהתנגשות עם איראנים שחיים שם, כולל כתבת ענק מרתקת ב"הוליווד ריפורטר". נמשיך להחזיק אצבעות.