כל העיר טאקו: 5 דוכני רחוב מקסיקניים שאתם חייבים להכיר

האוכל המושלם לקיץ הישראלי. טאקוס בקליפורניה (צילום: איוון גילמן)
האוכל המושלם לקיץ הישראלי. טאקוס בקליפורניה (צילום: איוון גילמן)

קשה להסביר למה, אבל עד הקיץ האחרון ידענו בעיר חסך רציני של אוכל הרחוב האולטימטיבי שאין מתאים ממנו לאקלים המקומי. לשמחתנו זה לחלוטין השתנה עם גל של פתיחות (אחת ממש חדשה) משמחות. תביאו הרבה מפיות ומים, סליחה - מרגריטה

26 באוגוסט 2021

בשנים האחרונות ודאי עברה בראשם של חובבי האוכל המקומיים המחשבה על המחסור התמוה בדוכני טאקוס. הפלא ופלא, הקיץ הזה הגיע אלינו עם רוח יבשושית ולחות אימתנית שנשאו עמן גל של מקומות המציעים את אוכל הרחוב האולטימטיבי, המתאים בול לטמפרטורות פה. זה חריף, זה חם, זה לוהט – קבלו את 5 דוכני הטאקו שחובה לבקר בהם בקיץ הזה.

1. לוס גרינגוס – הטאקו המפתיע

לוס גרינגוס. צילום: ניב טובול
לוס גרינגוס. צילום: ניב טובול

כל מי שראה קצת נטפליקס בשנים האחרונות יודע שגרינגוס הוא הכינוי הלטיני לאמריקאים. את לוס גרינגוס בשדרת הברים של רחוב יום טוב, בשוק הכרמל, פתחו שני חברים שגדלו בניו יורק ולוס אנג'לס בסביבת הרבה מהגרים מקסיקנים שהביאו תרבות אוכל עשירה לאמריקה הצפונית. אצל הגרינגוס בשוק הכרמל לא תמצאו היצמדות למסורת המקסיקנית, הם נשענים על בסיסי הטעם ולוקחים את הכל למקום גדול, שונה ורחוק יותר. את הטורטייה הם מכינים במקום, מול הלקוח, מה ששומר על טריות מירבית. המילויים הם ברבקואה, צ'ילי-ריינה וטופו ופטריות (טבעוני).

כדאי לשים לב למנת הצ'ילי-ריינה, שהיא למעשה מנת טאקו עם פלפלי צ'ילי חריפים וצלויים שממולאים בגבינות חלומי ומוצרלה, ומעליהם סלסה של עגבניות בצל וכוסברה; התוצאה היא ביס חדשני ומרתק. שכבות טעם ומרקם שונות מורגשות בנגיסה, והטאקו הנדיב הזה ללא ספק יוצא דופן בגזרת הטאקוס המקומית. גם טאקו הברבקואה (בשר בבישול ארוך) שמגיע עם אותה סלסת עגבניות-בצל-כוסברה הוא נדיב, טעים טרי ומרענן. הגרינגוס מפתיעים גם בגזרת הרטבים, כשעל הטאקוס קיבלנו סלסת צ'יפוטלה-טחינה שהדגימה שילוב מעניין שהוסיף חריפות ושומניות נעימה מאוד.
נשאר לכם מקום? הלוס גרינגוס נמצאים בלב שדרת הברים של שוק הכרמל, ככה שאם נשאר לכם מקום לשתות תוכלו לשלב בירה מקסיקנית, קוקטייל או צ'ייסר טקילה במחיר משתלם עם הטאקוס שלכם.
מחיר לזוג טאקו – 35 ש"ח, יום טוב פינת מל"ן, ראשון-שישי 16:00-00:00

