טרי, מאוזן, עסיסי ולוהט

מסעדת לאה לאי בקראבי, תאילנד, מציעה תפריט מקומי מקורי שמשלב מנות מסורתיות המבוססות על חומרי גלם טריים אופייניים לדרום המדינה. הצצה לאחד המטבחים המופלאים בעולם

צילום: יוליה פריליק-ניב
צילום: יוליה פריליק-ניב

בכל שמונת הימים שהייתי בתאילנד לא השתמשתי במלחייה, והסיבה נעוצה בעיקר באוכל התאילנדי המאוזן להפליא, שמשתלב בצלחת ובפה בהרמוניה. תאילנד, מדינה ענקית, נחלקת באופן גס לארבעה אזורים קולינריים: הצפוני, הצפון-מזרחי, המרכזי והדרומי. אזור הדרום הושפע ממלזיה השכנה, ובו עסקינן הפעם. האקלים הגשום בדרום תאילנד מניב פירות וירקות בשפע, והים מספק דגה ופירות ים מלוא החופן. המטבח הדרומי הוא גם החריף מכל ארבעת המטבחים.

אבני היסוד של המטבח התאי

במסעדת Lae Lay (שפירוש שמה "תסתכל על הים"), הצופה על כל מפרץ אאו נאנג (Ao Nang), בקראבי (Krabi) שבדרום תאילנד, זכיתי להכיר מקרוב מטבח מקומי מקורי שמשלב מנות מסורתיות המבוססות על חומרי גלם טריים, אופייניים לדרום.

בראשית הארוחה קיבל כל סועד לצלחת האישית שלו כמה כפות גדושות של אורז לבן (יסמין בדרך כלל), שמהווה מצע ניטרלי, ויש יאמרו ממתן חריפות. שאר המנות מוגשות אל מרכז השולחן, וכל סועד נוטל מהן לצלחתו בעזרת מזלג וכף (סכין היא תוספת מערבית מאוחרת יחסית. מי שמעוניין בסכין יכול לבקש מהמלצר).

מבעד לענני הפיקנטיות של רוב המנות, הצלחתי לזהות את אבני היסוד של המטבח התאי. צילום: יוליה פריליק-ניב
מבעד לענני הפיקנטיות של רוב המנות, הצלחתי לזהות את אבני היסוד של המטבח התאי. צילום: יוליה פריליק-ניב

מבעד לענני הפיקנטיות של רוב המנות שגדשו את השולחן – מירקות ועד לובסטר אפוי – הצלחתי לזהות את אבני היסוד של המטבח התאי: ג'ינג'ר, למון גראס, בזיליקום מקומי, כוסברה, צ'ילי, קפיר ליים, רוטב דגים, שום. תשכחו ממתכונים קלילים של 5-4 מרכיבים. המנות המסורתיות בתאילנד בכלל ובקראבי בפרט מקפלות בתוכן שורה ארוכה של מרכיבים שיוצרים יחד את אותו איזון מבורך במראה ובטעם.

בתום סקירה מהירה של המנות העתידות לעלות על ערמת האורז הלבנה שלי, התחלתי לטעום. המנה הראשונה ששבתה את העין היתה סרטנים רכי שריון מוקפצים בשבבי צ'ילי ובמלח, שיצרו ציפוי קריספי שמתפצפץ בין השיניים (Poo Nim Prik Kluer). אחר כך הגיע תורן של מנות משובבות חך כמו לובסטר אפוי שהוגש לצד תבשיל מוקפץ של פיסות בקר, שרימפס ואגוזי קשיו ברוטב עשיר; חסילונים מטוגנים ברוטב תמרהינדי (Goong Tod Sauce Ma-Kam); בס ים מאודה ברוטב ליים, למון גראס וצ'ילי (Pla Ga Pong Nuang Ma Now); נתחי טונה צרובים ומלאי עסיס; וסרטנים כחולים שהוקפצו בווק עם מלח וחלמון ביצה (Poo Ma Khua Kai Kem). המנות האלה, שמרכיביהן עלו באותו בוקר ברשתו של דייג מקומי במימי ים אנדמן, הן אולי תמצית המטבח התאי, כפי שהסביר לי שיין טלאי, בעל המסעדה: בישול מחומרי גלם מקומיים, טריים ועונתיים מהאזור. רבים מאמצים היום את הגישה הזאת במערב, כחלק מתפיסת חיים ירוקה, אולם במטבח התאילנדי ובמטבחים אסיאתיים אחרים מדובר בדרך חיים מאז ומעולם. אם כך, בקראבי אכלו כמו "קראביים" – דגה ופירות ים שנשלו הבוקר מהים ולא יצאו משקית קפואה בסופר.

פלפלי צ'ילי שעברו ייבוש. אחד ממרכיבי המנות המסורתיות בתאילנד. צילום: יוליה פריליק-ניב
פלפלי צ'ילי שעברו ייבוש. אחד ממרכיבי המנות המסורתיות בתאילנד. צילום: יוליה פריליק-ניב

בגזרת הבשר הוגשה מנה תאילנדית טיפוסית: תבשיל של חלב קוקוס וקארי אדום, שבו שחו בהנאה פיסות אננס, ענבים ותפוחים לצד נתחי ברווז צלוי (Gang Ped Ped Yang). זו היתה המנה החריפה ביותר, אך גם מבעד לחריפות היה אפשר להתענג על טעמים עסיסיים ומלאי רבדים.

את הארוחה ליוו ירקות מוקפצים (Pad Pak Ruam) ולקינוח הוגשו פירות אקזוטיים ססגוניים (Pol La Mai Ruam). הפירות נחתכו בדיוק מעורר רושם והונחו על מגשים, כשלצדם ציפורי פלסטיק קיטשיות משהו, המשמיעות ציוצים רמים בלחיצת כפתור. בשיטוט בשוק מקומי כעבור יומיים יתברר לי שזה הלהיט החם בתאילנד – לפחות כמו לקנות חולצה שכתוב עליה I Love Thailand.

________________________________________________________________

יוליה פריליק-ניב – עיתונאית ועורכת

הכותבת היתה אורחת לשכת התיירות של תאילנד בישראל TAT ושל חברת התעופה Turkish Airlines. למידע נוסף על תאילנד: www.thailand.org.il