הדיל הטוב של השנה: הארוחה המפסקת המסורתית של שישקו חוזרת

החתימה הכי טובה בעיר. סדר טרום כיפור בשישקו (צילום גילי אליאש)
החתימה הכי טובה בעיר. סדר טרום כיפור בשישקו (צילום גילי אליאש)

זה כבר עשור שבר האוכל הבולגרי ליד בית הכנסת הגדול מקיים ארוחה מפסקת (או לא כל כך מפסקת, תלוי בכם). והמחיר? רק תזמינו משקאות ב-80 ש"ח והשישקו כבר יזרימו לשולחן שלכם חלת שבת עם טחינה וחמוצים, כבד קצוץ וחזרת לבנה, צזיקי, קבב בולגרי ועוד היילייטס

2 באוקטובר 2022

יום כיפור בפתח ועם ישראל נחלק לשלושה: אלה שמתכוננים לצום, אלה שעדיין מתאוששים מראש השנה ולא יכולים לראות אוכל, וההדוניסטים־אפיקורוסים. האחרונים (ואולי גם הראשונים, אבל לאור העובדה שמדובר בארוחה לא כשרה בכלל, הם יצטרכו לצום הרבה יותר חזק אחר כך) כבר מפנים מקום לקראת ארוחת טרום כיפור בשישקו, מסורת שהחלה בימי הסרווסריה זצ"ל ומאז היא רק משתפרת ומשתכללת.

סדר טרום כיפור בשישקו (צילום גילי אליאש)
סדר טרום כיפור בשישקו (צילום גילי אליאש)

מסורת ארוחת טרום כיפור בשישקו החלה לפני כעשור. באותה תקופה, בימי הזוהר של הסרווסריה, החליטו הבעלים דאז יוסי בוזנח, טל חוטינר ואלעד דור (הבעלים הנוכחי) לדאוג לשתייני העיר לפני ההפסקה הכפויה לרגל החג. "יצרנו סוג של משתה שיכורים שהוא גם הזדמנות להודות ללקוחות שלנו. פעם בשנה נזמין אותם אלינו ונדאג להם לאוכל", אומר דור. באירוע מוזרמים לשולחן חלת שבת עם טחינה וחמוצים, כבד קצוץ וחזרת לבנה, צזיקי, קבב בולגרי ועוד היילייטס של השישקו – והכל בחינם, לפי כמות הסועדים בשולחן. האורחים מצדם מחויבים רק בהזמנת משקאות ב-80 ש"ח לאדם, "שהם שני דרינקים או שתיים וחצי בירות". על האווירה חתום דני סידס, שמתקלט במקום כבר שמונה שנים. "הכול התחיל מבדיחה כשביקשנו מדני לבוא לנגן קינות ליום כיפור", צוחק דור. "הוא מביא איתו סט של מוזיקה ישראלית שמחה שמרימה את האווירה לקראת החג".

הדרינקים עליכם, האוכל על הבולגרי השמן (צילום גילי אליאש)
הדרינקים עליכם, האוכל על הבולגרי השמן (צילום גילי אליאש)


ככה פותחים צום. או לא צום. שישקו (צילום גילי אליאש)

האירוע החתרני נמשך עד שהאוכל נגמר. בשעה 16:00 השישקו סוגר את הדלתות והאורחים מתפזרים איש איש לדרכו ולמנהגיו, לצום או לבינג'. המסורת נמשכת בכל שנה, אפילו בשנת הקורונה, ולקוחות קבועים שמכירים את הקונספט כבר מזדרזים להזמין מקום. "כל עוד השישקו קיים מסורת הארוחה המפסקת תימשך", מרגיע דור. ובעיר שמתרחקת מכל דבר שמריח מדת, סעודת שיכורים לפני מירוק החטאים  היא מנהג שראוי לאמץ.
שישקו, שלישי (4.10), 12:00-16:00