הנה באה הרכבת: המדריך לטיול בסביבת רכבת העמק

בעוד כשנה וחצי נוכל לנסוע ברכבת העמק החדשה ולהגיע בצ'יק לפריפריה. עד שזה יקרה כדאי לקפוץ לטיול בסביבה שבה היא תיסע

בקרוב במרחק דקות. איזור הרכבת המיועד
בקרוב במרחק דקות. איזור הרכבת המיועד
23 ביוני 2015

אני עוצמת עיניים ומדמיינת שאני ברכבת. הנסיעה חלקה ומהירה, והנוף מהחלון גורם לי לשקוע בהזיות כפריות: מרבד חמניות צהוב ענקי, שדה כותנה ואופק של ריבועי חום־ירוק־צהוב – פזל של אדמה חרושה, שדות וקוביות קש. בניגוד לרכבת העירונית של תל אביב, שאין לדעת מתי תתגשם, ברכבת מחלומותי – רכבת העמק החדשה שתנוע מחיפה לבית שאן – נוכל אשכרה לנסוע בעוד כשנה וחצי. אם תיסעו עכשיו בכביש 70 ובכבישים הראשיים של עמק יזרעאל ועמק המעיינות, תראו את השדות וגם את עבודת הבנייה המסיבית־היסטרית של נתיבי ישראל, שבה מניחים את מסילת הרכבת החדשה ואת אדני הבטון ובונים גשרים, מנהרות, מחלפים, עמודי ענק ותחנות רכבת מודרניות.

כל זה די מרגש, כי הפריפריה הולכת להתקרב משמעותית למרכז (20־30 דקות מבית שאן לחיפה) וגם בגלל ההיסטוריה. הרכבת הזאת היא לא המצאה חדשה. המסילה הונחה ממש בתוואי של רכבת העמק הקודמת, שפעלה ב־1905־1948, הגיעה עד לסוריה ושם התחברה לרכבת החיג'אזית אשר הובילה חצי האי ערב. חלומות לחוד ומציאות לחוד, אבל בהחלט מדברים על כך שבעתיד תתחבר המסילה למסילה ירדנית ותדהר עד עמאן.

זה נסע פעם. איזור הרכבת המיועד (צילום: נתיבי ישראל)
זה נסע פעם. איזור הרכבת המיועד (צילום: נתיבי ישראל)
בקרוב במרחק דקות. איזור הרכבת המיועד(צילום: נתיבי ישראל)
בקרוב במרחק דקות. איזור הרכבת המיועד(צילום: נתיבי ישראל)

בינתיים שוחזרו כאן מבני האבן ששימשו את התחנה בבית שאן, ובכפר יהושע שופצו שבעה מבנים טמפלריים יפים ואפשר לתאם במקום הדרכה. בדרך תראו את מבנה התחנה החדש שנבנה עם מחווה אדריכלית לתחנה הישנה. בסוף הביקור מומלצת הפסקת קפה/מיץ/נשנוש/אוכל בתחנת הקפה הסמוכה – עגלת הפתעות מענגות עם שולחנות וכיסאות מול שדה פתוח.

אם אתם באים עם פעוטות – מקום חמוד ומומלץ לפיקניק ושעשועים בחסות ההיסטוריה הוא תחנת הרכבת אלרואי בקריית טבעון. ילדי אלרואי, שיצאו כבר לגמלאות, לא הסכימו שהיא תיהרס ואספו תרומות כדי להקים גן קטן שישמר את זיכרונות ילדותם. בַמקום קרונות ישנים צבועים ופינות ישיבה, ואחד הקרונות הוא מרכז מבקרים (הביקור בתיאום מראש, 8239248־052).

איזור הרכבת המיועד (צילום: נתיבי ישראל)
איזור הרכבת המיועד (צילום: נתיבי ישראל)

בעמקים מלאים אפשרויות רבות לפעילות ולבילוי בעת הטיול משפחתי, למשל קטיף עצמי בשדה יעקב, מבוכי צמחים, פעילויות אקסטרים (אופניים, סגווי שטח, ריינג'רים), אמנות (המשכן לאמנות עין חרוד), היסטוריה (החצר של מרחביה שבה התגוררה גם גולדה מאיר, מוזיאון ההתיישבות ביפעת שאליו עבר לא מכבר פארק הטרקטורים, המיצג האורקולי הלילי בעתיקות בית שאן).

הנחת המסילה. (צילום: נתיבי ישראל)
הנחת המסילה. (צילום: נתיבי ישראל)
הנחת המסילה. (צילום: נתיבי ישראל)
הנחת המסילה. (צילום: נתיבי ישראל)

מקום מלהיב לישון בו הוא חוות הילה בכפר יחזקאל. במקום מאהל ענקי ומאובזר עם רצפת פרקט, מזגנים, מזרנים, מצעים מפנקים ומגבות בית מלון שכל אורח מקבל. בחווה כרם זיתים וגפנים, מטבח חדש וכיפי, מקלחות מענגות ואלף פינות זולה מושלמות. אתם זוג? במקום נמצאת הסוויטה האפריקאית – אוהל מפואר שיגשים לכם את הפנטזיה הקולוניאליסטית או האינדיאנה ג'ונסית.

לעמותת התיירות בעמקים

לעמותת התיירות מעיינות

לתחנת קפה

לחוות הילה

לחצר מרחביה 

תחנת רכבת העמק כפר יהושע