יד שנייה: בניין מקסיקו באוניברסיטת תל אביב, אז והיום

בניין הפקולטה לאמנות, שבו המוחות הכי יצירתיים של האניברסיטה נפגשים, נותר ב־43 השנים שחלפו ללא שינוי כמעט. רק דבר אחד עדיין אין - קפיטריה

בניין מקסיקו באוניברסיטה (צילום מקור: משה מילנר)
בניין מקסיקו באוניברסיטה (צילום מקור: משה מילנר)

בניין מקסיקו – אוניברסיטת תל אביב

ינואר 1973. בניין הפקולטה לאמנויות הוא המבנה שבו המוחות הכי יצירתיים של האניברסיטה נפגשים. הוא תוכנן על ידי האדריכלים יצחק ישר, פרופ' דן איתן, א.ל.ר אדריכלים ומתכנני ערים, ונחנך בטקס חגיגי ב־1964 בנוכחות ראש הממשלה לוי אשכול, סגן שר החינוך של מקסיקו ובכירי הקהילה היהודית במקסיקו שהייתה זו שתרמה את הכסף לבניית הפקולטה (ומכאן שם הבניין). המבנה תוכנן בסגנון הברוטליסטי ועל כן הוא בנוי מבטון חשוף, אפור ומחוספס, כמו מבנים רבים אחרים באוניברסיטה. כמה חודשים לאחר חנוכת המבנה זכו אדריכליו בפרס רוקח היוקרתי לאדריכלות על תכנונו. בכניסה לבניין ניצב טוטם מקסיקני ענקי – פסל חלול עשוי פיברגלס שנראה אותנטי לגמרי. הבניין משמש ללימודי ההיסטוריה של האמנות, ללימודי התיאטרון וללימודי הקולנוע. מדרגות הכניסה לפקולטה הן בעיני רבים המקום הלוהט ביותר באוניברסיטה, סטודנטים מכל הפקולטות מגיעים אליהן בהפסקות לראות ולהיראות, והמהדרין משתדלים לצאת כמה דקות לפני סוף השיעור כדי לתפוס מקום על המדרגות העמוסות, לבושים בווסטים צבעוניים ובמכנסי פדלפון.

כך היא נראית כיום. אוניברסיטת תל אביב
כך היא נראית כיום. אוניברסיטת תל אביב

נובמבר 2017. ב־43 השנים שחלפו נותר המבנה בן שלוש הקומות ללא שינוי כמעט. מסדרונותיו האפורים מלאים תלמידים המתרוצצים בין הרצאה על אמנות ביזנטית לסדנאות תיאטרון. הדשא ממול המבנה עדיין מכוסה בסטודנטים צבעוניים, שמנסים לתפוס קצת שמש בין ובזמן השיעורים ושונים במשהו מהנוף הרגיל של האוניברסיטה, ודאי של האגף המזרחי שלה, שם ממוקמות הפקולטות למדעים מדויקים. מדי יום עוברים בשערי המבנה גם גמלאים וגמלאיות – "שומעים חופשיים" שתופסים את השורה הראשונה באולם פאסטליכט הגדול ומפצירים בסטודנטים להיות בשקט. הסטודנטים "הכי מגניבים באוניברסיטה" (בתחרות צמודה גילמן כמובן) לא רק מתחרדנים בשמש. החוג לקולנוע הוציא תחת ידיו כמה יוצרים מוכרים ושלח סרטים לפסטיבלים חשובים. דבר אחד אין להם בבניין – קפיטריה. בסעיף הזה גילמן עדיין מנצח.

צילום מקור: משה מילנר, לע"מ