יהיה בסתר: הגיע הזמן ללמוד להסוות את עצמכם אונליין

פרנואידים? גם אנחנו. בין שאתם שתולים שרוצים להוריד את הפעילות הווירטואלית מתחת לרדאר ובין שאתם גולשים נטולי אג'נדה שלא אוהבים שנועצים בהם מבטים מאחורי הגב - כך תגלשו ברשת בלי להשאיר עקבות

אינקוגניטו. צילום: Shutterstock
אינקוגניטו. צילום: Shutterstock
4 בפברואר 2016

ברוכים הבאים לאינטרנט. מרגע שהתחברתם מישהו עוקב אחריכם – גורמים שלטוניים, מפרסמים שרוצים לדעת מה אתם קונים ולאן אתם גולשים, אימא שלכם שלא באמת מסוגלת להבין שאתם כבר אנשים בזכות עצמכם ולקחה סדנת פריצה. כך או כך, אתם צריכים להתגונן. לחיות נכון יותר, חכם יותר, ובעיקר – בטוח יותר. ברשת קל לעקוב אחרי אנשים אבל גם לא קשה להסתתר. היא כמו כיכר עמוסה: מצד אחד רואים את כולם, מצד שני אפשר להיטמע בקהל. הנה כמה דברים בסיסיים שכל אחד מאיתנו צריך לדעת ולשקול לעשות, בין שהוא נרדף פוליטית ובין שהוא סתם רוצה להיות בטוח שאף אחד לא יושב לו על הזנב.

רשת הסוואה

ברגע שהתחברתם לרשת קיבלתם כתובת איי.פי. הכתובת הזאת, שמורכבת ממספרים, היא אופן הזיהוי שלכם ברשת. ככה בעצם מגיעים אליכם ואוספים עליכם מידע, אבל אפשר להסתיר אותה. בשביל זה אנחנו נבנה רשת פרטית משלנו שתסתיר את כתובת הזיהוי. זו בעצם מסכה שאפשר לעטות וכך להסוות את הכתובת מפני כל מי שינסה לאתר אותה ולהגיע דרכה לספקית האינטרנט שלכם, באופן חוקי (דרישת פרטים באמצעים משפטיים) או פיראטי.

הייד לכיבוש: איך להיות שמאלן ולהישאר בחיים

אחד השירותים שיכול לעזור למשתמשים להסוות את עצמם הוא VPN – רשת וירטואלית פרטית. היתרון הגדול של רשתות פרטיות הוא שהן מסתירות את כתובת האיי.פי באופן אוטומטי לאחר הגדרה חד פעמית, אבל יש להביא בחשבון שהשימוש בהן עלול להוביל להאטה מסוימת בגלישה.

שירות פופולרי לחובבי אנונימיות הוא Hide My Ass (שבעה דולרים לחודש אם משלמים על שנה מראש), ולצדו יש אלטרנטיבות מומלצות במחירים משתנים כגון Golden Frog. ההבדלים בין השירותים השונים הם בעיקר במסכות שתעטה האיי.פי שלכם (האם תזוהו כאמריקאים, אירופאים או אפריקאים? תלוי בשירות).

דפדפו את זה

יש כלים רבים שיכולים להפוך את הדפדפן שלכם לבטוח יותר. תוסף כמו Adblock מונע מפרסומות להופיע במהלך הגלישה, ותוספים מסוג Ghostly ימנעו מאתרים לאסוף עליכם מידע או להתקין לכם על המחשב קבצים שיעזרו לחברות שונות לנתב את הגלישה שלכם ולעקוב אחריכם. אלה כלים טובים ויעילים, שלא רק ישמרו על הפרטיות שלכם אלא גם יאיצו את הגלישה במידה משמעותית. אבל להסתתר ממפרסמים זה לא תמיד מספיק, ומתנגדי משטר או מדליפים יספרו לכם (ד״ש לאדוארד סנודן אם אתם נתקלים בו) שהגיע הזמן להשתמש ב־TOR – דפדפן המשמש לגלישה ברשת שאנחנו מכירים, אך גם בדארק נט.

TOR משתמש בשיטת הבצל כדי לגלוש. כשהמשתמש מעוניין לגשת לאתר, הוא שולח את הבקשה דרך מספר רב מאוד של רשתות ומחשבים עד שהוא מגיע לאתר שהוא מבקש. לכן הגלישה דרך הדפדפן הזה אטית יחסית, אבל מי שינסה להתחקות אחר העקבות שלכם ייאלץ לקלף אינספור שכבות של רשתות עד שימצא אתכם, אם בכלל. מכאן האנלוגיה לבצל – סביר להניח שהגורם העוקב יסיים את משימת האיתור שלו בידיים ריקות ובעיניים דומעות.

