טק-קוטור: מסע מופלא אל אופנה שנשמעת כמו מדע בדיוני

עבודה של קורלי גת (צילום: נופר גת)
עבודה של קורלי גת (צילום: נופר גת)

דור העתיד הטכנולוגי של מעצבי האופנה מגיע הערב לאירוע "טק-קוטור" במוז"א, והאוצרת עידית ברק מזמינה אתכם להצטרף למסע בין פרויקטים שישנו את הדרך שבה אתם חושבים על הבגדים שתרצו ללבוש \\ טור אישי

מה אם הייתי אומרת לכם שהבגד שלכם יכול לנגן לכם מוזיקה לפי איך שהגוף שלכם זז? או שהשפשופים על הגינס החדש שקניתם נצרבו לתוך הבד בקרני לייזר? ואגב, השמלה ההורסת שלבשתי אתמול בזום הייתה פילטר. מדע בדיוני? ממש לא! 

לא מדע בדיוני. עבודה של מור מדינה (צילום: נעם שם טוב)
לא מדע בדיוני. עבודה של מור מדינה (צילום: נעם שם טוב)

בגדים הפכו לאופנה בערך באמצע המאה ה-19, כשהמעצב צ׳ארלס פרדריק וורת' היה הראשון לתפור תגית הנושאת את שמו לתוך יצירותיו. מותג נולד ואיתו מקצוע – מעצב.ת אופנה. אני לא מתביישת לומר שאני אוהבת אופנה, בעיניי בגדים הם כלי יוצא מן הכלל לביטוי אישי. הרבה מעבר לכסות, אופנה היא שיקוף של תרבות, אומנות, עבר, עתיד ובעיקר הווה. כל אלה נארזים תחת ידיו של מעצב לתוך פריטי לבוש המייצרים שפה בינלאומית על-מילולית. כמרצה בשנקר במחלקה לעיצוב אופנה בהובלת של אילן בז'ה, יש לי את הזכות להיות חלק מצוות מופלא של מרצים, וביחד עם הסטודנטים אנחנו בחיפוש מתמיד אחר האיזון העדין שבין שימור מסורות להסתכלות קדימה, אל העתיד של המקצוע האהוב שלנו. 

צמד המילים טק-קוטור מורכב משני תחומים שבדרך כלל נתפסים כמנוגדים; היי טק – טכנולוגיה עילית, הוא שם כללי לתעשיות העוסקות בטכנולוגיות מתקדמות. וקוטור – תפירה עילית, מתייחס לאופנה יוקרתית, מוקפדת, לרוב בעבודת יד עמלנית.

כבר לא טכנופובים. עבודה של נועה ברוך ITS – International Talent Support by EVE S.r.l.
כבר לא טכנופובים. עבודה של נועה ברוך ITS – International Talent Support by EVE S.r.l.

האמת היא שהתחומים תמיד היו קשורים: מחשב ה-IBM הראשון מ-1944, לדוגמה, היה מבוסס על לוגיקה של לום אריגה של ג'קארד מ-1801. ועדיין, יש שיאמרו שמעצבי אופנה הם מעט טכנופובים, אחרים יטענו שאנחנו פשוט מגנים בקנאות על מסורות עתיקות יומין. כך או כך, בשנים האחרונות יש שינוי ברור במגמה; מייעול תהליכי ייצור ושימוש בתוכנות תדמיתנות שמראות לנו בתלת מימד איך הדגם יראה, דרך חקר צורני וחומרי שמתאפשר בעזרת כלים דיגיטליים וטכנולוגיות פורצות דרך, ועד ויתור על הפיזיות של המוצר ומעבר לאופנה שמתקיימת רק בעולמות וירטואליים.

במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, קורסים כמו Zero Waste של גילי בהט ואנה סולו, F4 של אורית פרייליך, רן קזס ודבי אלחייני ו"בגד חכם ורגיש" של מאיה ארזי ואיילת כרמון, מפגישים את הסטודנטים עם טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות להם לצאת את גבולות הדיסציפלינה שלהם ולעסוק באופנה בקונטקסט רחב יותר. 

טכנולוגיות מתקדמות פורצות את גבולות הדיסציפלינה. עבודה של דנה כהן (צילום: רותם לבל)
טכנולוגיות מתקדמות פורצות את גבולות הדיסציפלינה. עבודה של דנה כהן (צילום: רותם לבל)

במסגרת הביאנלה לעיצוב במוז״א מוצגת בגלריית החממה התערוכה "קצוות פרומים" של CIRTex מרכז בלומנטל לחקר טקסטיל בישראל – שנקר. כשניתנה לי ההזדמנות לאצור אירוע שמתכתב עם התערוכה, היה לי ברור שאני רוצה לחשוף בפני הצופים את הפרויקטים שבעיניי משקפים את המקומות אליהם אופנה מתפתחת באופן טבעי. אם אופנה משקפת תרבות וחברה, הרי שלא הגיוני בתקופה בה אנו חיים, בפרט בשנה האחרונה, שאופנה לא תתכתב עם חדשנות טכנולוגית.

אני מזמינה אתכם להצטרף אלינו לערב בהנחיית האוצרת והיסטוריונית האופנה יערה קידר, שתיקח אותנו למסע מופלא דרך אופנה שלעיתים נשמעת כמו מדע בדיוני, בגדים שבעזרת מחשבים זעירים מגיבים ללובש ולסביבתו, מעצבים שבעזרת טכנולוגיות מתקדמות הופכים את תעשיית האופנה למקיימת, חומרים חדשים המאפשרים הסתכלות חדשה על מסורות עתיקות וכלי עיצוב דיגיטליים המאפשרים לנו לעצב בגדים וירטואליים, פרויקטים שישנו את הדרך שבה אתם חושבים על הבגדים שתרצו ללבוש.   

עידית ברק, מעצבת ומרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, היא אוצרת האירוע טק-קוטור שיתקיים הערב (חמישי 4.3) וישודר לייב בערוצי הפייסבוק של עיריית תל אביב-יפו, מוז"א ושנקר 

אופנה שמתכתבת עם חדשנות טכנולוגית. עבודה של רועי דרהי
אופנה שמתכתבת עם חדשנות טכנולוגית. עבודה של רועי דרהי