טיסה ישירה לשיימינג: חברת FlyClub לא רוצה להטיס ערסים

סוכנות הנסיעות FlyClub הכריזה בפייסבוק שלא תטיס ערסים לחו"ל. מנכ"ל החברה: "זו ממש לא אמירה גזענית"

צילום: אלדד רפאלי
צילום: אלדד רפאלי
6 באוגוסט 2014

סוכנות הנסיעות FlyClub מוכרת חופשות קיץ לצעירים, בעיקר לכאלה שאוהבים מסיבות. בסוף השבוע האחרון הבהירה החברה בפוסט בפייסבוק כי קהל היעד שלה ספציפי אף יותר: "כן, עדיין ממשיכים עם הקטע שלא מטיסים ערסים. יש מספיק חברות שעושות את זה. אנחנו רוצים לקוחות שלא הורסים מלונות ולא מביישים את מדינת ישראל! אז ככל שזה נשמע רע, אם אתם ערסים (כל אחד יודע מי הוא באמת) אל תתקשרו אלינו".

שאלות מצד גולשים הביאו את החברה להעלות עדכון נוסף, שמפרט יותר על אותם "ערסים" שלא יורשו לטוס דרך הסוכנות: "שאלו אותנו מה זה לדעתנו ערסים. אז להלן התשובה, ערסים – תת תרבות המאופיינת על ידי התנהגות ברברית, חסרת נימוס. נוהגים לחשוב שהכל מגיע להם, הורסים בתי מלון ובעיקר את השם שלנו כישראלים. גורמים לכך שלא רוצים אותנו ביעדי נופש שונים בעולם ומעל לכל חוצפנים. אין הגדרה סגמנטית למוצא העדתי של הערס המצוי והוא יכול להיות אשכנזי, מזרחי או כל מוצא אחר לבחירתכם. תקראו לנו מתנשאים, תגידו שאנחנו מגעילים או תרצו שנטמון את הראש בחול ואז תבלו את החופשה בחו"ל עם ערסים".

הפוסט אולי נראה בתחילה כמו בדיחה רעה, אבל שיחה לשירות הלקוחות הטלפוני של FlyClub הבהירה – אכן מדובר בנוהל המושרש בקרב נציגי המכירות: "הרצון שלנו הוא להביא קהל שלא יביא שם רע לישראלים. באיי נאפה כבר לא אוהבים אותנו, ואנחנו לא רוצים להביא קהל שיוציא לנו שם רע". כשהוא נשאל איך בדיוק נאכף הנוהל, הוא מנסה להסביר: "תראה, כל אחד יודע אם הוא הולך לשבור חלון או מיטה. אין לי איך לבדוק אותך. העובדה שהתקשרת אחרי שקראת את הפוסט הזה רק מעידה שאתה לא אחד מהם".

כשאלנו שאלה דומה בפייסבוק, צוינה בפנינו שיטת סינון נוספת: "המחיר הוא גם סוג של מסננת ראשונה. הערסים טסים ב־199 דולר למקומות שישמור השם". עם זאת, הבהירו, אין באפשרותם לסרב להטיס אף לקוח: "אם שמת לב כתבנו שערס זה לא קשור למוצא עדתי כזה או אחר. אנחנו מנסים ככל יכולתנו להטיס לקוחות טובים שלא יהרסו את חוויית הלקוח לאחרים. במידה וטסים דרכנו אנשים ש'איבדו את הדרך' אנו פועלים במקום ביד קשה על מנת שלא יהרסו לכולם וזאת כמובן רק במידה והיו דברים שיגרמו לנו להתנהג כך".

מנכ"ל FlyClub, אלעד ששון, עומד מאחורי הפוסט שעלה, שאותו כתב לדבריו סמנכ"ל השיווק של הסוכנות, ומסביר: "זו אמירה שיווקית נטו. הלקוחות שלנו הם לקוחות מתורבתים שלא מביישים את מדינת ישראל. אנחנו מוכרים חופשות טלפונית, ואנחנו לא מעבירים שאלון אישיות או מבחן נשיפה שאומר לנו האם אם האדם שמעבר לקו הוא ערס או לא. עמוד הפייסבוק שלנו פונה לצעירים, ויש אנשים שלא רוצים לטוס עם ערסים. אמירות מהסוג הזה פשוט מנטרלות הגעה של הקהלים הללו. אין לנו סלקציה בכניסה למועדון, וזו ממש לא אמירה גזענית אלא אמירה כללית עלינו כחברה. יש לנו לקוחות מטייבה, טירה, קלנסוואה ומכל השכבות באוכלוסייה. זו אמירה שאמורה לייצר באזז שיווקי ולגרום לעניין אצל אנשים שאולי יגידו: 'אין אצלכם ערסים. אנחנו רוצים לטוס איתכם'. יש לנו תבנית התנהגותית חיובית שאנחנו חייבים לשמר".

הפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק של FlyClub: