טייק 1: אפליקציית המשלוחים החברתית מגיעה לתל אביב

״עם חמישית מהמזון שנזרק במסעדות אנחנו יכולים לפתור את כל בעיית חוסר הבטחון התזונתי בארץ״. גיל בן משה, מייסד TAKE, מתכונן לכניסה לתל אביב ומבטיח לא לזנוח את החזון החברתי

גיל בן משה, עמרי גליק ושחר מרגלית, TAKE (צילום: שלומי יוסף)
גיל בן משה, עמרי גליק ושחר מרגלית, TAKE (צילום: שלומי יוסף)
2 באוגוסט 2020

לגדודי השליחים בכחול ובכתום של וולט ותן ביס יצטרפו בעוד כחודש וחצי שליחים בירוק. הכירו את Take, אפליקציית המשלוחים החדשה שתתחיל לפעול בעיר באמצע ספטמבר.

לא במקרה מדי השליחים של טייק ירוקים – האפליקציה שהוקמה עוד בשנת 2018 בידי הפעיל החברתי גיל בן משה (שהקים את תנועת ים חופשי) אוחזת באג׳נדה ירוקה הן מבחינה אקולוגית והן חברתית, ומבטיחה שעל כל הזמנה של הלקוח ממסעדה תתרום החברה משלוח של מזון עודף מהמסעדה לנזקקים.

המודל העסקי הייחודי המשלב את הצד העסקי עם זה החברתי נבנה בקפידה וכולל ממשק שמאפשר למסעדות לדווח באפליקציה על עודפי מזון הזקוקים לשינוע ורשת של פעילים חברתיים העומדת בקשר קבוע עם יזמיה ומפזרת את המזון בין עמותות ונזקקים. 

לדברי בן משה, 840 אלף טון מזון נזרק במסעדות מדי שנה ״עם חמישית מזה אנחנו יכולים לפתור את כל בעיית החוסר התזונתי בישראל״, הוא אומר. ״יש במסעדות עודפי מזון אדירים, והמסעדות רוצות לתרום. מצד שני יש את העמותות שצריכות את המזון. היתרון שלנו הוא שהשליחים בין כה פוקדים את המסעדות. כיום העמותות פונות בעיקר לגופים גדולים, אני נותן מענה בחיבור הזה בין המסעדות לעמותות״.

טייק: תתרגלו לירוק (צילום: יח״צ)
טייק: תתרגלו לירוק (צילום: יח״צ)

עם אילו עמותות תעבדו?
מבחינתנו עם כולם, כל מי שיצטרך, מקטנות ועד גדולות״. 

הפיילוט שפעל בנתניה בשנה האחרונה כבר מביא תוצאות מצויינות, הוא מספר: ״היום בנתניה אנחנו עובדים עם שמונים מסעדות ומחלקים את המזון דרך ארגון כוח לתת, שמצליחים, באמצעות מאות פעילים, לכסות כיום את כל הנזקקים בנתניה״. 

הקורונה עבדתה לטובתם
״האמת שכן, אבל כשהקמנו את האפליקציה ב-2018 לא ידענו שזה מה שיקרה. מבחינה זו, הסגר הראשון היה תקופה של חינוך שוק – גם הקהל וגם המסעדות למדו לעבוד עם משלוחים. כיום, עם מיליון מובטלים ועמותות ומחלקות רווחה שקורסות, ענין העוני הרבה יותר בכותרות ואנחנו כבר לא צריכים להסביר למה זה חשוב. אני חושב גם שאנשים אחרי עידן הקורונה מתחילים להסתכל לא רק על עצמם אלא גם על הזולת״. 

את השלב התל אביבי והמכריע בפעילות שלה – מייד אחרי תל אביב האפליקציה מתעתדת להתחיל לפעול בארצות הברית – תתחיל טייק עם מספר מצומצם יחסית של מסעדות (״בסביבות עשרים-שלושים מסעדות מובילות״, אומר בן משה). ענין העמלות מהמסעדות שעולה לכותרות פעם אחר פעם בהקשר של וולט יהיה שונה במקרה זה.

״אנחנו גובים 15% עמלה. אנחנו מודעים לכך שהמסעדה לא מסוגלת להרוויח כשהיא משלמת עמלה של עשרות אחוזים לחברת השליחויות ואנחנו מסתכלים על המסעדה כעל שותפה שלנו, לא כעל ספקית״ אומר בן משה.

צילום מסך מהאפליקציה. טייק
צילום מסך מהאפליקציה. טייק

וולט טוענים שהם לא מסוגלים להרוויח אם יגבו עמלה נמוכה יותר, אז איך בעצם אתם עושים את זה?
״יש להם שולי רווח עצומים והם מממנים את ההתפרשות שלהם דרך המסעדות. המודל שלהם עתיר משאבים, הם משקיעים בהמון אנשי שירות. המודל שלנו רזה ונבנה מראש על עמלה של 15%. מפה התחלנו ועם זה אנחנו רצים קדימה״. 

המיזם כבר הצליח לגייס כשני מיליון דולר ממשקיעים פרטיים ויצא בקמפיין Fundit שבו אפשר להשקיע 500 ש״ח ולהפוך לבעלי מניות בחברה. כמיליון וחצי שקל כבר גויסו כך. בשלב הבא, הם מתכוונים לשלב כוחות עם קרן הון סיכון ״היה חשוב לנו קודם לגייס דרך קמפיין גיוס המונים משתי סיבות – האחת היא לבוא לקרן כשכבר יש לנו הון וכוח מסויים, והשנייה היא שיווקית – דרך הקמפיין בפאנדאיט הצלחנו ליצור מעורבות של הקהל במיזם שלנו״. אומר עמרי גליק, סמנכ״ל b2b. 

אם לשפוט על פי הורדות האפליקציה, תל אביב לגמרי מחכה לטייק. ״היו חמש עשרה אלף הורדות לאפליקציה באיזור תל אביב עוד לפני שהתחלנו לפעול פה״, אומר שחר מרגלית, סמנכ״ל השיווק. וגם השליחים – למעלה מאלף שליחים כבר מילאו את טפסי ההצטרפות לחברה, מתודלקים בזעם על וולט שמודל ההעסקה שלה הולך ומתברר כבעייתי. ״אנחנו גם נעסיק את השליחים כפרילנסרים״, אומר בן משה שמבטיח בכל זאת להיות ״מעסיק הוגן״ בלי לפרט מה יהיה ההבדל. 

לא רק שליחויות (ותרומות) ממסעדות יעברו מיד ליד בטייק – אלא גם משלוחים מכל סוג חנות שעולה על דעתכם. ״סופרמרקטים, חנויות חיות, פארמים, בעצם כל דבר שאפשר להזמין הביתה״ אומר בן משה. ״גם בחנויות אחרות המודל יעבוד על תרומות במקביל להזמנת משלוחים – חנות חיות יכולה לתרום מזון לכלבים לעמותות וכן הלאה״. 

נאמנים לאג׳נדה החברתית, טייק מצהירים שגם מסעדות שאינן עובדות עם האפליקציה יקבלו בה עמוד אינפו משלהן, וכי המסעדות שכן עובדות עם האפליקציה יקבלו דירוג חברתי המשקף את כמות התרומות שהן מעבירות.

מבחינת השירות מבטיחים בטייק לפנק אותנו כמו שאנחנו רגילים ״הקהל התל אביבי מאוד מפונק״, אומר גליק ״אנחנו שמחים על זה דווקא בגלל שזו הנקודה שלנו לפני ארצות הברית וזה יאפשר לנו להתמקצע״. 

לקמפיין מימון ההמונים של טייק