יבוא/יצוא: אודי ניב מצעיד את BLDG5 קדימה עם אוסף חדש. ריאיון

אודי ניב, מהלייבל האלקטרוני BLDG5, סובב על הראש את המסלול שלהקות עוברות מהצלחה מקומית לבינלאומית. שיחה לרגל אוסף חדש

אודי ניב. צילום: איליה מלניקוב
אודי ניב. צילום: איליה מלניקוב
27 בינואר 2016

לייבל האינדי האלקטרוני הישראלי BLDG5 אמנם בקושי בן שלוש שנים ומייצג מספר קטן של מוזיקאים, אך הוא כבר קנה לעצמו תווית איכותית בעולם. הלייבל, שפועל תחת חסותה של חברת התקליטים הישראלית אנובה, הוא פרי מוחם ותשוקתם המוזיקלית של אודי ניב ויוני שרוני. האחרון אף מנהיג את גארדן סיטי מובמנט, ההרכב המצליח ביותר המיוצג בשורותיהם. ב־9 בפברואר יתקיים בכולי עלמא אירוע השקת "Nightingale Floor", האוסף השני שרואה אור ב־BLDG5.

"שרוני ואני לא הכרנו זה את זה, עד שיום אחד הזמנתי אותו לתוכנית הרדיו שלי בקול הקמפוס", מספר אודי ניב, שמנהל את BLDG5 ממקום מושבו המרשים במשרד המהודר ועמוס הדיסקים של אנובה, בבניין 5 ברחוב שביל המפעל שבדרום העיר (מכאן שמו של הלייבל). "בדיעבד התברר שהאירוח היה רק תירוץ, כי לכל אחד מאיתנו היה אינטרס אחר להיפגש. אני, שכבר עבדתי באנובה, רציתי לספר לו על הרעיון להקים תת לייבל אלקטרוני, והוא רצה לספר לי שיש לו להקה חדשה. מתוך כך התחיל להתגלגל הרעיון של BLDG5".

תחילה היו אלה בעיקר מוזיקאי אינדי, פולק ורוק שעבדו באנובה, חברת התקליטים שהקים ב־2006 איש העסקים חולה המוזיקה שוקי גולדווסר (בשמות שהוציאו אלבומים תחת חסותה: טייני פינגרז, עמית ארז, רוקפור, ועדת חריגים וסודה פאבריק). גולדווסר גם היה מי שנתן אור ירוק לשרוני וניב לתת דרור לחזונם להקים את BLDG5, והוא נותר מעורב בפעילות, אף שמבחינה עיצובית ואמנותית המושכות בידיהם. האוסף החדש ממחיש את טעמם המוקפד.

"הטעם שלי פנה לכיוונים יותר אלקטרוניים, ובמקביל גם התחילו לקרות פה דברים מעניינים", מוסיף ניב, "נוצר איזה גל כזה של אמנים שעושים לייב אלקטרוני, ועם זאת נוצרה איזו הזדמנות למתג מחדש, להרחיב את הפעילות של אנובה". ניב נזכר שבאנובה הרגישו לפני שלוש שנים ש"אין את זה פה ושזה צריך להיות" ומתכוון בכך ללייבל העסוק באינדי אלקטרוני, אך מסייג ואומר שהיום דווקא זה מתחיל לקרות. "אז היה רק את לייבל הביטים Raw Tapes שבדיוק התחיל את דרכו, ועוד כמה קטנטנים אחרים", הוא אומר.

גם היום אפשר לומר בבטחה כי BLDG5, שעד כה בעיקר פעלה על קו התפר שבין אינדי לאלקטרוניקה, פועלת בשוק שרחוק מלהיות רווי. אמנם פועלים בארץ יותר לייבלים אלקטרוניים עצמאיים, אך רובם מכוונים בעיקר לקלאב כמו לייבל הטכנו המצוין Parallax וכן גם הלייבל החדש Malka Tuti, בעוד ש-Confused Machines מגיעים מהצד היותר לפט פילד ונסיוני של אלקטרוניקה.

אנשי BLDG5 לא מתייחסים אל הלייבל כאל חברה ישראלית שמייצאת אמנים לעולם, אלא כאל חברה בינלאומית שבמקרה בסיסה בתל אביב. "זה אומר שלא מייצגים רק את תל אביב ולא מתחילים את הפעילות בהכרח מכאן. אצלנו, לעומת זאת, זה מתחיל במקביל. הרי לעולם פחות רלוונטי אם אמן מצליח בישראל". וכמובן, הצלחה בחוץ תמיד מקרינה חזרה פנימה למדינת המקור.

זו גם התפיסה של אנובה נכון להיום?

"כן. אפשר להגיד שמתוך הפעילות של BLDG5, הבנו שכך צריך לפעול עם כל האמנים של אנובה (שרבים מהם שרים באנגלית. אז"א). אבל, כאמור, ההבדל בין BLDG5 לאנובה הוא בעיקר מיתוגי. אותן שש נפשות מנהלות את שניהם. לדוגמה, גם ללולה מארש יש יותר קהל בחו"ל מאשר בארץ, פשוט כי השווקים שם גדולים יותר. אבל בסופו של דבר אנחנו מדברים כאן על מוזיקת אינדי, בין אם אלו אמנים של אנובה או של BLDG5".

לעומת האוסף הקודם, החדש אקלקטי יותר ונע בין אינדי אלקטרוני, דרך מוזיקה מינימליסטית ורבודה בכלה בקלאב מיוזיק. מהמקומיים אפשר למצוא בו את ניב אסט, Xen, מור אליאן ו־Lave Dome; לצד שניים מהמוזיקאים שחתומים בלייבל מתחילת דרכו – Totemo שזכתה לרמיקס של Mo Kolours וגארדן סיטי מובמנט. לאחרונים יש לא פחות משלושה קטעים באוסף, שניים מהם בגרסאות רמיקס; האחד של Al Dobson Jr והשני של הכוכב הפיני העולה יאקו אינו קאלבי – שגם יגיע לתקלט בהשקת האוסף.

קאלבי הוא אמן אלקטרוניקה די יוצא דופן שיוצר קטעי איטלו-דיסקו ודרים פופ נגועים בסופט-רוק הזייתי, וזה צ'יזי בדיוק במידה המודעת לעצמה כדי להפוך את החומרים שלו לפנינות פופ מוזרות ונהדרות. במהלך אירוע ההשקה, יעלו לעמדה יוצרים נוספים שמשתתפים באוסף, יוצגו תערוכות ומיצגים של אמנים שונים בחללי המקום.

מה בדבר אמנים מוכווני דאנס-פלור? באוסף החדש התחלתם לגעת בזה, לפחות בקטע המצוין “Roasted Veggies” של מור אליאן.

"באוסף החדש תשמע שיש קצת 4X4 (מקצבי אופייני להאוס. אז"א), אבל זה לא אומר שבהכרח מחר נעשה רק את זה. אנחנו נשארים פתוחים. התחלנו במשהו מאוד ברור, היינו באיזורים של ביטים וכאלה, אבל אחרי שנתיים קצת נמאס לנו והסצנה הזאת לא התפתחה כל כך, ומה שכן התפתח לא תמיד היה לטעמנו. אחד הדברים הנכונים שעשינו עם BLDG5 זה לא להגדיר אותו מבחינת ז'אנר. למזלנו יש לנו את שוקי גולדווסר, הבעלים של החברה, שנותן לנו את אורך הרוח הזה, לעבוד עם מה שאנחנו אוהבים ומאמינים בו ולא רק עם מה שצריך".

הלפר, Totemo וגארדן סיטי מובמנט הם האמנים שחתומים ב־BLDG5 נכון להיום, אבל האוסף החדש, כמו קודמו, הוא לא סיכום של פעילות הלייבל. מה בעצם הקשר בין BLDG5 לאמנים שלא חתומים בו ומופיעים באוסף?

"הם יכולים להיות אמנים שלקחנו אקסקלוסיבית לאוסף וחלקם יוצאים לראשונה, או כאלה שכן יצאו קודם אבל אנחנו מאוד אוהבים אותם והחלטנו להוציא קטע שלהם. בדרך הזאת נפתחות דלתות ואתה לא יודע איך זה ייגמר".

מה עם ריליס חדש של Totemo, יש כזה באופק?

"לא ברור איפה הוא ייצא, אם כאן או לא. אנחנו קרובים להבנה שאולי לא נמשיך ביחד. והלפר מתבשל כרגע, אבל גם עובד על חומרים משלו ובקצב שלו כי הוא עובד על הרבה דברים במקביל, כמו מוזיקה למחול".

Xen פועלת תחת הלייבל החדש Malka Tuti.

"נכון, מלכה תותי עושים דברים מדהימים. יש להם רק שלושה ריליסים וכל אחד מהם בינגו. באוסף הראשון הבאנו יותר אמנים קטנים שאף אחד לא הכיר, חוץ מנגיד Teen Daze (הקנדי, שגם יופיע בארץ בקרוב ויחמם אותו הלפר מBLDG5. אז"א). באוסף החדש כבר חלק מהאמנים מוכרים כאן יחסית (למשל ניב אסט), אבל הוא הרבה יותר אקלקטי". מכיוון שהאוסף אכן מגוון, ניב ושרוני התקשו בעריכתו, בייחוד בבחירת סדר הקטעים בו. לשם כך נעזרו בדי.ג'יי ושדרן רדיו הקצה, אמיר אגוזי, שגם יתקלט בהשקת האוסף לצד Lava Dome ותקליטני הלייבל.

והנה שאלה מרגיזה: כבר יש הצדקה כלכלית לאנובה ובתוכה ל־BLDG5?

"הצדקה כלכלית יש. האם זה רווחי? עוד לא".

אז מהו יעד ברור שמגדיר עבורכם הצלחה?

"שהאמנים של BLDG5 יתפרנסו ממוזיקה ואך ורק ממוזיקה, שיעשו מזה קריירה מבלי להתפשר על האמנות שלהם".