רוצים אותך בטלפון? בעיה שלהם

אפשר לחשוד בטלפונים, ובצדק. מותקנים בתוכם רכיבים שעוזרים מאוד במעקב אחריכם, והרבה יותר מדי אפליקציות מבקשות את השימוש בפרטים האישיים שלכם כדי שיתחילו לפעול. אבל אפשר גם אחרת. חברת Silent Circle ייצרה את Blackphone (המחיר המוגזם: 800 דולר) – הסמארטפון הראשון שהייעוד שלו הוא שמירה על פרטיות המשתמש. הוא אמנם נראה כמו כל מכשיר אנדרואיד אחר, אבל בנוי באופן שימנע מאפליקציות גישה ישירה לשירותים שונים ולמידע רגיש שעשוי לסכן את הפרטיות שלכם.

מי שלא רוצה להסתבך עם טלפון חדש ויקר (ומי רוצה לעזאזל?) ייאלץ להסתפק בשירותי הגנה שונים. הודעות טקסט – בפייסבוק, ג׳יטוק, SMS או ווטסאפ (ששייכת לפייסבוק) – לא יהיו באמת מוגנות. אחד הפתרונות המומלצים לכך היא אפליקציית Telegram (חינמית וזמינה לכל המכשירים בכל הפלטפורמות) שלאחרונה דווח בכלי תקשורת בעולם שאפילו דאע"ש עשו בה שימוש. מה שעובד לטרוריסטים רצחניים, יהיה ללא ספק יעיל גם עבור שומרי חוק שלא רוצים שיחטטו להם בחיים. טלגרם מאפשרת לכם להתכתב כאשר המידע שלכם ושל הגורמים שאתם מתכתבים מולם הוא מוצפן, ויש בה גם אפשרות להשמדה עצמית של הודעות, אם אתם חוששים שהטלפון שלכם או של הפרטנר יגיע לידיים הלא נכונות. אחרי דקה וחצי באפליקציה תגלו שלא רק רבים מאנשי הקשר שלכם כבר שם, אלא שהיא גם הרבה יותר כיפית, נוחה ונעימה לשימוש מווטסאפ.

שנו את הגדרות המכשיר

כל הכלים הטכנולוגיים שבעולם לא יעזרו לכם אם לא תשנו את דפוסי המחשבה וההתנהגות שלכם. קל מאוד לעקוב אחריכם ברשת, יש חברות שעוקבות אחריכם ברגעים אלה, בין שאתם נרדפים פוליטית ובין שלא. אל תמסרו מידע כל כך בקלות ברשת, פתחו תיבות אימייל רבות ואל תיתנו מיד את הכתובת שלכם, אל תאפשרו לכל אפליקציה לגשת לספר הכתובות שלכם, למצלמה ולמיקרופון שלכם או לפונקציית ה־GPS במכשיר. ואם כבר נתתם, כנסו להגדרות של הטלפון שלכם וקחו את זה חזרה.

חפשו מה שבא לכם, אבל לא בגוגל

אם אתם רגילים לחפש כל דבר ישירות בגוגל (מי לא?), כדאי לזכור שמנוע החיפוש של ענקית הטכנולוגיה והמידע זוכר כל אות שהקלדתם וכל אתר שגלשתם בו. זה הרגל שכמעט בלתי אפשרי לשנות, אבל בשלב מסוים לא תהיה לכם ברירה. אלטרנטיבה בטוחה למנוע החיפוש של גוגל היא DuckDuckGo, מנוע חיפוש שיניב תוצאות לא רעות ולא יאסוף עליכם שום פרט מידע – כך שגם אם הגורמים שמפעילים אותו ירצו לחלוק את הפרטים שלכם, הם פשוט לא יוכלו.

שברו את הראש על ססמה טובה

החליפו את הססמאות שלכם. הן צריכות להיות ארוכות, לכלול אותיות גדולות, קטנות ומספרים, והכי חשוב – הססמה למייל שלכם לא יכולה להיות זהה לססמת הפייסבוק שלכם, כי מספיק ששירות אחד נפרץ, וכל החיים הווירטואליים שלכם יהיו בסכנה.

אמ;לק
ארבעה שלבים שיעזור לכם לשמור קצת יותר טוב על הפרטיות שלכם בלי שתצטרכו לקרוא את הכתבה (כי אתם כל כך שתולים שאין לכם זמן להסברים ארוכים).

1. התקינו רשת וירטואלית פרטית וגרמו לכל מי שעשוי לעקוב אחריכם לחשוב שאתם בכלל נערה קוריאנית בת 14.

2. התחילו לגלוש בדפדפן כמו Tor כדי להיכנס לרשת האפלה, לשלוח הודעות אנונימיות לעיתונאים, ואם בא לכם – לקנות הרבה סמים.

3. הורידו את טלגרם למחשב ולטלפון ותתחילו להתכתב, כי מה שטוב לדאע"ש בטוח טוב בשבילכם.

4. עזבו את גוגל והתחילו לחפש ב־DuckDuckGo, מנוע חיפוש שלא יודע ולא רוצה לדעת עליכם דבר. וגם יש לו שם חמוד.