העתיד קורה: טום הנקס נגד פרסומת שגנבה את דמותו באמצעות AI

תייגו כוכב הוליוודי מאופר ודמות AI ואל תגלו להם מי זה מי. טום הנקס (צילום: @tomhanks/ אינסטגרם /מתוך הסרט "סאלי")
תייגו כוכב הוליוודי מאופר ודמות AI ואל תגלו להם מי זה מי. טום הנקס (צילום: @tomhanks/ אינסטגרם /מתוך הסרט "סאלי")

הכוכב ההוליוודי גילה סרטון ש"רץ ברשת" ובו מנסה דמות AI שלו לשכנע אנשים לרכוש ביטוח דנטלי, ומיהר להזהיר את עוקביו ברשתות החברתיות. זה כנראה המקרה הראשון שבו כוכב בסדר הגודל של הנקס נזעק להגן על זכותו לדמותו - אבל בוודאי שזה לא המקרה האחרון. רק התחלנו

2 באוקטובר 2023

מאז התפוצצותו של גל ה-AI הנוכחי לאורך השנה האחרונה, בעיקר בכל הקשור לדימויים חזותיים, היה די ברור שמישהו מתישהו ינסה להשתמש בטכנולוגיה כדי לגנוב את דמותם של מיטב השחקנים והכוכבים לצרכיו המפוקפקים. ובכן, העתיד קורה עכשיו ונראה שטום הנקס תפס את הגנבים על חם.

בפוסט ויראלי באינסטגרם חשף הנקס דימוי שנראה כמוהו בצעירותו, וסיפר לעוקביו שמדובר בפרסומת לביטוח דנטלי שאין לו שום קשר אליה. "היזהרו!!", כתב הנקס, "מסתובב איזה וידיאו שם בחוץ שמקדם איזו תוכנית ביטוח דנטלי באמצעות גרסת AI שלי. אין לי שום קשר לזה", סיכם בקצרה. הנקס לא אמר אם בכוונתו לנקוט בצעדים משפטיים, אבל האירוע עצמו כבר צבר תאוצה והפך לשיחת היום בהוליווד בדיוק בזמן להתחדשות הדיונים בין איגודי השחקנים לתאגידי הבידור על רקע שביתת השחקנים, בין היתר סביב השימוש בגרסאות AI עתידיות של שחקנים והאופן בו יפוצו על כך.

הפרסומת המדוברת עצמה בכיכובו של AI-הנקס לא אותרה ברחבי הרשת, וכנראה שמדובר בוידיאו שרץ בעיקר על שרתי פרסומות של משחקים סלולריים. לאורך השנה האחרונה הפכו שעשועי הוידיאו ב-AI, בדרך כלל באיכות נמוכה שמוגבלת לסרטונים קצרצרים, לתחביב פופולרי של רבים. במדינות רבות בארצות הברית ובראשן קליפורניה עובדים על חקיקה שתהפוך סרטוני דיפ-פייק "פוגעניים באופן קיצוני" לעבירה פלילית שדינה מאסר או קנסות גבוהים, עם עין על תעשיית הפורנו, אבל אפשר להיות בטוחים שהשד הזה כבר יצא מהבקבוק וכנראה שלא ישוב.

הנקס עצמו לא הרחיב לגבי תחושותיו למראה סרטון הפרסומת המביך, וסביר שרוב מי שנתקל בו מבין מיד שמדובר בחיקוי AI לא מבריק, אבל פרסומות מהסוג הזה אינן פונות אל הרוב, אלא אל מיעוט תמים שיאמין להן. הנקס עצמו דווקא התבטא לאחרונה בהתלהבות רבה לגבי האפשרות שדמויות AI שלו ימשיכו לשחק בסרטים גם אחרי מותו, כששוחח בפודקאסט של אדם באקסטון על היישומים העתידיים של הטכנולוגיה החדשה. "אני יכול להציע עכשיו סדרה של שבעה סרטים בכיכובי כשאני בן 32", אמר הנקס. "אוטובוס יכול לפגוע בי מחר, אבל אני אמשיך להופיע לנצח".