טינדר הפך את המין למוצר נגיש וזמין בכל עת. זה לא בהכרח דבר טוב
בשביל להזמין היום פיצה מספיק ללחוץ על כפתור, ובשביל למצוא פרטנר/ית לא צריך הרבה יותר מזה. איך זה שינה את יחסי הכוחות המגדריים בעולם הדייטינג והאם זה בכלל גרם לנו לאבד עניין?
עד לא מזמן כדי לקבל מגש פיצה עד הבית, כל מה שהיה צריך לעשות זה למצוא את המגנט שעל המקרר עם מספר הטלפון, לחייג, להמתין על הקו, לנהל שיחה עם המוקדן ולקוות שהוא כתב כהלכה את התוספות. היום צריך רק להיכנס לאפליקציה, ללחוץ על "וואן קליק פיצה" ולקבל כעבור חצי שעה את המגש החמים ללא הצורך באינטראקציה אנושית כלשהי.
פיצה היא כמו מין – גם כשזה לא משהו, זה עדיין משהו. כמו עולם הפיצה, גם עולם המין והיחסים עבר תהליך דומה. אפליקציות היכרויות כמו טינדר ודומיה הפכו את המין למוצר צריכה זול וזמין בכל מקום. עם זאת, עוד ועוד מחקרים מצביעים על מגמה שלפיה בני ובנות דור ה־Y, שהם קהל היעד המרכזי של האפליקציות, ממעטים לקיים יחסי מין לעומת הדורות שקדמו להם. המטמורפוזה שהחילו האפליקציות על תפיסת צריכת המין משקפת עיקרון שיווקי בסיסי – ההיצע המגוון והזמין בכל מקום ובכל עת גורם לירידה דרמטית בביקוש.
עוד כתבות מעניינות:
איך שורדים שבוע בלי אינטרנט ב-2019?
אימה טכנולוגיה או רנסנס דיגיטלי – איזה עתיד מחכה לנו
פתאום כל מותג רוצה לעשות צחוקים בפייסבוק
בעוד גברים חורגים מהנורמות החברתיות שעליהן גדלו וכבר לא עושים הכל כדי להשיג מין, נשים רבות משמרות את הנורמות. "אם מישהי לא זורמת לגמרי עם השיחה אני לא אמשיך לדבר איתה, כי תהיה מישהי אחרת שתזרום. לגברים נמאס לחזר, תמיד אפשר להחליק מישהי חדשה ימינה", מודה א' (25) המתגורר בעיר הלבנה. מנגד ד' (26) ממרכז העיר אומרת: "הגעתי למצב שאני חייבת להיות אקטיבית, אבל הרבה פעמים זה מרגיש שהם יעדיפו לצפות לבד בעונה החדשה של 'סאות' פארק' מאשר לעשות סקס".
ב־2014 הושקה באמבל, האפליקציה המסוכנת מכולן, שזכתה שלא בצדק לכינוי "טינדר הפמיניסטית". גם באמבל שומרת על עיקרון ההחלקות ימינה ושמאלה, אולם רק האישה יכולה ליזום שיחה ברגע שנוצר מאץ'. בסרט התיעודי "מחליקים: סטוצים בעידן הדיגיטלי" טוענת זואי סטרימפל, היסטוריונית דייטינג ובעלת טור בסנדיי טלגראף, כי למרות התחושה שבאמבל מתקנת את הטעויות שטינדר יצרה, היא רק גורמת לנשים לעבוד קשה יותר. "עכשיו הכלל הוא שהגבר לא צריך לנקוף אצבע, אפילו להקליד לך הודעה של שלוש מילים, כי אסור לו", היא אומרת. "פעם נוספת הנשים נושאות על כתפן המון מעול ההיכרויות: עבודת התקשורת, העבודה הרגשית, העבודה המינהלית".
בעוד האפליקציות להזמנת פיצה תמיד עובדות (אלא אם השליח פישל), טינדר לא. לפי נתוני החברה, מספר ה־Swipes ביום עומד על 1.6 מיליארד, אך מספר המאצ'ים קטן בהרבה: 26 מיליון בלבד. ב־2014 – הפעם האחרונה שטינדר שחררה נתונים כאלה – משתמשים בזבזו שעה וחצי בממוצע ביום באפליקציה. טינדר הייתה הראשונה לתקוע מסמר בארון הקבורה של תרבות החיזור. אם אתם מתקשים להתחיל עם אנשים פנים מול פנים, דעו שיש את מי להאשים.