תושבי יד אליהו מתלוננים: חיינו הפכו לסיוט בגלל האירועים בהיכל

אייקון קולינרי? בטח למה לא. היכל מנורה מבטחים (צילום: shutterstock)
אייקון קולינרי? בטח למה לא. היכל מנורה מבטחים (צילום: shutterstock)

העירייה ממשיכה במדיניות צמצום מקומות החנייה שלה, ותושבי השכונה המזרחית סובלים מעומסים ואף ממקרי אלימות בזמן משחקים והופעות. אם זה לא מספיק, בעירייה גם מתנערים מאחריות ומעבירים אותה למשטרה

24 באוקטובר 2021

חתיכת אספלט פנויה, חוקית וייעודית לתושבי השכונה להחנות בה את הרכב – זה מה שמבקשים תושבי יד אליהו מהעירייה. החבל על צווארם של בעלי הרכבים בעיר הולך ומתהדק ככל שהעירייה מקדמת את תכניתה להפיכת תל אביב לעיר עם פחות רכבים, ובזמן שזה קורה ייתכן שיד אליהו קוטפת את תואר השכונה הסובלת ביותר בעיר.

במהלך היום, אומרים התושבים, השכונה מלאה במשאיות המגיעות אליה עקב תנופת הבניה, חוסמות את הרחובות הצרים ולא פעם שורטות רכבים פרטיים או מגלחות מראות. במהלך הערב, שלוש או ארבע פעמים בשבוע, כל שבוע, זורמים לשכונה כמויות אדירות של רכבים המגיעים למשחק או למופע בהיכל מנורה מבטחים (היכל נוקיה/יד אליהו).

ההיכל מציע למגיעים אליו חניון של כ-1,200 מקומות, עם 30 מקומות נוספים לבעלי מוגבלויות, 163 מקומות לאופנועים ומתקן של 20 עמדות בלבד לאופניים. באזור עוד חמישה חניונים נוספים הכוללים כ-3,300 מקומות חניה. אם זה נשמע לכם מספק, נזכיר שבהיכל עצמו 10,383 מקומות ישיבה. הבעיה מה שנקרא מסבירה את עצמה. רגע, לא סיימנו. התושבים מתלוננים על חניה באדום לבן, חניה על המדרכה ועל הכביש, פניות שלא נענות למוקד העירוני, חסימות אינספור וקושי רב להיכנס ולצאת מהשכונה.

רינגו בהופעה השנייה ביד אליהו
רינגו בהופעה השנייה ביד אליהו

לעירייה, שבכל שנות קיומה לא מצאה נושא בעיר שלא ניתן לקנוס, ישנה מתברר מדיניות אי אכיפה חלקית לחניה באדום לבן בימים של משחקים ומופעים וכך היא הגיבה לתושבת זועמת בפייסבוק: ״האחריות לאבטחה וטיפול בנושאי תנועה וחניה בעת אירועים בשכונת יד אליהו היא באחריותה הבלעדית של משטרת ישראל… מפקחי אגף הפיקוח העירוני מטפלים רק בכלי רכב המהווים הפרעה קשה, לאחר קבלת פנייה בנושא בזמן אמת באמצעות מוקד 106 פלוס״.

לא ברור למה העירייה מתכוונת ב״הפרעה קשה״, אבל בזמן שהאחריות על פיקוח החניה נזרקת לכיוונה של משטרת ישראל שלא ממש מתרשמת, התושבים שמתקשים ללכת על המדרכה, לעבור עם עגלה או כיסא גלגלים, או פשוט למצוא חניה במיקום סביר ליד הבית – נעזרים בקבוצות ווטסאפ שכונתיות וערוץ טלגרם ובהם אזהרות לפני אירועים בהיכל. תושבים סיפרו לנו שפנו לא פעם ולא פעמיים למוקד העירוני עם תמונות, אך לטענתם פקחים לא נשלחים.

בהיעדר ברירה אחרת בימי משחק או מופע, חלק מהתושבים בוחרים שלא להזיז את הרכב, אך לחלקם אין פריווילגיה כזאת. המצב רק מחמיר בחופשים בהם היכל נוקיה עמוס גם ביום בהצגות ומופעי ילדים. ״המצב הרגיל גרוע מספיק״, אומרת בת חן, אחת האמהות בשכונה, ״אבל בחנוכה ובפסח זה הופך לבלתי נסבל באמת. פשוט אי אפשר לצאת ולהיכנס מהשכונה, פקקי ענק״.

משחק בהיכל הספורט ביד אליהו (צילום: אלן שיבר)
משחק בהיכל הספורט ביד אליהו (צילום: אלן שיבר)

לא מעט מהתושבים מעידים שהמצב מתפתח בקלות לעימותים מפחידים מול אוהדים מלאי אדרנלין ואלכוהול. אחת התושבות שניסתה להחנות מתחת לביתה מצאה את עצמה בעימות אלים מול אוהדים שחסמו בגופם את החניה. כיוון שהייתה עם ילדה קטנה החליטה לוותר. ״אפשר לעשות שאטלים כשיש אירועים. שמי שבא מחוץ לתל אביב יחנה את הרכב בחניונים מחוץ לאיילון״, אמרה לנו עדי שליט, תושבת אחרת בשכונה, ״הרי גם דו"חות זה לא פתרון עבורנו. זה מקסימום פתרון עבור העירייה להתעשר עוד יותר״.

מהעירייה נמסר בתגובה כי "אנו מבינים את מצוקת התושבים המתגוררים בסמוך למתקני הספורט ופועלים יחד עם חברת היכלי הספורט והמשטרה לצמצם את המטרדים ואת אי הנוחות הנגרמת בימים בהם יש פעילות במתקנים. יש לציין כי האחריות לאבטחה וטיפול בנושאי תנועה וחניה בעת אירועים ביד אליהו היא באחריותה הבלעדית של משטרת ישראל. השוטרים המוצבים לטובת האירועים פרוסים בכל האזור, מכוונים את כלי הרכב לחניונים ולרחובות המגורים, וכאשר החניונים מלאים אף לשטח המדרכה.

בסמוך לאצטדיון בלומפילד ביפו – אנו פועלים בשיתוף עם המשטרה להפחית את סגירת הרחובות בזמן משחקים קטנים, כאשר בזמן שיש משחקים גדולים המשטרה סוגרת את הרחובות על מנת להפחית עומסים כבדים, והכניסה מתאפשרת רק לתושבים המתגוררים סמוך למתחם האצטדיון ובעלי תו מיוחד לרכב. מפקחי אגף הפיקוח העירוני אוכפים את עבירות החניה על פי סדרי עדיפויות משתנים בדגש על רכבים החונים באופן המהווה הפרעה קשה ועבירות חניה חמורות כדוגמת חניה על מדרכה, חניה במקום חניה השמור לנכה, חניה בתחום תחנת אוטובוס פעילה, חניה על מעברי חציה או בסמוך להם, חניה כפולה וחסימת כניסה לחניה פרטית על פי תלונה. העירייה גוררת כלי רכב רק בהנחיית המשטרה".