2. לה אסקווינה – הטאקו של העם

לה אסקווינה. צילום: ניב טובול
לה אסקווינה. צילום: ניב טובול

הפינה (אסקווינה בספרדית) הזאת היא אחת ממבשרות הבשורה המרכזיות בקיץ הזה. היא מביאה את כל מה שיפה בתרבות הטאקו המקסיקנית ובתרבות אוכל הרחוב הישראלית למנה אחת. מהצד המקסיקני נפגוש את טורטיית החיטה שמתובלת על הפלאנצ'ה הלוהטת בנוזלי השומן שניגר בבישול הארוך של הבשר, מה שמוסיף למנה טעמי בשר עמוקים ואוממי שמלווה גם את קצה קצהו של הטאקו. הבשר כאמור מבושל לאורך זמן ממספר נתחים שמעשירים את הביס, ומעל כל אלה נחה לה סלסת פיקו דה גאיו מעגבניות קיץ טריות, בצל סגול קצוץ דק, כוסברה ובצל ירוק.

מהצד הישראלי נקבל את העושר והשפע שנראים ומורגשים בטאקו הזה – הוא נדיב בבשר ובמיצים שישאירו לכם אצבעות מלאות בטעם שתרצו ללקק. וכמובן, לא נשכח את התור המשתרך מהדוכן והציפייה המרעיבה שמגיעה בעקבותיו.
נשאר לכם מקום? אוכלים עוד טאקו, כמובן. בלה אסקווינה מתמקדים במנת טאקו אחת בלבד. אנחנו מאוד אוהבים דוכני אוכל שמוכרים מנה אחת, זה משדר ביטחון במנה וחוסר התחנפות. בלה אסקווינה זה לגמרי קורה.
מחיר לזוג טאקו 36 ש"ח, השומר 1 (שוק הכרמל), שני-רביעי 12:00-20:00, חמישי 12:00-חצות, שישי 11:00-17:00, מוצ"ש 19:00-חצות, ראשון סגור

3. באחה קליפורניה – הטאקו הטרנדי

באחה. צילום: ניב טובול
באחה. צילום: ניב טובול

בסמטת השוק התוססת במתחם שוק לוינסקי התבסס בשנתיים האחרונות הקליפורניה – הלא הוא הבר הלא מתאמץ אך מוקפד שכולנו רוצים לסיים בו את הערב. בחודשים האחרונים נפתחה בצמוד לקליפורניה "הבאחה" בר, מאותו בית יוצר, שמתמקד בתרבות אלכוהול ואוכל מקסיקנית ומציע תפריט טאקו ומנות קטנות לאורך הלילה. המיזוג הטבעי בין הבאחה לקליפורניה הוליד פינת בילוי תוססת, עם שירות מצוין וטעמים מסקרנים. הטאקוס שמוגשים במקום קטנים ביחס למחירם ומותאמים לאווירת המנות הקטנות לצד הדרינקים.

נהנינו מאוד מטאקו סביצ'ה, שהדגיש את החשיבות של טריות חומרי הגלם, כאשר את קוביות הדג הלבן שתובלו היטב ליוו גם אבוקדו, צנונית וכוסברה שהביאו משב רוח מרענן ממקסיקו אל אדמת שוק לוינסקי. עוד דבר שחשוב לשים לב אליו הוא הסלסות שמכינים במקום – הבנרו-אננס והבנרו-נקטרינה-אפרסק. השילוב המתקתק-חריף של הסלסות העצים והרים את טעמי הטאקו למקומות גבוהים יותר.
נשאר לכם מקום? חוץ מסוגים רבים של דרינקים מקסיקניים וקלאסיים ברמה גבוה שיציעו לכם כאן, תמצאו גם מנות קטנות בהשראה מקסיקנית כמו נאצ'וס סופרים ולביבות פולנטה עם סלסלת ירקות שרופים שלגמרי ישלימו את האווירה.
מחיר לטאקו יחיד – 22-24 ש"ח, סמטת השוק 3, א'-ה' 18:00-05:00, ו' 13:00-18:00, שבת 22:00-05:00

