מלאכית בירוק: כך הצטרפה דילרית מטלגראס למאמץ המלחמתי

ישראל חזקה ומעושנת. קנאביס מגויס (צילום: Shutterstock)
ישראל חזקה ומעושנת. קנאביס מגויס (צילום: Shutterstock)

המלחמה לא משאירה אף אחד מאחור, גם לא את הדילרים בטלגרם: הם תורמים כסף, מארגנים חמ״ל תרומות מזון וכמובן, מחלקים קנאביס בחינם למטופלים שפונו מבתיהם ועברו טראומה. ריאיון עם סוחרת בעלת לב זהב: "המדינה נעלמה, השאירה אותנו לבד. אין ברירה אלא לעזור. שלחנו בורקסים לחיילים בשטחי כינוס"

15 באוקטובר 2023

מי מכם שמעשן באופן תדיר בוודאי שם לב בשבועיים האחרונים למשהו קצת שונה בחשבונות הטלגרם של הדילרים. התמונות וההודעות המייחצנות של הסמים הפכו להיות פתאום הודעות תמיכה בחיילים, המחירון הפך להיות (טיפה) יותר זול, יש הטבות למפונים מאזורי הארץ השונים, וחלקם אפילו יצאו ביוזמות גיוס של סלי מזון לחיילי ותושבי הדרום. נכון, עם ישראל מראה נוכחות חזקה ואיתנית יותר מתמיד.

ברור, אנחנו מאוחדים וביחד ננצח, אבל עדיין מסקרן להבין איך הדילרים – הסוחרים הבלתי חוקיים, מי שהמדינה מנסה להילחם נגדו – הפכו להיות חלק מהמאמץ המלחמתי? תפסנו לשיחה את אחת מהדילריות, אלכס בשמה האנונימי, שמנהלת את Weed Bible. היא מספרת שבשבוע האחרון, עד עכשיו, הם הצליחו לתרום 4 אפודים קרמים, ארגזים עם מזון יבש לחמ״ל שנפתח בדרום תל אביב ודאגו לדירות airB&B למשפחות שפונו מהדרום, עכשיו הם גם דואגים למשפחות הללו לבגדים.

מה המניע שלכם?
״אנחנו לא עושים את זה לפרסום. המדינה לא מתעוררת ולא תורמת אז אנחנו דואגים לאזרחים. ניסנו גם לגייס תרומות כספיות, אבל לא הצלחנו כי אנשים כנראה חוששים מהונאות. אז אנחנו אוספים מוצרים, מבשלים ארוחות ושולחים לחיילים. מנסים לדאוג למשפחות מפונות מנתיבות ומשדרות למקום לינה. זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות במצב כזה״.

הדילרים פותחים את הלב. צילום: צילום מסך
הדילרים פותחים את הלב. צילום: צילום מסך

אתם עוזרים רק לקוחות שלכם?
״לא רק. הוצאנו הודעה שכל מי שזקוק לעזרה יכול לפנות אלינו, ובאמת לא מעט אנשים פנו. תרמנו 200 גרם גראס לפוסט-טראומטיים שהמדינה לא הגיעה אליהם או התעלמה מהם. גם שלחנו בורקסים לחיילים בשטחי כינוס, יצאנו במחירים מיוחדים למפונים. אנחנו מביאים 5 גרם מתנה לכל לקוח שלנו עקב המצב, וכמובן שהמחירון מוזל. מי שזקוק לחומר ואין לו – אנחנו משתדלים לתת ללא עלות. אני כבר באמת לא זוכרת מה עוד עשינו, כי השבוע הזה היה כאוס. אבל זה המעט שיכולנו לתרום״.

מה המצב שלכם? אתם לא מפחדים?
״ברור שמפחדים. שתביני שכרגע לגרום לשליח לצאת מהבית זה בלתי אפשרי, אז אנחנו משלמים להם יותר. אנחנו בהפסד השבוע, אבל זה באמת לא רלוונטי. העיקר לתרום. המצב מפחיד ממש, לקוחות במילואים פנו אלינו והשליחים מגיעים לכל רחבי המדינה, לאיפה שהם צריכים. אנחנו לא נשאיר אותם לבד. זאת תרופה שאנשים צריכים. מדינה שלמה בטראומה״.

חוץ מוויד ובורקסים, עזרתם בעוד דרכים?
״הוצאנו גם הודעה שכל מי שיש לו מה לתרום וצריך עזרה בשינוע – אנחנו כאן כדי לאסוף את המוצרים ולהעביר הלאה. פנו אלינו הרבה לקוחות שרצו לתרום, כולם רוצים להיתרם. אספנו המון מזון יבש, ביגוד יד שנייה, שישיות מים וכאלה. זה מרגש לראות איך כל האזרחים במדינה נרתמים״.

את מרגישה דיסוננס שאתם ארגון כביכול לא חוקי ועושים את תפקיד המדינה?
״עזבי חוקי או לא חוקי. אנחנו אזרחים לפני הכל, וכרגע אין מדינה. יש רק אותנו. השאירו אותנו לבד להתמודד. בקורונה מילא, עוד הביאו קצת כסף למי שהיה זקוק. עכשיו? אין כלום. רק עכשיו אישרו לשדרות פינוי, לנתיבות אין בכלל סבסוד, והרוב זה אנשים קשי יום. עכשיו הם גם בלי עבודה. איך הם יעברו את זה? המדינה חייבת לחלק כספים. אנחנו עושים את מה שאנחנו יכולים ומקווים שאחרים יצליחו איפה שאנחנו לא. בסך הכול אנחנו מספקים תרופה שהמדינה מונעת מאיתנו לקחת, סתם. אם עד לפני יום שבת הנורא מרביתינו היו בפוסט טראומה, עכשיו כולנו נהיה. ואנחנו רק מנסים לעזור״.