טאטרן זה כבר לא שם של להקה. זה שם של ז'אנר

כמו פטריות אחרי הגשם או להקות אחרי טאטרן, יותר ויותר מוזיקאים בוחרים לנגן מוזיקה אינסטרומנטלית ומסובכת, לתשואות הקהל. איך הפכה המוזיקה המשונה הזו לדבר הכי חם בסצנה המקומית העצמאית?

טאטרן (צילום: אייל בסון)
טאטרן (צילום: אייל בסון)
1 בנובמבר 2017

השנה היא 2017 והז'אנר הכי פופולרי באינדי הישראלי – המקום שממנו יוצאות הבשורות המוזיקליות בארץ – הוא רוק מתקדם. או פיוז'ן. או רוק פסיכדלי. או אלקטרוניקה. או פוסט־מטאל. למעשה אין מושג אחד שיבהיר מהו הדבר הזה שטאטרן, הלהקה שמובילה את המישמש הזה, מנגנת, אבל מי שעוקב אחרי התפתחות הרוק בתל אביב או היה באינדינגב האחרון יודע: כולם רוצים לנגן את הדבר הזה. בזמן שטאטרן התעללו באלפים הרבים שבאו לשמוע אותם ולהריע להם בבמה הגדולה של אינדינגב התרחש רגע פואטי: בכמה שניות של שקט נשמעו צלילים מהבמה הקטנה המרוחקת, שנשמעו כמו המשך של מה שקורה בבמה המרכזית. כשטאטרן ירדו, הקהל נהר בהמוניו אל מה שהתברר כהופעה של להקת Oy Li. למחרת ניגן ההרכב Geshem. המהדרין יוסיפו שמות שלא הופיעו השנה באינדינגב, בהם Meuban ,Solar Wind ו־Doctor B . המשותף לכולן, מלבד השמות באנגלית: ההשפעה של טאטרן ודומותיה.

כבר זמן מה שטאטרן, השלישייה האינסטרומנטלית שממלאת את הבארבי פעם אחר פעם בקהל ששר את המלודיות ומתעופף עם הג'אמים הניסיוניים, ידועה כדבר הכי חם בסצנה. עכשיו מתברר שכולם רוצים להיות כמוהם. איך מוזיקה מורכבת וניסיונית הפכה לשם דבר? מתחילת העשור עד אמצעו החלו מספר להקות, בהן טייני פינגרז (שהופיעו גם הם, כמובן, באינדינגב האחרון), ליירז וטאטרן, להשתעשע עם סאונדים מוזרים, משקלים מורכבים וגרוב מהודק. הקהל, שבתחילה היה קטן אך מסור, החל לאט לאט לגדול. מי שזוכר את ההופעות הראשונות של טאטרן לא ישכח את המבטים ההמומים בקהל ואת מה שרץ לכולם בראש: זה אוונגרדי לגמרי אבל קליט כמו פול מקרטני; ניסיוני כמו שטוקהאוזן אבל מלודי בטירוף. בעוד ליירז התפרקו (אביב כהן ויונתן אלבלק עברו לנגן ב־Geshem) וטייני פינגרז משפיעים מאוד אבל קשים לעיכול עבור הקהל הרחב, טאטרן פרצו את הדרך עבור מוזיקאים רבים כשנכנסו לגלגלצ והוכיחו שיש מקום למוזיקה הזו במיינסטרים.

אין מילים. טאטרן בהופעה (צילום: Gaya's Photos)
אין מילים. טאטרן בהופעה (צילום: Gaya's Photos)

לגל אפלרויט, שדרן ועורך מוזיקלי ששידר עד לאחרונה ב־88, יש כמה סברות למקור התופעה. "יש הבדל בין לראות את טאטרן בהופעה ולשמוע אותם בבית. אנשים נהנים יותר מהכל לראות מוזיקאים עם יכולות מדהימות על הבמה, וכל הפסטיבלים שקמים לצד הפסטיבלים הגדולים בשנים האחרונות נותנים מקום ללהקות כאלה. חלק מהחבר'ה האלה באים מתחום הג'אז, ויכול להיות שההתעוררות הגדולה שהייתה לפני 10־15 שנים בג'אז הישראלי באה לידי ביטוי עכשיו במעגלים האלה".

אוי לי הם דוגמה מצוינת לגל השני של הלהקות הטאטרניות. חברי הלהקה, בני 17 עד 20, מציינים את טייני פינגרז וטאטרן, וכן רוק מתקדם קלאסי, מטאל, ג'אז ופיוז'ן, כהשפעות עליהם. "יש המון להקות אינסטרומנטליות מצוינות בסצנה הישראלית ואנחנו מאמינים שהן משפיעות זו על זו. אנחנו מאוד אוהבים את טאטרן", הם מציינים, "אתה ללא ספק יכול לתפוס כל אחד מחברי הלהקה בהופעה שלהם בניסיון לתפוס קצת השראה. אנחנו חושבים שההשפעה שלהם מאוד ברורה בסצנה, הם פתחו לנו וללהקות שחושבות כמונו את ההזדמנות להגיע לעוד אנשים".

5 להקות בז'אנר שכדאי לבדוק

Oy Li .1

הנציגים הצעירים של הסצנה המוזרה הזו. רוק מתקדם, פיוז'ן והחלל החיצון הן ההשפעות, והרוח של טאטרן בהחלט מרחפת מעל. הם עוד צעירים, אבל אם הם ימשיכו כך עוד נשמע עליהם.

Geshem .2

יחד עם שוזין (3421, עוזי נבון ועוד), שני שלישים מ־ Layerz ז"ל עושים מוזיקה מהפנטת ומתגלגלת, שמצליחה להרקיד בלי לוותר על טיפת אינטליגנטיות.

3. Meuban

מוזיקה סוחפת ופסיכדלית מאוד, איפשהו על התפר שבין אפלה להארה. אם אוי לי הם הגל השני של טאטרן, מאובן הם הגל השני של טייני פינגרז.

Solar Wind .4

חיבור נהדר בין פיוז'ן לרוק מתקדם עם מלודיות יפהפיות בגיטרה, בקצה הכי רוחני של הז'אנר הרחב הזה.

Doctor B .5

המוזיקה שסופר מריו שומע אחרי שהוא לוקח את הפטרייה ונופל בצינורות לשאול. השלישייה הזו עכשיו בארצות הברית וצפוי להם עתיד מזהיר.