יהושע סימון, חבר בועדת פרס לנדאו: "אין לי סמכות לשפוט את יצחק לאור"

חבר ועדת פרס לנדאו, יהושע סימון, על ההחלטה לפסול את הענקת הפרס למשורר יצחק לאור: "חשבתי שתפקידנו זה להכריע בין משוררים, לא מעבר"

יהושע סימון. צילום: יולי גורודינסקי
יהושע סימון. צילום: יולי גורודינסקי
25 בדצמבר 2014

אהלן יהושע סימון, חבר ועדת פרס לנדאו לשירה. בבוקר יום שני דירקטוריון מפעל הפיס החליט לא להעניק ליצחק לאור את הפרס. אתה היית בעד לתת לו. מה דעתך על ההחלטה?

"אנחנו בוועדה הרי החלטנו להעניק ללאור את הפרס, אבל הדירקטוריון ביקש שנשקול את ההחלטה שוב לאור חומרים חדשים שהם סיפקו לנו. העניין הוא שלא היה מדובר בחומרים שיריים או ספרותיים אלא בעדויות של נשים לגבי לאור. לנו, כוועדה שעוסקת בשירה, אין את הסמכות והידע לקבוע בעניינים כאלה. לא הייתה לנו ברירה אלא לחזור שוב על בחירתנו המקורית, כי הרי כל החלטה אחרת הייתה התערבות שלנו בנושא שאנחנו לא מבינים בו ואינו בסמכותנו. אני סירבתי אפילו לראות את החומרים שהעבירו לנו כי אין לי סמכות לשפוט אותם".

אתה ועמינדב דיקמן הייתם בעד לתת ללאור את הפרס וגילית חומסקי התנגדה. אז חומסקי החליטה להתפטר ומשום מה הדירקטוריון פירק את הוועדה בעקבות ההתפטרות והכריע בעצמו. זה "פוקס" או שזה היה מתוכנן?

"את זה אתה צריך לשאול את דירקטוריון מפעל הפיס".

בוול של גילית חומסקי בפייסבוק אנשים מכנים אותה "גאונה פוליטית".

"יכול להיות שאנשים הגיעו עם אסטרטגיה לוועדה, אני לא יודע. אני, בכל אופן, לא ראיתי את זה ככה. חשבתי שתפקידנו זה להכריע בין משוררים, לא מעבר".

[tmwdfpad]

הפעילות נגד מתן הפרס ללאור טוענות שגם אם מסיבות שונות אי אפשר להעמיד אדם לדין משפטי, זה לא אומר שלא צריך להעניש אותו חברתית. מה דעתך על זה?

"אני לא חושב שיש עניין של דעה בשאלה האם אדם צריך להיענש או לא. בדין הפלילי הקורבן אינו גם הפוסק, ואילו דין הנקמה הוא דין ברברי שבו הקורבן הוא גם הפוסק. זה הבדל גדול. אין לי פייסבוק ולמזלי לא נחשפתי לכל הדיבור על לאור והתלונות נגדו, ולדעתי זה לא מתפקידנו כחברי ועדה להתחשב בתלונות שהועלו במסגרות אחרות. ברמה האישית, ייתכן שאני לא מחפש את קרבתו של משורר זה או אחר, אבל זה לא רלוונטי".

אתה חושב שראוי שהממסד יתגמל אנשים שיש נגדם תלונות על הטרדות מיניות, אפילו כאלה שלא הגיעו לכדי משפט פלילי?

"אני לא משתף פעולה עם אונס או הטרדה מינית, כל חיי הם עדות לכך. ברור גם שאני מקבל את הטענה שאי אפשר לראות הכל בחיים דרך הפריזמה הפלילית, לכן אני עוסק בתרבות. עם זאת, אנחנו כחברי ועדה לא יכולנו שלא לחזור על החלטתנו גם בפעם השנייה שדריקטוריון מפעל הפיס החזיר אלינו את ההחלטה".

במהלך השבועות האחרונים שהנושא הזה היה בכותרות, התקשרו וכתבו לך פעילות נגד לאור במטרה ללחוץ עליך להצביע נגדו בועדה?

"כן, הייתה נגדי מחאה בפייסבוק, לאו דווקא מצד נשים. מעבר לזה, לנוכח העובדה ששמנו הפך מפורסם בתקופה הזו, נשאלת השאלה מה המעמד של השקילה מחדש של ההחלטה שהדירקטוריון שלח אותנו לעשות, אם בשום שלב לא נשמרה האנונימיות שלנו? אני יודע שזה נשמע כמו עניינים תקנוניים אבל יש פה משהו מהותי".