4. ויוה מחיקו – הטאקו השמח

ויוה מחיקו. צילום: ניב טובול
ויוה מחיקו. צילום: ניב טובול

במעבר בשדרה המרכזית של שוק הכרמל אי אפשר לפספס את הפינה המקסיקנית הזאת. צבעוניות מזמינה ויוצאת דופן יחד עם צלילי מוזיקה לטינית קצבית שגורמת לטבחים ולסועדים לנוע מצד לצד, יבשרו שהגעתם למקום הנכון. הסיפור של ויוה מחיקו הוא סיפורה של משפחה שעלתה ממקסיקו ורצתה להביא את ה-Look&Feel של טאקריה מהשווקים של מקסיקו הישר ללב ליבו של הקונצנזוס המקומי – שוק הכרמל. הטאקוס כאן מגיעים בשלשות, גודלם מספק, והם עשויים מטורטיית תירס עבה יחסית שנושאת את המילויים הנדיבים בצורה נהדרת.

ממש אהבנו את הטאקו עם הבשר בבישול ארוך שהיה עסיסי מאוד, ונעזר בסחיטת ליים נדיבה וסלסות מצ'יפוטלה וחלפינו כדי להפוך לביס קייצי חלומי. גם טאקו עוף טינגה מומלץ מאוד; הוא כל מה שמדמיינים לקבל בהזמנת טאקו – רצועות עוף על הפלאנצ'ה עם בצל מקורמל, פיקו דה גאיו, כרוב סגול וגוואקמולה שמרכיבים ביס מרענן, טרי וטעים.
נשאר לכם מקום? מגוון מרגריטות מרימות מורל, בוריטוס וגרינגס (מעין טוסט-טורטיה) יחכו לכם ממש שם.
מחיר לשלישיית טאקו – 38-45 ש"ח, הכרמל 36, ראשון עד שישי 10:00-17:30

5. דה טאקו – הטאקו האותנטי

דה טאקו. צילום: ניב טובול
דה טאקו. צילום: ניב טובול

אחרי שנים של עבודה במסעדות שף ומטבחי עילית, כולל עבודה במסעדת פויול ממקסיקו סיטי שלקחה את הטאקו העממי לרשימת המסעדות היוקרתית של סן פלגרינו, הגיע שחר וולמר עם חלום לדוכן מקסיקני אותנטי בארץ. הטאקוס כאן לא מתחנפים ולא עברו התאמה כלשהי – הם מביאים את מקסיקו כמו ששחר מכיר אותה. דה טאקו נמצאת בלב העיר, בפינה שהונצחה כאימפריית השמש בסדרה המדוברת של תחילת שנות האלפיים, ומושכת אליה טועמים סקרנים לכל אורך היום.

טורטיות התירס של דה טאקו מיוצרות במיוחד עבורם לפי מתכון של שחר, ומאכלסות מילויים כמו בשר בקר צלוי בשומן חזיר, לשון בקר בבישול ארוך, נקניקיית חזיר מעושנת (תוצרת בית) וכרוב מעושן ששומרים כולם כאמור על טכניקות וטעמים מקסיקניים אותנטיים. הטאקוס כאן קטנים ביחס למחיר שנגבה עבורם, אך טעמיהם העזים (במיוחד חריפותם) גורמים לעניין רב בחך ולסקרנות לטעום עוד ועוד. הסלסות שמיוצרות במקום גם הן יוצאות דופן, קערות המכילות רטבים בצבעים כתום, ירוק ואדום מזמינות אתכם למזוג סלסות משמש-הבנרו, עגבניות שרופות-צ'ילי ואבוקדו-מלפפון-הבנרו (בהתאמה) שייקחו את חוש הטעם שלכם הישר לשוק המרכזי במקסיקו סיטי.
נשאר לכם מקום? חוץ ממרגריטה קפואה שנמזגת כאן כל היום ניתן למצוא גם מנות קטנות כמו צ'יצ'רון דה קזו, סביצ'ה דג ים והבנרו (שתיהן בספיישלים), ועוד מנות שמתחלפות לפי העונה.
מחיר לטאקו יחיד – 19 ש"ח, נחמני פינת יהודה הלוי, שני עד חמישי 14:00-00:00, שישי ושבת 12:00-00:00